Nokia jatkoi Barcelonan MWC-messuilla uudistumistaan. Yhtiö julkaisi uuden strategian, logon ja maalasi tulevaisuutta, jossa Nokialla on määrä olla keskeinen rooli.
Nokian uudessa strategiassa on kuusi kohtaa, joita yhtiö kutsuu pilareiksi.
Nokia haluaa kasvattaa liiketoimintaa teleoperaattoreiden kanssa markkinoita nopeammin. Koska globaali markkina kasvaa vain prosentin vuodessa, tarkoittaa se markkinaosuuksien kasvattamista.
Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark uskoo, että Nokia on erittäin hyvässä asemassa tehdäkseen niin.
“Meillä on tänä päivänä paljon kilpailukykyisempi tuotetarjooma kuin muutama vuosi sitten ja geopoliittiset myötätuulet ovat takanamme.”
Nokia haluaa kasvattaa langattomien ratkaisujen myyntiä yritysasiakkuuksille ja segmentin osuutta kokonaisuudesta. Tällä hetkellä liiketoiminta on liikevaihdoltaan noin 2 miljardin euron kokoinen ja kahdeksan prosenttia koko Nokiasta.
“Näen, että kasvuvauhdin pohja on vähintään kaksinumeroinen”, Lundmark sanoo.
Seuraavaksi pilariksi strategiaan on otettu tuotelinjajohtajien mieliksi tuoteportfolion aktiivinen hallinta. Nokia haluaa olla johtaja jokaisella tuotealueellaan. Tämä voi tarkoittaa sitä, että liiketoimintoja karsitaan aiempaa herkemmin.
Nokia Technologies yksiköllä on myös jatkossa tärkeä rooli yhtiön tuloskunnon kannalta. Nokia kehittää yhä aktiivisesti patenttiportfoliotaan. Viidentenä, Nokia pyrkii myymään enemmän pilvipohjaisia palveluita asiakkailleen uusilla liiketoimintamalleilla.
Nokia haluaa tehdä ESG:stä kilpailuedun. Lundmark uskoo, että markkinoilla on tilaa toimijalle, joka pystyy takaamaan vihreiden arvojen täyttymisen.
Uusi logo ja vilkaisu Nokian tulevaisuuteen
Samalla Nokia uudistaa yritysilmeensä, myös tunnetun logonsa. Tottunut silmä erottaa logosta tutut kirjaimet. Uusi ilme viestittää yhtiön muuttumista kulutustuoteyhtiöstä televiestintätoimittajaksi.
”Logo kuvastaa myös yhteistyötä. Kun symbolit yhdistää, syntyy Nokia. Tulevaisuudessa tarvitsemme enemmän yhteistyökumppaneita täydentääksemme tarjontaamme”, Lundmark selittää.
Nokia näkee yritysten metaversumissa potentiaalia. Nokian teknologia- ja strategiajohtaja Nishant Batra esitteli messuilla yhtiön visioimaa tulevaisuutta.
“Kuluttajamarkkinoilla metaversumi tarkoittaa lähinnä viihdettä ja pelaamista. Yritysmarkkinoilla metaversumi on paljon monipuolisempi. Sen käyttökohteet ulottuvat monille toimialoille. Teollinen metaversumi tulee kasvamaan paljon kuluttajametaversumia nopeammin. Olemme siitä hyvin innoissamme.”
Metaversumi asettaa korkeat vaatimukset verkon suorituskyvylle. Tässä Nokian laitteet ja palvelut ovat mahdollistamassa yritysten kehitysten ja kuluttajien viihtymisen digitaalisesti.