VR ilmoitti viime viikolla, että se keskeytämme Allegro-liikenteen Helsingin ja Pietarin välillä maanantaista 28.3. alkaen.
”Tähän saakka olemme jatkaneet Allegron liikennöintiä viranomaisohjeiden mukaisesti, ja tarkoituksena on ollut turvata suomalaisille pääsy Suomeen. Näiden viikkojen aikana henkilöt, jotka ovat halunneet lähteä Venäjältä, ovat ehtineet poistua maasta. Nyt Allegron liikennöintiä ei ole enää pakotteiden myötä valtion omistajaohjauksen ilmoituksen mukaan tarkoituksenmukaista jatkaa, joten keskeytämme liikenteen toistaiseksi”, kertoo matkustajaliikenteen johtaja Topi Simola.
Myös VR:n rahtiosasto Transpoint ilmoitti lopettavansa tavaraliikenteen, koska länsipakotteet kohdistuvat RZD-yhtiöön. RZD on Venäjän valtion rautatieyhtiö.
VR:n ilmoitus oli myrkkyä logistiikkayhtiö Nurminen Logisticsin osakkeelle, joka laski maanantaina 6,8 prosenttia Helsingin pörssissä. Nurminen Logistics on viime vuosina kehittänyt rautatieyhteyttä Suomesta Venäjän kautta Aasiaan.
Yhtiöllä tuli nyt kiire täsmentää, ettei rautatieyhteys Venäjän kautta Aasiaan ole poikki.
Nurminen Logistics kertoo tiedotteessaan Suomen viranomaisten vahvistaneen, että Suomen itärajan ylittävälle rautatieliikenteelle ei ole estettä. Lisäksi Suomen ja Kiinan välisen konttijunaliikenteen jatkuvuus nähdään tärkeänä osana logistiikan ilmastotavoitteiden saavuttamisen kannalta.
Suomen ja Kiinan väliseen konttijunaliikenteeseen ei myöskään kohdistu pakotteita, jotka estäisivät liikenteen harjoittamisen, yhtiö vakuuttaa.
Nurminen Logistics operoi Kiinan konttijunaliikennettä Kiinan ja Kazakstanin rautatieyhtiöiden sopimuksilla, ja rautatieliikennettä Suomessa sekä rajatoimintoja yhtiö voi tulevaisuudessa operoida muiden suomalaisten rautatieoperaattoreiden kanssa. Suomen ja Venäjän väliset raja-asemat ovat auki normaalisti.
Yhtiö korostaa, että Suorien Kiina – Suomi reittien lisäksi rahtia on mahdollista kuljettaa sekä Euroopan rautatiehubien että uuden, Venäjän kiertävän, eteläisen reitin kautta Keski-Eurooppaan. Yhtiö tulee nopeuttamaan eteläisen reitin käynnistämistä.
Nurminen Logisticsin toimitusjohtaja Olli Pohjanvirta kertoo Ylelle, että VR:n tiedote on ”vahingollinen ja harhaanjohtava”. Hänen mielestään se antaa väärän mielikuvan tilanteesta.
Rajaa ei ole suljettu ja pakotteet koskevat vain Venäjän valtion rautatieyhtiön rahoitusta, eivät sen operatiivista toimintaa, Pohjanvirta toteaa.
VR on asiasta toista mieltä. Sen tulkinta on, että pakotteet kieltävät myös kaikenlaisen liiketoiminnan Venäjän valtion rautatieyhtiön kanssa.
Nurminen Logistics aloitti säännöllisen konttijunaliikenteen Suomesta Kiinaan vuonna 2018 jolloin avattiin Hefein reitti. Syksyllä 2020 perässä seurasi yhteistyö Narvikin Sataman kanssa ja Chongqingin reittiyhteys, joka vakiintui nopeasti viikoittaisiksi lähdöiksi.