Finnair edellyttää sijoittajalta lujaa uskoa käänteeseen

Helmikuun liikennetiedot eivät näytä valoa tunnelin päässä.
Finavia lentokentta Finnair lentoliikenne Finavia lentokentta Finnair lentoliikenne

Lentoyhtiö on ollut yksi Helsingin pörssin kovimpia koronakriisistä kärsineitä yhtiöitä. Kireät matkustusrajoitukset ovat syöneet yhtiön liikevaihtoa ja se näkyy osakkeen hinnoittelussa. Alhaisimmillaan osake kävi viime marraskuussa alle 0,4 eurossa. Sen jälkeen osake on kuitenkin kivunnut yli 0,7 euroon.

Loka-joulukuulta osattiin odottaa synkkiä lukuja ja niitä myös saatiin. Finnairin liikevaihto laski viimeisellä vuosineljänneksellä 86,8 prosenttia vertailukaudesta ja oli 102 miljoonaa euroa. Liiketulos oli -14,6 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli plussalla lähes 35 miljoonaa euroa.

Yhtiö oheistaa lähiajan näkymiä siten, että jatkuneiden tiukkojen matkustusrajoitusten vuoksi vertailukelpoinen liiketappio tulee olemaan vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin vuoden 2020 toisella, kolmannella ja neljännellä neljännekselläkin.

Vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä Finnair jatkaa rajallisen verkoston operoimista, mutta sen jälkeen näkyvyys on edelleen heikko ja kysynnän elpymisen ajoituksesta on useampia skenaarioita, minkä vuoksi yhtiö ei anna ohjeistusta koko vuoden 2021 liikevaihdosta.

Yhtiön tuore liikenneraportti ei anna paljoa toivoa käänteestä.

Finnair kuljetti helmikuussa 87 300 matkustajaa eli peräti 91,6 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2020 helmikuussa, jolloin tosin muun muassa matkustajamäärää nosti karkauspäivä.

Kuitenkin vertailukelpoinen matkustajamäärän kasvu verrattuna tammikuuhun 2021 oli 12,9 prosenttia huomioiden kolmen päivän eron tammi- ja helmikuun pituudessa.

Koronakriisin vaikutuksetheikensivät edelleen kaikkia matkustajaliitännäisiä liikennelukuja, mikä näkyi erityisesti Pohjois-Amerikan luvuissa, koska sinne ei lennetty reittiliikennettä helmikuussa.

Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna laski helmikuussa 89,1 prosenttia vertailukaudesta. Finnair operoi päivittäin keskimäärin 77 lentoa (pelkkää rahtia kuljettaneet lennot mukaan lukien), mikä oli 21,4 prosenttia verrattuna vuoden 2020 helmikuuhun.

Inderesin pääanalyytikko Antti Viljakainen toteaa, että Finnairin helmikuun liikenneraportin luvut olivat sekä matkustajaliikenteen että rahdin osalta piirun verran odotuksiamme heikompia.

”Finnairin Q1:n tulosennusteisiimme helmikuun liikenneraportti ei kuitenkaan aiheuta oleellisia muutospaineita ja odotamme yhtiön Q1:n liiketappion olevan yhtiön ohjeistuksen mukaisesti noin edelliskvartalien tasoilla”, analyytikko ennustaa Inderesin aamukatsauksessa.

Inderesin tämänhetkisen arvion mukaan viime kuukausien kaltainen erittäin matala ja rajujen matkustusrajoitusten rasittama lentomatkustuksen kysyntä jatkuu ainakin toiselle vuosineljännekselle asti.

”Nykyennusteissamme olemme odottaneet yhtiön pääsevän ajamaan matkustajaliikennettään selvemmin ylös Q3:n puolella, kun koronarokotteen jakelu on edistynyt ja samalla matkustusrajoituksia purettua.”

Näkyvyys Finnairin lentomatkustamisen kysynnän kehitykseen on kuitenkin edelleen yhä äärimmäisen heikko, Viljakainen muistuttaa.

Inderes ennustaa Finnairin viime vuoden -0,5 euron osakekohtaisen tuloksen pysyvän tänä vuonnakin negatiivisena -0,3 euroa. Ensi vuonna osakekohtainen tulos kipuaa niukasti plussalle 0,02 prosenttiin.

Inderesin suositus Finnairin osakkeelle on myy ja osakkeen tavoitehinta on vain 0,48 euroa, mikä alittaa selvästi tämän hetken kurssinoteerauksen.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
kasvuosake

Neljä kuritettua kasvuosaketta

Seuraava artikkeli
omakotitalo asuminen asunto asuntomarkkinat

Omakotitaloasujien asumiskustannuksissa jo lähes 1800 euron ero halvimman ja kalleimman kunnan välillä