Oma talous

Vuoden 2018 liiketoiminnan trendit

Mitä liiketoiminnan trendejä kannattaa pitää silmällä tänä vuonna?

Amerikkalainen verkkosivusto Entrepreneur listaa vuoden 2018 liiketoiminnan kasvavia trendejä.

Tekoäly

Olemme kuulleet tekoälystä (AI-teknologiasta) jo jonkin aikaa. Vaikka tekoäly ei itsessään ole uusi juttu, sen vaikutus liiketoimintaympäristöissä tulee kasvamaan.

PwC-yrityksen teettämän tutkimuksen mukaan 72 prosenttia yritysjohtajista katsoi tekoälyn olevan ”liiketoiminnallinen etu”. Samassa tutkimuksessa kävi ilmi, että johtohenkilöt toivoivat AI-teknologian auttavan heidän yrityksiään tekemään toistuvia arkisia tehtäviä, kuten paperitöitä (82 %), aikataulutusta (79 %) sekä työntekijöiden tuntilistoja (78 %).

Yritykset kuten Google, Spotify, Microsoft, IBM ja muut teknologiajätit ovat jo mukana tekoäly pelissä. Jotkut tarkkailijat ovat kuitenkin huolissaan siitä, että tekoälyn myötä liiketoimintaprosessit eivät ole enää niin personoituja. Tosiasia kuitenkin on, että tekoälyn avulla yritys voi vähentää tai jopa poistaa arkipäiväisiä tehtäviä työlistoiltaan ja keskittyä tuottamaan entistä luovempia ja yksilöllisiä tuotteita vaativalle asiakaskunnalleen.

Suora sosiaalinen media ja yhteisöllisyys

Sosiaalinen media ei ole myöskään uusi käsite. Se on ollut käytössämme jo yli vuosikymmenen ajan. Mutta se, miten sitä käytetään asiakkaiden saavuttamiseksi, on alati muuttuva.

Sosiaalisen median käyttämisen osalta olemme varmasti jo oppineet, ettei riitä, että yrityksellä on monia sosiaalisen median tilejä. Yrityksen tulee rakentaa tilien ympärille yhteisö ja tarjottava jäsenilleen suoraa sekä interaktiivista sisältöä. Tämä auttaa yritystä luomaan pidemmän aikavälin brändiuskollisuutta.

Sosiaalinen oppiminen työkaluna

Sosiaalinen oppiminen on oppimisprosessi, jossa ihminen on vuorovaikutuksessa toisen ihmisen kanssa. Opimme jotain joka kerta, kun tarkkailemme toisia, kysymme kysymyksiä tai jaamme tietoa toisille ihmisille. 73 prosenttia amerikkalaiseen tutkimukseen osallistuneista organisaatioista ennustivat lisäävänsä heidän fokustaan sosiaaliseen oppimiseen.

Sosiaalista oppimista voi hyödyntää ja lisätä yrityksessä eri tavoin. Tärkeintä on saada tiimin jäsenet yhteen, jotta he voivat työskennellä yhdessä esim. jonkun ongelman ratkaisemiseksi.

Henkilökohtaiset interaktiiviset kokemukset

Nykypäivän kuluttajat ovat hienostuneita. He ovat yleensä tehneet tutkimustyötä, ennen kuin he ostavat mitään. He tutkivat tarkasti eri yrityksiä vierailemalla heidän verkkosivuillaan, lukemalla online-arvosteluja ja kysymällä muiden kokemuksia sosiaalisessa mediassa.

Yrityksien verkkosivujen tulee tavoittaa asiakas hyvin yksilökohtaisella tasolla, jotta hän tekee ostopäätöksen. Tämä tapahtuu mm. luomalla rohkeita interaktiivisia kokemuksia asiakkaan kanssa. 

Blockchain-tekniikka

Blockchain-tekniikka (lohkoketjutekniikka), joka tunnetaan parhaiten krypto-valuutoista (Bitcoin) on täällä jäädäkseen. Monet tyrmäsivät alussa ajatuksen tästä tekniikasta, sillä he luulivat sen olevan vain joku ”tech-nörttien” tempaus, mutta se on paljon muutakin.

Monet yritykset hukkasivat paljon aikaa, kun he eivät uskoneet siihen, miten paljon sosiaalinen media voi parantaa heidän liiketoimintaa ja markkinointia. Monelle osallistuminen oli pakkopullaa.

Yritykset eivät halua tehdä samaa virhettä Blockchain-tekniikan kanssa ja haluavatkin nyt selvittää, miten he voivat hyödyntää tätä tekniikkaa omassa toiminnassaan. Esimerkiksi Accenture yritys tarjoaa asiakkailleen lohkoketjutekniikkaan perustuvia toimintastrategioita.

1 kommentti
  • seppooust sanoo:

    hyväc artikeli

  • Ylös
    >