Yritysuutiset

Kempower löi tiskiin häikäisevät kasvuluvut

Kempower liikevaihto
Kuva: Kempower Oyj.

Sähköautojen latausasemien valmistaja Kempower jatkaa kovaa kasvua ja odottaa sen jatkuvan myös vuonna 2022. Yhtiö on investoinut kasvuun monella tavalla.

Loka-joulukuussa Kempowerin liikevaihto kasvoi peräti 328 prosenttia vertailukauteen verrattuna pääasiassa pohjoismaiden ja myös muun Euroopan vauhdittamana. Kun viime vuonna vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä liikevaihto oli 2,2 miljoonaa euroa, nousi se nyt 11,5 miljoonaan euroon.

Kempower on nopeaa kasvua tavoitteleva suomalainen sähköajoneuvojen pikalatauslaitteiden ja -ratkaisujen valmistaja ja tarjoaja, joka listautui pörssiin viime joulukuussa.

Yhtiö suunnittelee, valmistaa ja myy sähköajoneuvojen, kuten henkilö- ja hyötyajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden, sekä sähköalusten ja -veneiden, tasavirtapikalatauslaitteita, -ratkaisuja ja -palveluita. Kempower tarjoaa laajan ratkaisuvalikoiman sähköajoneuvojen kaikkiin pikalataustarpeisiin julkisista parkkipaikoista linja-autovarikkoihin ja päätepysäkkeihin, raskaisiin hyöty- ja muihin sähköajoneuvoihin sekä satamiin ja sähköalusten ja -veneiden lataukseen.

Yhtiön mukaan sen tuotteiden modulaarinen, skaalautuva ja joustava rakenne yhdistettynä järjestelmien kykyyn hoitaa usean ajoneuvon yhtäaikainen dynaaminen pikalataus palvelee erityisen hyvin sellaisia asiakasryhmiä, jotka tarvitsevat useita suuritehoisia latauslaitteita sisältäviä latausasemia tai jotka hyötyvät niistä.

Kempowerin tilauskanta nousi viime vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä 3,8 miljoonasta eurosta 13,7 miljoonaan euroon ja tilauskertymä kasvoi 2,2 miljoonasta eurosta 11,5 miljoonaan euroon.

Markkinoiden myötätuuli jatkuu

Kempower panostaa kasvun vuoksi nyt vahvasti kapasiteetin nostoon, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Tomi Ristimäki.

”Osana Kempowerin kasvustrategiaa olemme panostaneet ihmisiin ja rekrytoimme vuoden aikana lähes 100 uutta ammattilaista. Lisäksi investoimme tuotantokapasiteetin laajentamiseen, joka kasvoi 500 m2:stä 2 800 m2:iin vain neljässä kuukaudessa”, Ristimäki kertoo.

Kasvusta huolimatta yhtiön liiketappio kasvoi viimeisellä vuosineljänneksellä 1,0 miljoonaan euroon, kun tappio vuotta aiemmin oli 0,3 miljoonaa euroa. Kuitenkin koko vuonna 2021 liikevoitto oli plussalla 1,1 miljoonaa euroa, kun vuonna 2020 yhtiö teki 2,2 miljoonaan euron liiketappion.

Ristimäen mukaan Kempower on tietoisesti kasvattanut varastojaan puolijohdekomponenttien maailmanlaajuisen pulan vuoksi ja joidenkin komponenttien yksikkökustannukset ovat nousseet, mutta kokonaisvaikutus liiketoimintaan on ollut varsin rajallinen. Yhtiö ei menettänyt yhtään asiakastoimitusta komponenttipulan vuoksi.

Kempower ennakoi markkinakehityksen jatkuvan suotuisana ja myös kysynnän sen tarjoamille tuotteille jatkuvan hyvänä.

Yhtiö odottaa kausiluonteisuuden vaikuttavan Kempowerin liikevaihtoon ensimmäisellä vuosineljänneksellä ja viimeisellä vuosineljänneksellä erityisesti pohjoismaissa, missä latureiden asennus yleensä hidastuu talvikauden aikana sääolosuhteista johtuen.

Vuonna 2022 Kempower jatkaa liiketoimintansa laajentamista Euroopassa yhtiön kasvustrategiassa asetettujen tavoitteiden mukaisesti.

Vuoden 2021 aikana Kempower perusti myyntiin ja markkinointiin keskittyvät tytäryhtiöt Norjaan, Saksaan, Hollantiin, Isoon-Britanniaan, Ranskaan ja Espanjaan ja on parhaillaan perustamassa tytäryhtiöitä Ruotsiin ja Italiaan.

Vuoden 2022 aikana Kempower kartoittaa myös erilaisia vaihtoehtoja laajentumisessa Pohjois-Amerikan markkinoille.

Sähköautojen latausmarkkinat kasvavat kaksinumeroisin luvuin

Sähköautojen pikalataus tapahtuu tasavirralla. Tällaisten tasavirralla tapahtuvien pikalatauslaitteiden eli DC-pikalatauslaitteiden markkinat kasvavat vauhdilla.

Kempower keskittyy tällä hetkellä sähköajoneuvojen DC-pikalatauslaitteiden ja suuritehoisten latauslaitteiden markkinoihin Euroopassa ja näkee myös merkittäviä mahdollisuuksia Yhdysvaltoihin laajentumisessa.

Yhtiön mukaan vuonna 2020 DC-pikalatauslaitteiden ja suuritehoisten latauslaitteiden markkinoiden arvo Euroopassa ja Yhdysvalloissa oli yhteensä noin 638 miljoonaa euroa. Koska DC-pikalatureissa tarvitaan vaativampaa teknologiaa kuin ”hitaissa” AC-latureissa, niiden hinnat ovat merkittävästi korkeammat kuin AC-latureissa.

Vuonna 2020 Euroopassa ja Yhdysvalloissa myytiin noin 29 000 DC-pikalatauslaitetta. Liikevaihdolla mitattuna DC-markkinan osuus oli noin 34 prosenttia latauslaitteiden kokonaismarkkinoista Euroopassa ja Yhdysvalloissa, mutta ainoastaan noin kaksi prosenttia latauslaitteiden kokonaismyyntivolyymistä näillä maantieteellisillä markkinoilla.

Vuoteen 2030 mennessä DC-pikalatauslaitteiden markkinoiden odotetaan kasvavan Euroopassa keskimäärin 17 prosenttia vuosittain vuosien 2020–2030 välillä. Yhdysvalloissa keskimääräinen vuosikasvu on peräti 27 prosenttia vuosien 2020–2030 välillä.

Kempowerin mukaan Euroopassa suurimman osan DC-pikalatauslaitteiden markkinoiden suhteellisesta kasvusta vuosina 2020–2030 odotetaan tulevan hyötyajoneuvojen lataamisesta. Yhdysvalloissa puolestaan
henkilöajoneuvojen lataamisen odotetaan vaikuttavan suhteellisesti eniten markkinoiden kasvuun.

2 kommenttia

2 kommenttia

  1. asdf

    16.2.2022 at 15:29

    ”Vuonna 2020 Euroopassa ja Yhdysvalloissa myytiin noin 29 000 DC-pikalatauslaitetta. Liikevaihdolla mitattuna DC-markkinan osuus oli noin 34 prosenttia latauslaitteiden kokonaismarkkinoista Euroopassa ja Yhdysvalloissa, mutta ainoastaan noin kaksi prosenttia latauslaitteiden kokonaismyyntivolyymistä näillä maantieteellisillä markkinoilla.”
    Tämä meni ohi ymmärrykseni. Mihin tuolla kahdella prosentilla viitataan?

  2. Jorma Erkkilä

    16.2.2022 at 16:03

    Kyse on siis siitä, että DC-pikalatureiden hinnat ovat paljon korkeammat kuin AC-laturien. Tällöin DC-markkinaosuus euroissa ja dollareissa latausmarkkinoista on paljon suurempi kuin niiden markkinaosuus määrissä mitattuna.

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös