Kasvuosakkeet

Konepajojen yhdistymisen hyödyt laajoja, mutta kilpailuviranomaiset voivat olla ongelma

Konecranesin ja Cargotecin yhdistyminen loisi vahvan toimijan kiinalaista kilpailua vastaan, mutta suunnitelma saattaa vielä joutua kilpailuviranomaisten hampaisiin.

Päivän talousuutispommi oli Konecranesin ja Cargotecin yhdistymissuunnitelma. Konepajat ovat tänään allekirjoittaneet yhdistymissopimuksen ja sulautumissuunnitelman yhtiöiden yhdistämiseksi sulautumisella.

Yhdistymisen hyödyt ovat mittavat. Konepajoista muodostuva uusi yhtiö tavoittelee alustavasti yli 10 prosentin vertailukelpoista liikevoittoa. Tavoitteen saavuttamista tukevat arviolta noin 100 miljoonan euron vuotuiset synergiaedut, joiden odotetaan toteutuvan täysimääräisesti kolmen vuoden kuluessa sulautumisen täytäntöönpanopäivästä.

Se on paljon. Jotain mittakaavaa synergiahyödyistä saadaan vertaamalla sitä esimerkiksi Konecranesin viime vuoden liikevoittoon, joka oli 195 miljoonaa euroa.

Yhdistyminen luo yhtiöiden mukaan arvoa monipuolisesti: maantieteellisesti, tuote- ja palveluvalikoimassa sekä työntekijöiden, asiakkaiden ja osakkeenomistajien näkökulmasta. Uusi yhtiö nojaa sekä Konecranesin että Cargotecin osaamiseen ja vahvuuksiin, joiden yhdistäminen hyödyttää kaikkia sidosryhmiä, yhtiöt maalailevat.

Yhdessä Konecranes ja Cargotec on paremmissa asemissa kilpailussa kiinalaisia toimijoita vastaan.

”Tulevan Yhtiön tavoitteena on olla kestävien materiaalivirtojen johtaja, ja se panostaa tätä varten hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, turvallisuuteen, tuottavuuteen ja tehokkuuteen sekä asiakkaiden laitteiden ja ratkaisujen elinkaariarvon maksimointiin. Yhtiöiden yhdistetty tuote- ja palveluvalikoima sisältää maailmanluokan elinkaaripalvelut sekä älykkäät laitteet ja ohjelmistot, jotka luovat asiakkaille arvoa parantamalla kestävyyttä, turvallisuutta ja tuottavuutta”, yhtiöiden julkistamassa tiedotteessa todetaan.

Myös palveluiden laaja saatavuus ja kattavuus, edistyksellinen teknologiatarjonta, integroidut ratkaisut ja koko elinkaarelle ulottuva asiakastuki luovat arvoa asiakkaille. Ehdotettu yhdistyminen luo perustan uusien tarjoomien innovointiin ja laajentumiseen uusille toimialoille materiaalivirtojen hallinnassa.

Lisäksi yhtiöiden kyvykkyyksien yhdistäminen nopeuttaa entisestään automaation, robotiikan, digitalisaation ja sähköistämisen avainhankkeiden kehittämistä. Tulevalla yhtiöllä on edellytykset markkinoita nopeampaan kasvuun nykyisessä ydinliiketoiminnassaan ja sen ympärillä elinkaaripalveluissa, älykkäissä laitteissa, ohjelmistoissa, järjestelmäsuunnittelussa ja -optimoinnissa. Uuden yhtiön älykkään huoltoteknologian tarjooma kattaa etävalvonnan, koneoppimisen, digitaaliset työvälineet sekä myynnin, suunnittelun ja teknisen tuen alustat.

Konecranesin ja Cargotecin mukaan uusi yhtiö voi kasvattaa tuotteidensa ja palveluidensa markkinaosuutta nykyisten ja tulevien asiakkaidensa keskuudessa. Tarjoomien yhdistämisen seurauksena uudella yhtiöllä on entistä paremmat valmiudet tarjota asiakkailleen integroitua huoltoa, laitteita, ohjelmistoja sekä järjestelmäsuunnittelua ja -optimointia, joista muodostettujen ratkaisujen asiakasarvo on osiensa summaa suurempi.

Cargotecin ja Konecranesin yhdistyminen ei ole kuitenkaan vielä kirkossa kuulutettu.

Vaikka molemmilla yhtiöillä on toimintoja, jotka eivät ole päällekkäisiä, ovat molemmat kuitenkin vahvoja satamatoiminnoissa. Kummatkin yhtiöt tekevät lastinkäsittelyjärjestelmiä. Se on seikka, joka varmasti kiinnostaa kilpailuviranomaisia.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston yrityskauppavalvonnan johtaja ja yksikön päällikkö Sanna Syrjälä kertoo Helsingin Sanomille, että myös Euroopan komissio tulee tutkimaan Cargotecin ja Konecranesin yrityskaupan.

Syrjälän mukaan Cargotecin ja Konecranesin järjestely on Euroopan komissiolle ilmoitettava yrityskauppa, ja komissio tutkii kaikki suurimmat eurooppalaiset yrityskaupat. Monikansallisissa yritysjärjestelyissä ilmoitusvelvollisuuksia voi olla kymmenissä eri maissa. Molemmat yhtiöt toimivat useissa eri maissa.

”Yrityskauppa ilmoitetaan ympäri maailmaa viranomaisille. Euroopan komission hyväksyntä ei välttämättä edes riitä vaan hyväksyntä saatetaan tarvita myös esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Aasiassa, mikäli ilmoitusvelvollisuus täyttyy”, Syrjälä toteaa.

Kommentoi
Ylös
>