Kriisiyhtiö Finnair käy selviytymistaistelua – kajastaako tunnelin päässä valoa?

Finnair on tehnyt oikeanlaisia toimenpiteitä kassansa ja kannattavuutensa turvatakseen, arvioi Evli.
Finavia lentokentta Finnair lentoliikenne Finavia lentokentta Finnair lentoliikenne
Finnair kriisiyhtiö lentoyhtiö osakekurssi sijoittaminen talous pörssi

Finnairin osakkeesta ei ole vauhtia ja vaarallisia tilanteita puuttunut. Vajaan kolmen vuoden aikana yhtiön markkina-arvosta on häipynyt yli 70 prosenttia. Koronakriisi on vienyt yhtiön pahoihin vaikeuksiin sen jälkeen, kun Suomen hallitus päätti matkustusrajoituksista maaliskuun puolessa välissä ja otti sisärajatarkastukset käyttöön.

Finnairin lokakuu liikenneluvut olivat koronakriisin vuoksi karmivat. Lentoyhtiö kuljetti lokakuussa 100 800 matkustajaa eli peräti 92 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2019 vastaavalla jaksolla ja 12,8 prosenttia vähemmän kuin syyskuussa kuukausi aiemmin.

Lentoyhtiön toisen vuosineljänneksen tulos oli odotetusti historiallisen huono. Liikevaihto laski 91 prosenttia vertailukaudesta ja oli hieman alle 69 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liiketulos oli reippaasti pakkasella -174 miljoonassa eurossa, kun vuosi sitten Finnair teki vielä positiivista 47 miljoonan euron tulosta.

Sama tarina jatkui myös kolmannella vuosineljänneksellä. Liikevaihto laski lähes 89 prosenttia vertailukaudesta 97 miljoonaan euroon, kun vuosi sitten se oli yli 865 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liiketulos painui -167 miljoonaa euroa tappiolle.

Yhtiö ennustaa, että jatkuneiden tiukkojen matkustusrajoitusten vuoksi vertailukelpoinen liiketappio tulee olemaan neljännellä vuosineljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin toisella ja kolmannella vuosineljänneksellä.

Pientä lohtua osakkeenomistajille tuli tässä kuussa, kun lääkejätit kertoivat positiivisista koronauutisista. Osake onkin ollut sen jälkeen nousutrendissä.

Aasian strategia tukee pitkän tähtäimen tavoitteita

Jos Finnairin tilannetta katsotaan yli ja ohi koronakriisin, on lentoyhtiön Aasian strategia ollut viime vuosina menestyksekäs, arvioi Evli aamukatsauksessaan.

Finnanrin sen maantieteellinen asema tarjoaa nopeat yhteydet Euroopan ja Aasian välillä. Viime vuonna Finnairin kapasiteetti kasvoi Aasiassa lähes 11 prosentilla.

Evli muistuttaa, että Finnair on laajentanut toimintojaan esimerkiksi Pekingin Daxingin uudelle kansainväliselle lentokentälle. Yhtiö ilmoitti myös avaavansa reitin Etelä-Korean Busaniin, mikä on siirtynyt koronaviruksen takia.

Finnair arvioi, että koronakriisistä palautuminen kestää noin 2-3 vuotta. Evli muistuttaa kuitenkin, että IATA:n arviot lentoalan palautumisesta ovat hieman pessimistisemmät ja se uskoo matkustuksen normalisoituvan vasta vuonna 2024.

Yksi huolenaihe on Finnairin kassan riittävyys.

Lentoyhtiön toimitusjohtaja Topi Manner kertoo, että yhtiö jatkoi kolmannen vuosineljänneksen aikana rahoitusaseman ja oman pääoman vahvistamistoimia. Finnair uudelleenrahoitti aiemman 200 miljoonan euron hybridilainan, toteutti yhden A350-lentokoneen myynti ja takaisinvuokraus -järjestelyn sekä nosti toisen 200 miljoonan euron erän 600 miljoonan euron TyEL-lainastaan.

Lisäksi Finnair toteutti noin 500 miljoonan euron merkintäoikeusannin.

Finnair on myös onnistunut myös neuvottelemaan Airbusin kanssa jäljellä olevien kolmen A350-koneen myöhemmästä toimituksesta (toimituksia siirretty noin 24 kuukaudella eteenpäin), Evli muistuttaa. Alkuperäisen suunnitelman mukaan yhtiö olisi vastaanottanut 2 konetta vuonna 2021 ja yhden koneen vuonna 2022.

Kustannussäästöt alkavat näkyä viivan alla tulevina vuosina

Evli odottaa Finnairin tämän vuoden kapasiteetin laskevan 72 prosentilla ja liikevaihdon laskevan 73 prosentilla. Finnair itse odottaa sekä kapasiteetin että liikevaihdon laskevan yli 70 prosentilla tänä vuonna.

”Odotamme vertailukelpoisen liiketappion olevan 602 milj. euroa. Odotamme merkittäviä tappioita myös vuoden 2021 ensimmäiselle vuosipuoliskolle. Uskomme lentomatkustamisen normalisoituvan vuonna 2022, joskaan emme näe matkustajamäärien yltävän vielä koronavirusta edeltäneelle tasolle”, Evli toteaa.

Finnair hakee noin 140 miljoonan euron vuotuisia kustannussäästöjä vuodesta 2022 alkaen verrattuna vuoteen 2019. Evli näkee tällä olevan merkittävä positiivinen vaikutus Finnairin kannattavuuteen tulevaisuudessa.

Suomen tiukka linja matkustusrajoituksissa lisää kuitenkin Finnairin riskejä, Evli muistuttaa. Kuitenkin lentoyhtiö on pystynyt tekemään oikeanlaisia toimenpiteitä turvatakseen toimintonsa.

Evli toistaa Finnairin osakkeen pidä-suosituksen, mutta nostaa osakkeen tavoitehinnan 0,38 eurosta 0,6 euroon.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
New York kaupunki pilvenpiirtäjä Manhattan Salesforce H&M

Slack ostohuhujen kohteena, kurssi reilussa nousussa

Seuraava artikkeli
asuminen asunto huoneisto olohuone asuntomarkkinat

Asuntoammattilainen varoittaa: Asuntomarkkinoilla luvassa kylmää kyytiä alkuvuonna