Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa

Finnair julkisti karmivat lokakuun liikenneluvut

Koronapandemia näkyi voimakkaasti Finnairin lokakuun liikenneluvuissa, mutta lentorahdin kysyntä pysyi vahvana.
Finavia lentokentta Finnair lentoliikenne Finavia lentokentta Finnair lentoliikenne
Finnair osakekurssi sijoittaminen pörssi

Finnair kuljetti lokakuussa 100 800 matkustajaa eli peräti 92,0 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2019 vastaavalla jaksolla ja 12,8 prosenttia vähemmän kuin syyskuussa kuukausi aiemmin.

Koronan vaikutukset ja Suomen asettamat poikkeuksellisen tiukat matkustusrajoitukset heikensivät edelleen kaikkia matkustajaliitännäisiä liikennelukuja, mikä näkyi erityisesti Pohjois-Amerikan luvuissa, koska sinne ei lennetty reittiliikennettä lokakuussa.

Finnairin kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna laski lokakuussa 88,5 prosenttia vertailukaudesta. Finnair operoi päivittäin keskimäärin 76 lentoa (pelkkää rahtia kuljettaneet lennot mukaan lukien), mikä oli 21,1 prosenttia verrattuna vuoden 2019 lokakuuhun. Erot kapasiteettilukujen välillä selittyvät keskimäärin lyhyemmillä operoiduilla lennoilla sekä pienemmillä operoiduilla lentokoneilla verrattuna vuoden 2019 lokakuuhun.

Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna (RPK) laski 95,6 prosenttia. Matkustajakäyttöaste laski 50,7 prosenttiyksikköä 31,6 prosenttiin.

Aasian-liikenteen tarjonta laski 86,6 prosenttia vertailukaudesta. Pohjois-Amerikan kapasiteetti laski 100 prosenttia. Euroopan-liikenteen tarjonta laski 90,2 prosenttia ja kotimaanliikenteen kapasiteetti laski 66,3 prosenttia.

Pieni valonpilkku liikenneraportissa on rahtivolyymien kasvu. Finnairin kokonaisrahti- ja postitonnit nousivat 26,1 prosenttia syyskuusta 2020, koska reittiliikenteen rahdin kysyntä pysyi vahvana. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli sen vuoksi edelleen selvästi vuoden 2019 vertailukautta korkeampi.

Lentoyhtiön toisen vuosineljänneksen tulos oli odotetusti historiallisen huono. Liikevaihto laski 91 prosenttia vertailukaudesta ja oli hieman alle 69 miljoonaa euroa.

Vertailukelpoinen liiketulos oli reippaasti pakkasella -174 miljoonassa eurossa, kun vuosi sitten Finnair teki vielä positiivista 47 miljoonan euron tulosta.

Viime viikolla yhtiö kertoi massiivisista henkilöstövähennyksistä. Koronapandemian aiheuttamien dramaattisten markkinamuutosten vuoksi Finnair vähentää Suomessa noin 600 työpaikkaa. Henkilöstövähennykset toteutetaan maaliskuun 2021 loppuun mennessä.

Finnair päivitti ensi maaliskuun loppuun päättyvän lentoliikenteen talvikauden liikenneohjelmaansa heikentyneen kysyntätilanteen mukaisesti. Samalla liikenneohjelman ulkopuolelle jäävät lennot on peruttu. Yhtiö ei voi lentää kaikkia alun perin suunnitelmassamme olleita lentoja, sillä matkustusrajoitukset ja koronatilanne ovat vaikuttaneet voimakkaasti lentojen kysyntään.

Koronakriisi on herättänyt huolta myös Finnairin kassan riittävyydestä.

Yhtiö jatkoi katsauskauden aikana rahoitusaseman ja oman pääoman vahvistamistoimia, toimitusjohtaja Topi Manner kertoi viimeisimmän tulosraportin yhteydessä. Finnair uudelleenrahoitti aiemman 200 miljoonan euron hybridilainan, toteutti yhden A350-lentokoneen myynti ja takaisinvuokraus -järjestelyn sekä nosti toisen 200 miljoonan euron erän 600 miljoonan euron TyEL-lainastaan.

Finnair kertoi tällä viikolla, että se on solminut Airbusin kanssa sopimuksen kolmen jäljellä olevan A350-900-lentokonetoimituksen siirtämisestä, kuten yhtiö ennakoi kolmannen vuosineljänneksen tulosjulkistuksen yhteydessä. Sopimus on osa niitä kattavia toimenpiteitä, joilla Finnair pyrkii varmistamaan, että se selviää koronapandemiasta vahvana lentoyhtiönä.

Lentokoneet oli tarkoitus toimittaa vuoden 2021 toisen vuosineljänneksen ja vuoden 2022 toisen vuosineljänneksen välillä, mutta nyt kunkin lentokoneen toimitus siirtyy keskimäärin 24 kuukautta alun perin suunniteltua myöhemmäksi.

Toimitusten siirtämisen vuoksi Finnairin investointien kassavirta on noin 200 miljoonaa euroa vähemmän vuonna 2021.

”Olemme neuvotelleet aktiivisesti kaikkien toimittajiemme kanssa COVID-19-pandemian aikana ja hakeneet kustannusten vähentämistä tukemaan suunnitelmaamme lentojen lisäämisestä, kun liikenne taas elpyy. Tämä sopimus tuo meille joustavuutta nykyisen laivastomme tehokkaaseen käyttöönottoon ja kassavirran hallintaan”, sanoo Finnairin rahoituksesta ja laivastosta vastaava johtaja Christine Rovelli.

Finnairin osake on romahtanut vuodessa 66 prosenttia.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Joe Biden demokraatti USA

Sijoitusstrategi: ”Maailma voitti USA:n vaaleissa”

Seuraava artikkeli
sähköpyörä sähköavusteinen pyörä polkumyyntitulli pyörä liikkuminen

Asiantuntija: Polkupyörämarkkinat mullistuvat, jos työsuhdepyörien veroetu toteutuu