Energian varastointiteknologian kehittäjä Polarium ja pörssiyhtiö Kempower ovat solmineet kumppanuuden kehittääkseen sähköajoneuvojen pikalatausratkaisuja energian varastointiteknologian avulla.
Sähköajoneuvojen lukumäärän kasvun myötä tehokkaiden latausratkaisujen kysyntä ei ole koskaan ollut yhtä suurta, kertoo Kempower tiedotteessaan.
Nykyiset rajoitteet sähköverkoissa aiheuttavat kuitenkin merkittäviä haasteita. Erityisesti raskaan liikenteen latausinfran kasvua rajoittaa tällä hetkellä Euroopassa sähköverkkojen kapasiteetti.
Kempowerin ja Polariumin tavoitteena on pienentää näitä haasteita integroimalla Polariumin akkujärjestelmät Kempowerin pikalatausratkaisuihin. Kumppanit tarjoavat luotettavan ja kestävän tehonjaon samalla minimoiden huippukuormituksia ja optimoiden energiankulutusta.
Polariumin ja Kempowerin yhteistyö tähtää parantamaan sähköajoneuvojen, erityisesti raskaan liikenteen latauskapasiteettia, jonka latausinfran kasvua rajoittaa tällä hetkellä Euroopassa sähköverkkojen kapasiteetti.
Polariumin energian varastointiteknologian avulla Kempowerin pikalatausratkaisut saavat virtaa useiden sähköajoneuvojen samanaikaiseen saumattomaan lataukseen ilman sähköverkon päivitystä. Energian varastointi varmistaa nopeammat latausajat myös raskaille ajoneuvoille, kuten kuorma-autoille ja julkiselle liikenteelle, säilyttäen samalla tasaisen tehonjaon kaikkien latureiden välillä ja estäen sellaisia huippukuormituksia, jotka johtavat korkeampiin latauskustannuksiin.
”Kumppanuus Kempowerin kanssa sopii täydellisesti Polariumin missioon tarjota loputonta energiaa. Yhdistämällä BESS-osaamisemme Kempowerin innovatiiviseen latausinfraan pystymme voittamaan Euroopan sähköverkkorajoitteita”, kertoo Håkan Tezcanli, Polariumin avainasiakaspäällikkö.
Kempowerin markkinointijohtaja Jussi Vanhanen kertoo, että ajoneuvon reitistä tai matkan etäisyydestä riippumatta virtalähde on avainasemassa, varsinkin kuorma-autojen pikalatauksen toteuttamisessa.
”Polariumin tuella voimme varmistaa, että latausinfra vastaa nykyisiä ja tulevia energiantarpeita, ja näin tukea sähköajoneuvojen käyttöönottoa. Ilman energian varastointitukea sähköverkot eivät ole tarpeeksi vahvoja käsittelemään korkean tehon lataustarpeita”, Vanhanen toteaa.