Sähköavusteisen polkupyörän hankintaan ehdotettiin maaliskuussa 400 euron suuruista hankintatukea vuosille 2018-2021. Asiasta kertoi liikenne- ja viestintäministeriö. Tuen piti astua voimaan 1. heinäkuuta 2018 ja sen myöntämisestä vastaisi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.
Ehdotuksen mukaan tukeen olisivat oikeutettuja yksityishenkilöt ja tukea voisi saada uuden sähköpyörän hankintaan kerran kalenterivuodessa.
Ehdotettu tuki sai osakseen paljon kritiikkiä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.
Liikenne- ja viestintäministeriön maaliskuinen ilmoitus sähköavusteisten polkupyörien mahdollisesta 400 euron tuesta pysäytti pyöräkaupan kolmeksi viikoksi, kertoo Muoti- ja urheilukauppa TMA ry.
Lopputulos oli kuitenkin se, ettei hankintatukea tullut.
Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti 12.4 keskeyttävänsä sähköpyörän hankintatuen valmistelun. Syynä on esityksen saama vastustus. Ministeriön mukaan sähköpyörien hankintaan ei myönnetä tukea tällä hallituskaudella.
Viime viikkoina käyty keskustelu sähköavusteisten polkupyörien mahdollisesta hankintatuesta aiheutti vakavan markkinahäiriön, jota kesti kolme viikkoa.
”Myyntiluvuista käy ilmi, että suomalaiset kuluttajat panttasivat hankintapäätöksiään. Polkupyörien kauppa hidastui pahasti, kertoo TMA-yhdistyksen toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.
Kankaanpään mukaan keskustelun ajankohta oli urheilukaupalle kaikista pahin mahdollinen.
”Seuraavan kerran, kun mitään tällaista valmistellaan, se tulisi tehdä sesongin jälkeen loppuvuodesta. Päätös pitää olla tehtynä hyvissä ajoin ennen pyöräilykauden alku, siis alkutalvesta.”
Nyt ruotsalaiset saavat tukea, mutta suomalaiset eivät. Ainoa hyvä tilanteessa Kankaanpään mukaan on se, että Ruotsin tuen voi saada vain ruotsalaisen henkilötunnuksen omaava. Muuten Suomessa vesitetty tukipäätös olisi suunnannut kuluttajat verkko-ostoksille Ruotsiin.
Yhdistyksen mukaan tukijärjestelmä voisi kannustaa pyöräilyyn myös uusia käyttäjäryhmiä, mikä voisi ohjata osan kuluttajista pois autoiluista.
Omalta osaltani ja vaimon myös, sähköpyörän myynnin pysäytti byrokratia eli ilmeisesti joku Trafin virkapelle, joka on lukenut liikaa EU-turvalöpinöitä. Pyörä nimittäin ei kulje kuin surkeaa kolmeakymppiä eli sillä ei pääse edes äkäistä siiliä karkuun, puhumattakaan että ehtisi työpaikalle Helsingistä Espoon korpeen (kaikki hesalaisten työpaikat on Espoon korvessa) ennen iltahämärää.
Kannatan sähköpyörätukea, mutta vain, jos se tuplataan ja ehdoksi pannaan, että pyörästä otetaan se typerä nopeusrajoitin eli akku pois.