Volvo Carsin uusien Long Range -lataushybridien akkujen kokoonpano on aloitettu Suomessa Valmet Automotiven akkutehtaalla.
Kotimainen toimija vastaa kaikkien Göteborgissa ja Charlestonissa valmistettavien 90- ja 60-sarjan Volvon lataushybridien akkutarjonnasta.
Volvo Cars palasi lokakuun lopussa Tukholman pörssiin yli 20 vuoden tauon jälkeen. Yhtiö on viime vuosina petrannut tulostaan katumaasturien suosion kasvun myötä. Yhtiötä ei pidä sekoittaa Tukholman pörssissä jo aiemmin listattuun Volvo Group -yhtiöön, joka valmistaa kuorma-autoja, busseja, maanrakennuskoneita sekä meri- ja teollisuusmoottoreita.
Volvon korkeajänniteakut kootaan Valmet Automotiven suunnittelemalla uutta teknologiaa edustavalla tuotantolinjalla, jolla esimerkiksi materiaalitäydennyksistä huolehtivat perinteisen trukkiliikenteen sijaan AMR-automaattirobotit.
Volvon akkujen tuotanto työllistää Salon akkutehtaalla noin 250 henkilöä.
”Volvo on yksi autoteollisuuden suunnannäyttäjistä, ja sähköistymisen murroksessa me jaamme saman näkemyksen liikenteen tulevaisuudesta. Olemme ylpeitä voidessamme kumppanina tukea Volvon matkaa kohti sähköistä liikennettä”, toteaa Valmet Automotiven toimitusjohtaja Olaf Bongwald.
Volvo tavoittelee johtavaa asemaa nopeasti kasvavalla premium-sähköautojen markkinalla. Kilpailu on kuitenkin kova ja Tesla on tällä markkinalla kilpailijoitaan edellä. Myös saksalaiset automerkit ovat Volvo Carsille kovia kilpailijoita.
Volvo Carsin tavoitteena on tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä myydä maailmanlaajuisesti 1,2 miljoonaa autoa, joista vähintään puolet on täyssähköautoja. Vuoteen 2030 mennessä Volvo haluaa olla pelkkien täyssähköautojen valmistaja.
Asiakastutkimus osoittaa, että Volvon lataushybrideillä ajetaan tällä hetkellä Suomessa keskimäärin 43 prosenttia ajosuoritteesta sähkötilassa.
”Lataushybridien ominaisuudet ovat mahdollistaneet vaiheittaisen siirtymisen sähköautoiluun, ja suomalaiset ovat osoittaneet esimerkillistä sitoutumista kestävän liikkumisen edistämiseen. Tällä hetkellä kokonaismyynnistämme 62 prosenttia on ladattavia autoja ja uudella voimansiirrolla voimme edelleen vähentää CO2-päästöjä ja vaikuttaa suomalaisen liikenteen sähköistymiseen”, sanoo Ahlstedt.
Akkuteollisuus menee eteenpäin Suomessa nyt vauhdilla.
Suomen Malmijalostus ja Beijing Easpring Material Technology kertoivat tällä viikolla neuvotelleensa litiumioniakkujen valmistuksessa tarvittavaa katodiaktiivimateriaalia tuottavan CAM-tehtaan perustamisesta Kotkaan. Osana neuvotteluja yhtiöt ovat valmistelleet teknis-taloudellisen kannattavuusselvityksen ja sopineet jatkavansa yhteistyötä tehdashankkeen toteuttamiseksi.
Brittiläinen akkuarvoketjutoimija Johnson Matthey aloitti tämän vuoden huhtikuussa alkuvaiheen suunnittelun tehtaan rakentamiseksi Vaasaan. Akkuarvoketju tarkoittaa prosessia, jonka eri vaiheiden kautta raaka-aineista jalostetaan akuissa tarvittavia komponentteja.
Monimetalliyhtiö Terrafamen hallitus teki vuoden 2018 lopulla myönteisen investointipäätöksen akkukemikaalitehtaasta. Sähköajoneuvojen akuissa käytettäviä kemikaaleja valmistava tehdas rakennetaan yhtiön nykyiselle teollisuusalueelle Sotkamoon. Pohjois-Suomen aluehallintovirasto myönsi tehtaalle ympäristöluvan viime tammikuussa.
