Talouden trendit

Asiantuntija: Polkupyörämarkkinat mullistuvat, jos työsuhdepyörien veroetu toteutuu

Jos hallituksen suunnitelmat työsuhdepyörien veroedusta toteutuvat, ensi vuonna tehdään tuhansia polkupyörien leasing-sopimuksia, Svean yhteyspäällikkö Petri Mantovani uskoo.

Vuoden 2021 alusta lähtien uuden polkupyörän hankinta tulee olemaan entistä houkuttelevampaa. Hallituksen budjettiriihessä sovittiin, että työsuhdepolkupyörä on jatkossa verovapaa luontoisetu 1200 euroon saakka vuosittain. Käytännössä tämä tarkoittaa, että työntekijä voi työnantajansa kautta hankkia itselleen uuden polkupyörän veroprosenttinsa verran kaupan myyntihintaa edullisemmin.

“Polkupyöräedun muuttaminen verovapaaksi on erittäin merkittävä asia, joka tulee lisäämään  pyöräilyn suosiota”, kiittelee Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen

Työsuhdepyörä on polkupyörä, jonka hankinnasta vastaa työnantaja. Työnantaja pidättää pyörän kustannukset työntekijän palkasta tai tarjoaa sen palkan päälle tulevana etuna. Edusta hyötyvät taloudellisesti sekä työnantaja että työntekijä. Työnantajan ei tarvitse maksaa edusta palkan sivukuluja, ja työntekijän ansiotulovero pienenee, kun osa palkasta saadaan verottomana polkupyöräetuna.

Työsuhdepyörä on tarkoitettu työntekijän henkilökohtaiseen käyttöön. Sillä saa ajaa työmatkojen lisäksi myös vapaa-ajalla. Koska uusi työsuhde-etu on ansiotuloverovapaa 1200 euroon vuodessa ja pyörän hankinnan kulut voidaan jakaa useammalle vuodelle, voi työntekijä hankkia ansiotuloverovapaasti esimerkiksi kolmessa vuodessa 3600 euron arvoisen pyöräpaketin.

Laadukkaan polkupyörän voi siis jatkossa hankkia ilman suurta alkupääomaa.

“Vuosittainen 1200 euron verovapauden taso takaa sen, että työntekijä voi valita pyöränsä suuresta, laadukkaiden sähköavusteisten polkupyörien valikoimasta. Tutkimusten mukaan erityisesti sähköavusteiset pyörät houkuttelevat ihmisiä vaihtamaan autosta pyörään myös pidemmillä matkoilla. Riittävän korkea verovapauden taso on ilmastopäästöjen vähentämisen näkökulmasta tärkeää”, Koistinen toteaa.

Hallituksen suunnitelma työsuhdepyörien verovapaudesta nostaa toteutuessaan pyöräleasingin suosion toisiin sfääreihin, Svean yhteyspäällikkö Petri Mantovani arvioi.

Tällä hetkellä pyörien leasing-sopimuksia on Suomessa vasta satoja. Mantovani ennustaa, että ensi vuonna sopimusten määrä nousee tuhansiin, vuonna 2022 jopa viisinumeroiseksi.

“Suurin kysyntä kohdistuu sähköavusteisiin pyöriin, joiden suosituimmat mallit todennäköisesti loppuvat kaupoista.”

Ensimmäisessä aallossa työsuhdepyöräedun ottanevat käyttöön pienyrittäjät ja koronasta hyvin selvinneet kasvuyritykset. Vuonna 2022 leasing laajenee suurten yritysten käyttöön, hän näkee.

Suunnitelmien mukaan työntekijä voi hyödyntää tulevan 1.200 euron vuosittaisen veroedun. Työnantajasta riippuen etu voidaan vähentää bruttopalkasta tai laskea nykyisen palkan päälle niin sanotusti palkankorotuksena.

Suomessa on Svean arvion mukaan noin 400 pyöräliikettä. Ne ovat valtaosin pieniä 2-3 hengen yrityksiä.

Leasingia tarjoavien liikkeiden määrä kasvaa jatkuvasti. Ensi vuoden aikana jo yli puolet niistä kykenee tarjoamaan asiakkailleen leasingia tapana rahoittaa hankinta, Svea ennustaa.

“Saamme joka viikko asiakkaiksemme uusia pyöräliikkeitä”, Mantovani sanoo. 

Leasing-sopimuksen myötä vuokralleottaja maksaa pyörästä “vuokraa” tietyn ajan. Usein sopimus voidaan laajentaa kattamaan myös varkausvakuutuksen, varusteet ja huoltopalvelut.

Myös pyöräilyyn liittyvä liiketoiminta tulee veroedun myötä kasvamaan. Jo nyt moni pyöräalan yritys tarjoaa työsuhdepyöräpaketteja, vaikka niiden myynti on ollut suhteellisen pientä pyöräkaupan kokonaisuuteen nähden. Ilman veroetua työsuhdepyörän hankkiminen ei ole ollut taloudellisesti houkuttelevaa.

“Uskon, että ensi vuonna nähdään merkittävää kehitystä tarjolla olevissa palveluissa. Valtaosa työsuhdepyöriä tarjoavista yritysistä tulee olemaan perinteisiä pyöräkauppoja, mutta verovapaus houkuttelee alalle myös uusia yrittäjiä. Etu tulee myös  kasvattamaan sähköpyörien myyntiä, sillä jatkossa sen voi hankkia helposti muutamalla kympillä kuussa ja samalla säästää myös  ansiotuloverot”, Koistinen toteaa.

Pyöräliitossa uskotaan, että polkupyöriä tullaan myös huoltamaan nykyistä useammin, koska huollot sisältyvät leasing-palvelun hintaan. Tämä lisää pyörähuoltoalan työllisyyttä sekä parantaa pyörien turvallisuutta ja lisää pyöräilyn suosiota. 

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös