Koronan ja Ukrainan kriisin vuoksi koviin vaikeuksiin joutunut lentoyhtiö jatkaa odotetusti nousujohteisella tiellä.
Ukrainan sodasta ja koronakriisistä pahasti kärsinyt lentoyhtiö on osoittautunut tänä vuonna käänneyhtiöksi ja erinomaiseksi sijoitukseksi. Finnairin osake on kivunnut kuluvan vuoden aikana jo 42 prosenttia.
Syytä osakkeen vahvistumiseen ei tarvitse arvailla. Yhtiön kuukausittain julkaisemat lentoliikennetiedot kertovat selvää kieltään yhtiön elpymisestä.
Sama elpymislinja jatkui myös kesäkuussa.
Finnair kuljetti kesäkuussa 997 200 matkustajaa eli 9,9 prosenttia enemmän kuin vuoden 2022 kesäkuussa ja 3,8 prosenttia enemmän kuin toukokuussa 2023. Edelliskuukauden luvut eivät ole tosin täysin vertailukelpoisia, koska kesäkuussa oli yksi päivä vähemmän.
Kesäkuun matkustajaliikenneluvut paranivat vertailukaudesta koronapandemian vaikutusten pääosin väistyttyä, sillä Venäjän ilmatila oli jo vertailukaudella suljettuna. Finnairin mukaan Venäjän ilmatilan sulun negatiivinen vaikutus näkyi katsauskaudella kuitenkin erityisesti Aasian-matkustajaliikenneluvuissa pandemiaa edeltäviin lukuihin verrattuna.
Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvoi kesäkuussa 15,1 prosenttia vertailukaudesta, mutta pieneni 2,6 prosenttia edeltäneestä kuukaudesta. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kasvoi 16,4 prosenttia vertailukaudesta ja 6,2 prosenttia edeltäneestä kuukaudesta.
Matkustajakäyttöaste oli 80,7 prosenttia nousten 0,9 prosenttiyksikköä vertailukaudesta ja 6,7 prosenttiyksikköä edeltäneestä kuukaudesta.
Finnairille tärkeän Aasian-liikenteen tarjonta kasvoi vertailukaudesta 58,7 prosenttia, mikä johtui esimerkiksi Hongkongin-reitin uudelleenavaamisesta heinäkuussa 2022, Japanin ja Etelä-Korean lisäkapasiteetista sekä Mumbain-reitin avaamisesta elokuussa 2022.
Pohjois-Amerikan-liikenteen tarjonta pieneni kuitenkin lähes 42 prosenttia, koska liikennöinti Tukholman ja Pohjois-Amerikan-kohteiden välillä päättyi lokakuun 2022 lopulla.
Euroopan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 4,1 prosenttia. Lähi-idän kapasiteetti kasvoi jopa 1 810 prosenttia marraskuussa 2022 alkaneen Qatar Airways -yhteistyön myötä sekä vuoden 2022 kesäkauden vähäisen liikenteen takia. Kotimaanliikenteen tarjonta kasvoi 9,7 prosenttia.
Kesäkuussa Aasian-liikenteessä matkustajakäyttöaste oli 77,5 prosenttia ja Pohjois-Amerikan-liikenteessä 82,7 prosenttia. Euroopan-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 84 prosenttia, Lähi-idän-liikenteen 74,2 prosenttia ja kotimaanliikenteen 75,6 prosenttia.
Monet kesäkuun rahtiluvut nousivat vertailukaudesta Qatar Airways -yhteistyön sekä Aasian-liikenteen kasvaneen kapasiteetin myötä, vaikka Ruotsin ja Yhdysvaltojen välisen liikennöinnin loppuminen leikkasi Pohjois-Amerikan rahtikapasiteettia. Finnair raportoi Lähi-idän-rahtiluvuissaan Qatar Airways -yhteistyöhön liittyvän rahdin, vaikka lentojen rahtikapasiteetti on allokoitu kokonaisuudessaan Qatar Airwaysille, joka vastaa myös sen myynnistä.
Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit nousivat 36,7 prosenttia vertailukaudesta ja vastaavat myydyt tonnikilometrit nousivat 24 prosenttia.
Kesäkuun puolessa välissä lentohtiö antoi positiivisen tulosvaroituksen. Finnair nosti vertailukelpoista liiketulosta koskevaa ohjeistustaan koko vuodelle 2023. Lentoyhtiö arvioi matkustuksen kysynnän jatkuvan aiemmin ennakoitua vahvempana.
Lisäksi polttoaineen hintakehitys on ollut ennakoitua suotuisampaa ja yhtiön strategian toimeenpano on edennyt ennakoitua paremmin.
Aiemmasta ohjeistuksestaan poiketen yhtiö arvioi, että vertailukelpoinen liiketulos todennäköisesti yltää vuoden 2019 tasolle, jolloin se oli 163 miljoonaa euroa tai jopa ylittää sen. Koko vuoden 2023 liikevaihdon osalta Finnair arvioi edelleen, että se ei vielä yllä vuoden 2019 tasolle, jolloin se oli 3,1 miljardia euroa.
Huhtikuun lopussa julkaisemassaan tulosohjeistuksessa yhtiö oli arvioinut, että sen koko vuoden 2023 liikevaihto kasvaa huomattavasti sekä vertailukelpoinen liiketulos paranee huomattavasti vuodesta 2022 erityisesti siksi, että vuoden 2022 ensimmäinen puolisko oli sekä pandemian että suljetun Venäjän ilmatilan vahvasti rasittama. Yhtiö arvioi tällöin, että liikevaihto ja vertailukelpoinen liiketulos eivät kuitenkaan vielä yltäisi vuoden 2019 tasolle.