Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa

Keskisuomalaisen tappio syvenee – tarjolla silti muhkea osinkotuotto

Keskisuomalainen on kohdannut vaikeita haasteita viime vuonna. Viimeinen vuosineljännes oli selvästi tappiollinen.
raha tappio menetys tuotto sijoitus raha tappio menetys tuotto sijoitus

Mediakonsernin liikevaihto laski markkinasuhdanteen heikentymisen myötä loka-joulukuussa edellisestä vuodesta 8,2 prosenttia ja oli 99,6 miljoonaan euroon. Koko viime vuonna mediamyynti laski 8,4 prosenttia ja oli 75,1 miljoonaan euroon. Konsernin tilattavien lehtien tilaustuotot laskivat 1,7 prosenttia ja olivat 87,8 miljoonaa euroa.

Operatiivinen vertailukelpoinen liikevoitto painui loka-joulukuussa miinukselle -1,0 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin se oli plussalla 1,4 miljoonaa euroa. Yhtiö tulos vuoden viimeisellä neljänneksellä painui -13,9 miljoonaa euroa miinukselle, kun vuotta aiemmin se oli plussalla 5,0 prosenttia.

Toimintaympäristö viime vuonna jatkui haastavana.

Yhtiön mukaan Keskisuomalainen-konsernin tärkeimmistä kustannuskomponenteista erityisesti sanomalehtipaperin hintataso kahden vuoden aikana lähes kaksinkertaistui. Korkeimmasta kustannushuipusta on nyt laskeuduttu tasolle, joka on noin 50 prosenttia korkeampi kuin ennen Ukrainan sotaa.

Kustannusinflaatio on näkynyt myös palkkojen nousuna, minkä vaikutus Keskisuomalainen-konsernin työvoimavaltaiseen liiketoimintaan on suuri. Lisäksi palkkojen nousu samoin kuin energian ja polttoaineiden kustannusinflaatio ovat nostaneet konsernin lehtien jakelun kustannuksia merkittävästi.

Mediatoimialalla ja erityisesti tilattavien sanomalehtien liiketoiminnassa kohonneita kustannuksia on ollut erittäin vaikeaa lyhyellä aikavälillä viedä asiakashintoihin. Tilattavien sanomalehtien tilaushintoja voi nostaa vain tilausjaksojen vaihtuessa ja asiakaskunnassa on laajalti pitkiä tilausjaksoja.

Keskisuomalaisen toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi kertoo, että yhtiön päätoimiala, lehtien kustantaminen, oli kannattavaa ja voitollista vuonna 2023, mutta mainosjakeluliiketoiminta oli tappiollista.

Kangaskorpi näkee haasteet lievempinä kuluvana vuonna.

”Vuonna 2023 käynnistetty tehostamisohjelma ja kattavasti läpiviedyt hinnankorotukset niin kuluttajatuotteissa kuin mediatuotteissa parantavat merkittävästi tuloksentekokykyä vuonna 2024. Tilattavien lehtien kustantaminen oli kannattavaa ja kykenimme kasvattamaan erityisesti digitaalisten sisältötuotteidemme kysyntää.”

Kangaskorven mukaan kaupunkilehtien kannattavuuden ylläpitäminen on ollut tilattaviin lehtiin verrattuna vaikeampaa korkean inflaation toimintaympäristössä.

Kannattavuuden parantamiseksi on kuitenkin tehty kehitystyötä.

”Mediamyynnissä on käyttöön otettu Salesforce CRM-järjestelmä, joka parantaa merkittävästi tehokkuuttamme. Sisältötuotteiden osalta olemme lanseeraamassa uutta mobiilisovellusta 19 lehteemme. Sovellus parantaa merkittävällä tavalla tuotteidemme luettavuutta ja käyttäjäkokemusta”, Kangaskorpi kertoo.

Vuodesta 2025 lähtien Keskisuomalainen uskoo pääsevänsä jo merkittävään liikevaihtoon digitaalisessa ulkomainonnassa.

”Vuoden 2023 aikana uudistetussa yhtiömme strategiassa digitaalisen ulkomainonnan painoarvo yhdessä bussimainonnan kanssa vahvistuu merkittävästi. Strategian ytimessä on edelleen monikanavainen uutismedia, jonka osalta siirtymää kiihdytetään entistä digitaalisemmaksi. Digitaalisessa ulkomainonnassa tavoittelemme vuoteen 2027 mennessä noin 20 miljoonan vuosittaista liikevaihtoa ja viiden miljoonan liikevoittoa”, toimitusjohtaja ennustaa.

Käynnissä olevan tehostamisohjelman, tuotteiden kysynnän parantumisen ja PunaMusta Media -konsernin medialiiketoiminnan oston seurauksena yhtiö tuloksemme paranevan vuonna 2024. 

Olettaen, että PunaMusta Media -konsernin medialiiketoiminnan kauppa saadaan suunnitellusti toteutettua, arvioi Keskisuomalainen tilikauden 2024 liikevaihdon kasvavan edellisen vuoden tasosta ja operatiivisen vertailukelpoisen liikevoiton paranevan vuoden 2023 tasosta.

Yhtiön vahva tase, kassavirta ja hyvä omavaraisuusaste mahdollistavat osingonmaksun vuodelta 2023. Osinkoa yhtiön hallitus esittää maksettavaksi 0,55 euroa osakkeelta, mikä tarkoittaa nykyisellä osakekurssilla korkeaa 5,5 prosentin osinkotuottoa.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Katso kommentit (1) Katso kommentit (1)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli

Analyytikko: Nvidian tulosraportti yllätti kaikki

Seuraava artikkeli
Kempower raskas liikenne

Kempower lähtee mukaan energiavarastoinnin bisnekseen