Yritysuutiset

Neste onnistui tuottamaan käytetyistä renkaista muovien ja kemikaalien raaka-ainetta

Neste on saanut onnistuneesti päätökseen ensimmäisen koeajon käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä.

vanhat renkaat

Muovijätteen kemiallinen kierrätys vauhdittaa kiertotaloutta ja tarjoaa uusia keinoja muovien kierrätysasteen kasvattamiseksi hyödyntämällä laajempaa muovijätteiden valikoimaa kuin perinteinen, mekaaninen kierrätys.

Jätemuovin kemiallinen kierrätys on yksi Nesteen kasvupanostuksen alueista.

Neste on saanut onnistuneesti päätökseen ensimmäisen koeajon uudella haastavalla raaka-aineella, käytöstä poistetuista renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä kemiallisen kierrätyksen edistämiseksi.

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Neste RE -tuotteessa ei ole lainkaan neitseellistä fossiilista öljyä. Se on 100-prosenttisesti uusiutuvista ja kierrätetystä raaka-aineista valmistettu tuote, jota voidaan käyttää vähentämään fossiilisiin öljyihin perustuvien syöttöaineiden tarvetta ilmastoystävällisempien polymeerien ja kemikaalien valmistuksessa.

Koeajoa varten Neste hankki käytöstä poistetuista ajoneuvojen renkaista valmistettua pyrolyysiöljyä ruotsalaiselta Scandinavian Enviro Systemsiltä, joka kehittää teknologioita elinkaarensa lopussa olevista tuotteista saatavien materiaalien uudelleenkäyttöön. Nesteen toteuttaman koeajon tavoitteena oli arvioida kemiallisen kierrätyksen potentiaalia muunkin kuin jätemuovin osalta ja mahdollisesti laajentaa raaka-ainevalikoimaa jätevirtoihin, joista voidaan valmistaa korkealaatuisia tuotteita.

Renkaiden kierrättäminen on vaikeaa

Vaikeasti kierrätettävän jätemuovin lailla suuri osa renkaista päätyy elinkaarensa lopussa kaatopaikalle tai poltettavaksi.

Renkaat koostuvat useista eri materiaaleista, minkä vuoksi niiden kierrättäminen on vaikeaa mekaanisen kierrätyksen menetelmiä käyttäen. Kemiallisen kierrätyksen avulla näitä arvokkaita materiaaleja voidaan kuitenkin käyttää yhä uudelleen.

Scandinavian Enviro Systems on kehittänyt pyrolyysiteknologian, jonka avulla käytöstä poistetuista renkaista saadaan erotettua hiilimustaa ja öljyä.

“Kemiallisen kierrätyksen hienous on siinä, että teknologia soveltuu vaikeasti kierrätettävän jätemuovin käsittelyyn, mutta ei rajoitu vain siihen”, sanoo Andreas Teir, joka vastaa Nesteen kemiallisen kierrätyksen raaka-aineiden hankinnoista.

Teirin mukaan käytöstä poistettujen renkaiden kohtalo on usein samanlainen kuin jätemuovin, joten Neste pitää kemiallista kierrätystä tehokkaana lisäkeinona muuttaa renkaiden lineaarinen elinkaari kiertäväksi.

”Toimittajamme Enviro Systemsin avulla pystyimme osoittamaan tämän äskettäisessä koeajossamme”, Teir kertoo.

Neste kasvattaa kemiallisen kierrätyksen kapasiteettiaan Porvoon jalostamolla

Neste on jo aiemmin onnistuneesti toteuttanut useita nesteytetyn jätemuovin koeajoja. Vuoden 2023 jälkipuoliskon koeajot kaksinkertaistivat Nesteen prosessoiman nesteytetyn jätemuovin kokonaismäärän yli 6 000 tonniin.

“Ilmastopäästöjä hillitseviä ratkaisuja tarvitaan kiireellisesti, ja samalla on ratkottava maailmanlaajuista muovijätehaastetta. Prosessoimme yhä suurempia määriä jätemuovia, mikä on osoitus sitoutumisestamme kemiallisen kierrätyksen kehittämiseen”, kertoi Heikki Färkkilä, Vice President Chemical Recycling Nesteeltä viime joulukuussa.

Nämä ajot edesauttoivat Nesteen päätöstä investoida kemiallisen kierrätyksen kapasiteetin kasvattamiseksi yhtiön Porvoon jalostamolla.

Rakenteilla olevassa laitoksessa, jonka odotetaan valmistuvan vuoden 2025 aikana, pystytään prosessoimaan vuosittain 150 000 tonnia nesteytettyä jätemuovia. Laitos on osa EU:n innovaatiorahaston rahoittamaa PULSE-hanketta.

Neste turvaa nesteytetyn jätemuovin hankinnat useiden toimittajien avulla. Nesteytetyn jätemuovin prosessointi edistää kemiallisen kierrätyksen kehittämistä ja auttaa yhtiötä Porvoon jalostamon muutoksessa uusiutuvien ja kiertotalousratkaisujen tuotantopaikaksi.

1 kommentti
  • Kummastelija sanoo:

    Eihän tuo mikään ihme ole. Veli Venäläinen saa tehtyä saman takapihallansa. Se on sitten eri asia miten siitä saa liikevoittoa, mitä Neste tästä ilmeisesti hakee. Ja asian Brändäys taitaa olla keskiössä

  • Ylös
    >