Kumppaniblogit

Kerro, kerro kuvaaja, kuinka voitan markkinat: Katsaus väitetysti ennustaviin indikaattoreihin

Poikkeuksellinen kulunut vuosi tekee indikaattoreiden tarkastelusta mielenkiintoista, sillä harva, jos yksikään, onnistui ennustamaan kuluneen vuoden kehitystä.

Näin vuoden vaihteessa on sopiva hetki tarkastella kuinka erilaiset hieman omaperäisemmät ja erikoisemmat indikaattorit ennustavat markkinoiden kehitystä ja kuinka hyvin tällaiset mittarit ovat viime vuosina onnistuneet ennustamaan markkinoita.

Seuraavassa tarkemmin tarkasteluna muutamia indikaattoreita, joiden on väitetty ennakoivan markkinoiden kehitystä.

Pahvilaatikko-indikaattori

Suden osa kaikesta kuluttamastamme ja käyttämästämme tavarasta on jossakin vaiheessa ennen päätymistä kulutukseen ollut pakattuna pahvilaatikkoon. Pahvilaatikko-indikaattori pohjaakin ennustettavuuttaan tähän oivallukseen ja sen ajatellaan ennakoivan kuluttajatuotteiden tulevaa kysyntää, joka taas ennakoi BKT:n tulevaa kehitystä.

Jopa Yhdysvaltain keskuspankin entisen johtajan Alan Greenspanin sanotaan tarkkailleen pahvilaatikoiden sekä etenkin niiden raaka-aineen, päällyskartongin, hintakehitystä ja volyymin muutoksia.

Kovasta suosiostaan huolimatta pahvilaatikko-indikaattori ei ole onnistunut johdonmukaisesti ennustamaan BKT:n kehitystä ja onkin paikoittain jopa jälkijunassa reagoinut kuluttajatuotteiden kysynnän muutoksiin.

Koronavuoteen pahvilaatikkoindikaattori olisi ollut melko kehno työkalu, sillä pahvilaatikoiden kysyntä pomppasi 9 % maaliskuussa, samaisena kuukautena jona koronan laukaisema markkinaromahdus alkoi.

Maaliskuun pahvilaatikoiden kysynnän kasvu ei kuitenkaan enteillyt BKT:n kasvua vaan syynä oli kuluttajien välttämättömien hyödykkeiden hamstraaminen. Kesäkuusta alkanut kysynnän kasvu taas todennäköisesti selittyy ostosten siirtymisellä verkkoon, joka entisestään lisää pahvilaatikoiden käyttöä.

Mikäli sijoittajaa kiinnostaa seurata pahvilaatikko-indikaattoria voi sen tehdä helpoiten Yhdysvaltain keskuspankin sivuston kautta. FED julkaisee kahta pahvilaatikkoihin liittyvää indeksiä, jotka seuraavat tuottajahintoja sekä volyymia.

Kiinalainen horoskooppi-indikaattori

Kiinalainen horoskooppi on Aasiassa vahvasti läsnä useiden yksilöiden päätöksenteossa.

Horoskoopissa jokaisella vuodella on jokin 12 toistuvasta eläinmerkistä. Perheen perustaminen, naimisiin meno sekä asunnon ostaminen ovat muutamia monista suuristakin päätöksistä, joita yksilöt saattavat tehdä horoskoopin perusteella.

Kiinalainen horoskooppi-indikaattori pohjaakin tälle ajatukselle, että positiivisen merkin omaavana vuonna kuten lohikäärmeen vuonna voivat myös reaalitalouden näkymät kehittyä positiivisesti ihmiset käyttäytymisen seurauksena.

Kiinalaisen horoskooppi konsultti Raymond Lo:n mukaan kulunut vuosi 2020 oli rotan vuosi, jolle horoskooppi ennusti taloudellisia kriisejä sekä muun muassa ravintola-alan menestystä.

Kredittiä on aihetta antaa silloin kun on sen paikka ja myönnettäköön, että Lo ja horoskooppi-indikaattori osuivat oikeaan ennustaessaan taloudellista kriisiä, mutta ravintola-alan menestyvät näkymät osoittautuivat hakuammunnaksi.

Vuosi 2021 on kiinalaisen horoskoopin mukaan härän vuosi ja herra Lo:n ennusteen mukaan tulevaisuuden näkymät ovat lähes sanasta sanaan samat kuin vuodelle 2020, nähtäväksi jääkin tuoko alkanut vuosi mukanaan uusia kriisejä ja menestyykö ravintola-ala luvatunlaisesti.

Kiinalaisen horoskoopin selittävyyttä markkinoiden tuottoihin on tutkittu useammassa tieteellisessä artikkelissakin. Meisami (2013) tarkasteli S&P 500 sekä Hang Seng indeksien tuottoja eri horoskooppimerkkien aikaan.

Phoeng ja Swinkels (2016) puolestaan laskivat markkinan, sen koon ja arvon sekä momentumin kertoimet kiinalaiselle horoskoopille.

Mielenkiintoista on, että näiden kahden tieteellisen artikkelin tulokset poikkeavat toisistaan. Meisami löysi tilastollisesti poikkeavia tuottoja muutamille merkeille, kun taas Phoeng ja Swinkels eivät löytäneet tilastollisesti merkittäviä tuloksia yhdellekään merkille.

Sports Illustrated uimapukupainos -indikaattori

Eräs kenties eniten realiteeteista irrallaan oleva indikaattori on Sports Illustrated -lehden uimapukupainos -indikaattori.

Indikaattorin mukaan mainitun lehden vuotuisen uimapuku julkaisun kansimallin kansallisuus ennustaa tulevan vuoden S&P 500 indeksin kehitystä, tai tarkemmin voittaako S&P 500 indeksi tulevana vuonna historiallisen tuoton.

Mikäli malli on kansallisuudeltaan yhdysvaltalainen, on indikaattorin mukaan tulevan vuoden markkinanäkymät positiiviset. Mikäli mallin kansallisuus on jotakin muuta ovat indikaattorin mukaan karhumarkkinat ovella.

Kyseisellä indikaattorilla ei ole mitään tekijää taustalla, joka selittäisi edes teorian tasolla miksi Sports illustrated lehden ja S&P 500 indeksin syy-seuraus-suhdetta. Näin ollen voi ollakin helppoa arvata, että kyseinen indikaattori on kovin kehno väline ennakoimaan markkinoiden kehitystä.

2008 uimapukupainoksen mallina toimi kansalaisuudeltaan yhdysvaltalainen malli Marisa Miller, indikaattorin perusteella vuodesta petrattiin suotuisaa. Toisin kuitenkin kävi ja finanssikriisin seurauksena S&P 500 päätti vuoden 2008 yli 37 % pakkasella.

Koronavuoteen indikaattorin ennustettavuus oli ristiriitainen, sillä normaalista poiketen painoksen kannessa esiintyi useita malleja, joista kaksi olivat yhdysvaltalaisia ja yksi kanadalainen. Indikaattori ei siis antanut selvää vastausta koronavuoden S&P 500 indeksin kehitykseen.

Kenties tulevaisuudessa voimme lukea indikaattorin kehittyneemmästä versiosta, joka ennustaa markkinoiden sulamista, mikäli painoksen kannessa on malleja, joiden kansalaisuudet poikkeavat toisistaan.

Olympialaiset

Kesäolympialaisten aikaan osakemarkkinat ovat tuottaneet keskimäärin 4 % tuoton avajaisseremoniasta lopetusseremoniaan. Indikaattoria tutkinut Bespoke Investment Group tutki Dow Jonesin (DJI) indeksin tuottoja 26 kesäolympialaisten aikaan.

DJI oli positiivinen tarkastettavalla ajanjaksolla 68 prosenttia ajasta. Jatkaen Bespoken dataa voimme todeta, että viime vuosina kesäolympialaiset eivät ole olleet kovinkaan toimiva indikaattori. Teoriaa indeksin takana on selitetty muun muassa sillä, että olympialaiset vetävät sijoittajien huomion muualle ikävistä talousuutisista.

Kaikki indikaattorit eivät tarkoita syy-seuraus-suhdetta

Kuten nyt on varmasti selvää, markkinoita ennakoivia indikaattoreita on mahdollista löytää pilvin pimein. Syynä tähän loputtomalta vaikuttavaan indikaattorien määrään on se, että monet asiat korreloivat keskenään. Korrelaatio kuteinkin tarkoittaa ainoastaan asioiden liikkumista samaan suuntaan ja tämä ei yksinään ole riittävä peruste indikaattorille. Varteenotettava indikaattori seuraa muuttujia, eli asioita, joilla korrelaation lisäksi on syy-seuraussuhde.

Juuston kulutuksen henkeä kohden ja lakanoihin sotkeutumisesta johtuvien kuolemien välillä näyttäisi olevan positiivinen korrelaatio alla olevan kuvaajan perusteella. Tässä tapauksessa on kuitenkin hyvin helppoa todeta, ettei kyseisillä asioilla ole todellisuudessa mitään tekemistä keskenään.

Myös reitti korrelaatiosta kausaliteettiin voi kuulostaa järkevältä. Yllä mainittu kiinalaisen horoskoopin ajatusketju voi vaikuttaa uskottavalta ollen kuitenkin virheellinen. Tilannetta vaikeuttaa se, että monet huippuasiantuntijat voivat lisätä yhtälöön uskottavuutensa, vetää stetsonistaan useammankin pahalta kuulostavan korrelaation ja näiden nojalla ennustaa markkinoiden romahdusta.

Todellisuudessa kaikista korrelaatioista, puhujansa uskottavuudesta ja maailmanlopun ennustuksista huolimatta indikaattori itsessään voi olla pahastikin pielessä.

Yllä kuvattuihin ennustajiin ja maailmanlopun odottajiin voi törmätä markkinatilanteesta huolimatta. Vaikka suurimman osan ajasta tällaiset tahot ovat olleet väärässä on osa heistä osunut myös oikeaan historian aikana. Michael Burry on 2008 finanssikriisin mahdollisesti tunnetuin ennustaja, jota harva kuunteli ennen kriisin alkua. Tosin hän pohjasi ennusteensa datalle, jolla oli syy-seuraus-suhde.

Varoitus voikin siis osua ja olla aiheellinen. Kenties, ehkä markkinat romahtavat 2021 tai ehkä näemmä ennätyksellisen kasvun vuoden. Suunnan suhteen mikään ei ole koskaan täysin varmaa. Varmaa kuitenkin on se, että pitkän aikavälin tuotot perustuvat korkoa korolle efektiin, johon pääsee kiinni ainoastaan olemalla markkinoilla.

Erityisen tärkeää korkoa korolle efektin kannalta näyttäisi olevan markkinoilla olo parhaimpina päivinä. Fideltyn tutkimuksen mukaan sijoittaja menetti 38 prosenttiaHai tuotoistaan, mikäli hän missasi ainoastaan viisi parasta päivää viimeisen 40 vuoden aikana.

Sijoittajalle voikin siis käydä kalliimmaksi hyvin päivien menettäminen kuin mukana olo huonoina päivinä.

1 kommentti

1 kommentti

  1. Avatar

    Henri Piiksi

    15.1.2021 at 16:55

    Erinomainen kirjoitus!

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös