Harvia kohtasi vaikeuksia erityisesti Keski-Euroopassa.
Sauna- ja spa-yhtiö hyötyi korona-ajan kotoilusta, mutta nyt kun korona-ajat alkavat olla taaksejäänyttä elämää, on yhtiö kohdannut kasvu- ja kannattavuus haasteita.
Harvia kertoi kolmannen vuosineljänneksen tulosraportissaan, että erityisesti Euroopassa korkea inflaatio yhdistettynä kasvavaan energiapulaan heikensi kuluttajaluottamusta. Tällä on ollut vaikutusta sekä saunojen että kiukaiden ja komponenttien kysyntään. Lisäksi pandemian aiheuttama niin sanottu aikaistettu kysyntä loppui.
Harvia on sopeuttanut kapasiteettiaan, kustannusrakennetta ja nettokäyttöpääomaa sopeutuakseen markkinaympäristön, kysynnän ja inflaation muutoksiin. Yhtiö kertoi kolmannen kvartaalin raportin yhteydessä, että suurin osa näihin liittyvistä toimenpiteistä olisi kokonaisuudessaan nähtävissä loppuvuoden aikana.
Tuore loka-joulukuun tulosraportti kuitenkin osoittaa, että yhtiö oli kolmannella vuosineljänneksellä liian optimistinen. Viimeisellä vuosineljänneksellä samat kannattavuushaasteet pysyivät yhtiön riippakivenä.
Loka-joulukuussa yhtiön liikevaihto laski 18 prosenttia ja oli 38 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettu liikevaihto laski 20,6 prosenttia.
Liikevaihdon laskun myötä myös tulos kääntyi laskuun. Liikevoitto laski 6,6 miljoonaan euroon viimeisellä vuosineljänneksellä viime vuoden 11,1 miljoonasta eurosta. Oikaistu liikevoitto oli 7,9 miljoonaa euroa. Analyytikot odottivat keskimäärin 7,5 miljoonan euron liikevoittoa.
Osakekohtainen tulos laski viime vuoden 0,44 eurosta 0,22 euroon. Analyytikoiden konsensusodotus osakekohtaiselle tulokselle oli 0,29 euroa, joten tulosromahdus oli odotettua jyrkempi.
Kaksijakoiset saunamarkkinat
Harvian toimitusjohtaja Tapio Pajuharjun mukaan Venäjän hyökkäys Ukrainaan, inflaatio ja matala kuluttajaluottamus vaikuttivat yhä Harvian suoritukseen vuoden viimeisellä neljänneksellä.
”Markkina oli edelleen kaksijakoinen: vaikutukset näkyivät voimakkaimmin Keski-Euroopassa, erityisesti Saksassa ja monessa lähimaassa, kun taas kiinnostus ja kasvu jatkuivat vahvana Pohjois-Amerikassa ja joillakin uudemmilla saunamarkkinoilla”, Pajuharju kertoo.
Euroopan energiakriisin ja korkeiden sähkön hintojen vaikutus näkyi erityisesti erityisesti sähkökiukaiden myynnin laskuna, Pajuharju kertoo.
Saunojen myynti oli erittäin vahvaa Yhdysvalloissa, mutta kärsi Keski-Euroopassa heikosta kuluttajaluottamuksesta. Toisaalta samanaikaisesti puulämmitteisissä kiukaissa nähtiin myynnin ajankohdalle ennennäkemätön kasvu, mikä tuki koko liikevaihdon kehitystä erityisesti Suomessa ja muissa Pohjoismaissa.
Harvia on sopeuttanut resurssejaan sekä kulurakennettamme vastaamaan markkinan kehitystä.
”Tämän mukaisesti olemme optimoineet kustannuksia sekä sopeuttaneet toimintaamme useissa toimintamaissa ja tuotantoyksiköissä. Tavoitteenamme on jatkossakin saavuttaa yli 20 prosentin liikevoittomarginaali jopa nykyisessä haastavassa liiketoimintaympäristössä”, Pajuharju toteaa.
Harvian muutamien Keski-Euroopan verkkokauppa-alustojen alemman hintaluokan kiukaiden ja komponenttien varastot ovat yhä tavanomaista korkeammat.
Harvia on arvioinut konkreettisia ja kestäviä vaihtoehtoja Venäjältä poistumiseksi jo sodan alkamisesta lähtien, myös EOS Russian suhteen.
”Keskeytimme liiketoimintamme maaliskuun alussa Harvia-brändin osalta ja marraskuun alussa viimeistelimme poistumisen, kun saimme myytyä 80 prosentin omistusosuutemme EOS Russiasta. Kaupan toteutuminen edellyttää Venäjän viranomaisten hyväksyntää”, Pajuharju toteaa.
Keskittyminen Pohjois-Amerikkaan ja premium-tuotteisiin
Harvia kohdistaa myyntitoimintansa jatkossa vastaamaan entistä paremmin premium- ja ammattimarkkinan kysyntää, koska se tarjoaa Harvialle tällä hetkellä enemmän uusia mahdollisuuksia kuin jossain määrin vaikeassa tilanteessa oleva alemman hintaluokan markkina.
Pajuharjun mukaan keski-Euroopan markkina pysynee haastavana vielä jonkin aikaa, joten Harvia suuntaa toimintaa enemmän vahvistamaan vakaata kasvua Pohjois-Amerikassa ja muilla uusilla ja vahvasti kehittyvillä saunamarkkinoilla.
Yhtiön johto arvioi, että koronapandemian aiheuttamien erityisolosuhteiden takia sauna- ja spa-markkina koki poikkeuksellisen vahvaa kysyntää. Aikaistetun kysynnän loppumisella vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla ei kuitenkaan odoteta olevan vaikutusta sauna- ja spa-markkinan pitkän aikavälin kasvuodotuksiin tai Harvian pitkän aikavälin taloudellisiin tavoitteisiin.
Harvian tavoitteena on edelleen pitkällä aikavälillä keskimäärin yli viiden prosentin vuotuinen liikevaihdon kasvu, yli 20 prosentin oikaistu liikevoittoprosentti sekä nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen välillä 1,5x−2,5x.
Harvia ei tunnetusti julkaise lyhyen aikavälin näkymiä.
Harvian osinkopolitiikkana on maksaa säännöllisesti kasvavaa osinkoa. Hallituksen voitonjakoehdotus on 0,64 euroa osakkeelta. Osinko ehdotetaan maksettavaksi kahdessa erässä. Nykyisellä kurssinoteerauksella osinkotuotto on hieman alle 3,0 prosenttia.
