Talouden trendit

Veronmaksajat esittää työmatkavähennyksen omavastuun alennusta – taustalla polttoaineiden hintojen nousu

Teemu Lehtinen

Liikennepolttoaineiden rajuun hintojen nousuun etsitään nyt erilaisia keinoja helpottamaan kansalaisten tilannetta.

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen esittää energian ja polttoaineiden hintojen noususta kärsivien kansalaisten tilanteen helpottamista työmatkavähennyksen omavastuuta alentamalla. Hallitus hakee parhaillaan keinoja vastata ongelmaan.

”Ripeä toiminta on nyt tarpeen. Työmatkavähennyksen omavastuu tulee alentaa 750 eurosta ainakin 600 euroon jo vuoden 2022 verotuksessa”, esittää Lehtinen.

Lehtisen mukaan suurempikin alennus omavastuuseen olisi perusteltu ja toivottava, mutta vähintään tuo 150 euron alennus on nyt syytä tehdä.

Työmatkavähennyksen omavastuun alentaminen on lainsäädännöllisesti yksinkertainen, nopeasti toteutettavissa oleva ja hyvin laajavaikutteinen tapa tulla nousevien työssäkäyntikustannusten kanssa kamppailevia kansalaisia vastaan.

”Omavastuun alentamisen on ehdottomasti oltava mukana paletissa, kun hallitus parhaillaan etsii erilaisia keinoja helpottaa kansalaisten tilannetta energiakulujen noustessa.”

Lehtinen muistuttaa, että suomalaisen tuloverotuksen huolellisesti vaalittu yleinen periaate on verottaa vain tuloa, josta on ensin vähennetty sen hankinnasta aiheutuvat kustannukset.

”Nykyinen työmatkakustannusten omavastuu on kyseenalainen poikkeama työssäkäynnin kustannusten täysimääräisen vähentämisen periaatteesta. Myös tästä syystä omavastuun alentaminen olisi erityisen perusteltu askel oikeaan suuntaan.”

Energian ja liikennepolttoaineen hinnannousu on ollut yksi talven kiivaita keskustelunaiheita. Bensiinin hinta on noussut Suomessa vuodessa 38 prosenttia ja dieselin hinta yli 40 prosenttia.

EU:n tilastojen mukaan 95-oktaanisen bensiinin hinta oli helmikuun alussa Suomessa keskimäärin 1,906 euroa ja dieselin 1,829 euroa litralta, kun hinnat olivat vuosi sitten 1,521 ja 1,411 euroa litralta. Yksi 50 litran tankillinen bensiiniä maksaa siis 19 ja dieseliä 21 euroa enemmän kuin helmikuussa 2021.

Yksi bensiinin ja dieselin hintaa nostanut tekijä on ollut niin sanotun sekoitevelvoitteen nouseminen. Kiristynyt sekoitevelvoite velvoittaa polttoaineyhtiöitä lisäämään aiempaa enemmän kalliimpaa uusiutuvaa raaka-ainetta liikennepolttoaineisiin. Myös öljyn maailmanmarkkinahinnan kohoaminen on nostanut polttoaineiden hintoja.

Bensiinin hinnasta lähes 60 prosenttia on veroja. Bensiinin veroton hinta oli helmikuun alussa 2022 Suomessa 0,815 ja dieselin 0,964 euroa litralta.

Autoliiton mielestä ainoa oikea tapa korkeista polttoainehinnoista aiheutuneiden haittojen kompensoimiseksi on alentaa liikennepolttoaineiden hintaa verotusta alentamalla. Muita veroja, kuten ajoneuvoveroa, alentamalla kohdentuminen heikkenee heti merkittävästi. Siinä tilanteessa vähiten polttoainetta ostavat autonomistajat saisivat suhteellisesti suurimman kompensaation.

Autoliitto ei kannata työmatkavähennyksen ehtojen muuttamista, kuten Veronmaksajat.

Mikäli kompensaatio tehtäisiin työmatkakuluvähennyksen kautta, niin hyötyjistä jäisivä ulos opiskelijat, pienituloisimmat osa-aikatyöntekijät sekä monet muusta syystä arjen liikkumisessa autoa tarvitsevat, Autoliitto kertoo. Etuus ei hyödyttäisi myöskään niitä, joilla ei ole vähennysoikeutta, vaikka oman auton käyttö työmatkoilla on esimerkiksi henkilökohtaisista ajankäytöllisistä syistä välttämätöntä.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös