Kolme menestyksellistä yritystarinaa, kolme eri lähestymistapaa, joita kaikkia yhdistää rohkeus ja kova työ. Joe Hyrkin, Tomas Gorny ja Quest Nutritionin perustajat ovat eri tavoin luotsanneet yrityksensä menestykseen ja myyneet ne merkittävillä kaupoilla. He ovat myös jakaneet oppinsa onnistuneeseen exitiin.
Issuu on digitaalinen julkaisualusta, joka perustettiin Tanskassa vuonna 2007 ja tarjoaa työkaluja sisällön julkaisemiseen ja jakamiseen. Hyrkin toimi yrityksen toimitusjohtajana ja suurimpana osakkeenomistajana vuodesta 2013 lähtien. Hänen johdollaan Issuun vuosittaiset tulot kasvoivat 4 miljoonasta dollarista 32 miljoonaan dollariin vuonna 2024.
”Jokaisen toimitusjohtajan tulisi saada yrityksensä sellaiseen asemaan, että heillä on valinnanvaraa sen suhteen, mitä tekevät seuraavaksi”, Hyrkin kertoo Inc-sivustolla.
Issuu myytiin viime vuonna yli 100 miljoonalla dollarilla italialaiselle teknologiayritykselle.
Hyrkinin opit
Jokainen yrityskauppa on ainutlaatuinen: On tärkeää ymmärtää kaikki sopimuksen ehdot ja varmistaa, että myyntiprosessin aikana yrityksen tiimiä ja teknologiaa käsitellään asianmukaisesti.
Varaudu juridiseen monimutkaisuuteen: Yrityskaupoissa voi olla yllättävän paljon lakiasioita, ja asianajajien rooli on keskeinen. On tärkeää, että yrityksen lakitiimi tuntee liiketoiminnan jo ennen kauppaprosessia eikä tule mukaan vasta lopussa.
Hyrkin kertoo, että heillä oli kaupan aikana hetkittäin jopa 28 lakimiestä hoitamassa yksityiskohtia.
Rakenna kumppanuuksia alalla aikaisessa vaiheessa: Luo strategisia kumppanuuksia jo vuosia ennen myyntiä, sillä vahvat suhteet alan avaintoimijoihin lisäävät yrityksen houkuttelevuutta ja voivat edistää kasvua integraatioiden ja yhteisten liiketoimintamahdollisuuksien kautta.
Tomas Gorny perusti yrityksensä ansaitakseen 5 000 dollaria kuukaudessa ja lopulta möi sen 100 miljoonalla dollarilla
Gorny aloitti yrittäjänä vaatimattomalla tavoitteella ansaitakseen 5 000 dollaria kuukaudessa kattaakseen asuntolainansa ja selviytyäkseen taloudellisesti.
Gorny oli menettänyt lähes koko omaisuutensa IT-kuplassa ja tarvitsi epätoivoisesti pienen toimeentulon lähteen. Hän perusti Ipowerin, teknologiayrityksen, joka tarjoaa ohjelmistoja verkkosivustojen luomiseen.
Gornyn tavoitteena oli rakentaa yritys, joka pystyi ylläpitämään itseään pitkällä aikavälillä priorisoiden tasaista kannattavuutta.
Sitkeys palkittiin, ja yritys myytiin kuusi vuotta myöhemmin 100 miljoonalla dollarilla. Nykyään Gorny on asiakaskokemuksien hallintaan keskittyvän Nextivan toimitusjohtaja ja toinen perustajista.
”Jos keskityt liikaa yrityksen exitiin, saatat unohtaa sen kehittämisen. Mutta kun keskityt yrityksen rakentamiseen, myyntihetki on parempi kuin osasit kuvitellakaan”, Gorny kertoo CNBC:lle.
Gornyn opit
Aloita pienestä, ajattele isosti: Menestys ei synny yhdessä yössä – pienet ja kestävät tavoitteet voivat kasvaa suureksi menestykseksi.
Sitkeys on avainasemassa: Yrittäjyydessä menestyminen vaatii periksiantamattomuutta, vaikka taloudellisia haasteita tulisi vastaan.
Jatkuva oppiminen: Sopeutumiskyky ja halu kehittyä toimialan mukana auttavat pysymään kilpailijoiden edellä.
Intohimo: Jos et rakasta sitä, mitä teet, älä aloita yrittämistä.
Kestävä kasvu: Gorny uskoo, että maltillinen lähestymistapa ja pitkän aikavälin asiakasarvon luominen voivat tuottaa kestävämpää ja tehokkaampaa liiketoiminnan kasvua kuin nopea liikevaihdon maksimointi.
Quest Nutritionin matka pienestä startupista miljardiluokan menestystarinaksi
Quest Nutrition tunnetaan proteiinipatukoistaan, ja sen perustajat Tom Bilyeu, Ron Penna ja Mike Osborn ottivat ainutlaatuisen lähestymistavan kasvuun keskittymällä sosiaaliseen mediaan ja hyödyntämällä vaikuttajamarkkinointia asiakaskunnan rakentamiseksi, kertoo Inc.
Vuonna 2010 perustettu yritys ei pelkästään myynyt tuotteitaan, vaan loi niiden ympärille elämäntapabrändin, joka puhutteli erityisesti kuntoilijoita ja terveystietoisia kuluttajia. Tämä menestystarina korostaa vahvan brändi-identiteetin, laadukkaan tuotteen ja kuluttajakäyttäytymisen ymmärtämisen merkitystä liiketoiminnan skaalaamisessa.
Vuonna 2014 yksi Yhdysvaltojen nopeimmin kasvavista yrityksistä leimattu Quest ostettiin Simply Good Foods Co.:n toimesta miljardilla dollarilla. Ensimmäisten kolmen toimintavuoden aikana Quest kasvoi 57 000 prosenttia ja saavutti 82,6 miljoonan dollarin liikevaihdon.
Keskeiset opit
Älä aliarvioi sosiaalisen median voimaa: Quest Nutritionin menestys rakentui vahvasti vaikuttajamarkkinointiin, suusanalliseen markkinointiin ja brändiyhteisön luomiseen, joka resonoi heidän kohdeyleisönsä kanssa.
Laadusta ei tingitä: Paraskaan markkinointistrategia ei toimi, jos tuote ei ole laadukas ja vastaa asiakkaiden tarpeita.
Ymmärrä kohdeyleisösi: He keskittyivät tiettyyn markkinarakoon – kuntoilijoihin ja terveystietoisiin kuluttajiin, joista tuli brändin uskollisia kannattajia.
Tunne oikea hetki myydä: Oikea ajoitus mahdollisti yrityksen maksimaalisen arvon, jolla myös varmistettiin, että brändi jatkoi kasvuaan uuden omistajan alaisuudessa.
Lähteet: Inc. ja CNBC