Tilaajamäärien odotettua voimakkaampi kasvu sai osakekurssin nousuun.
Netflix julkisti tuloksensa pörssin sulkeuduttua Yhdysvalloissa. Tulos oli sijoittajien mieleen ja osake nousi jälkipörssissä yli viisi prosenttia.
Osakekohtainen tulon oli konsensusennusteen mukainen, eli 64 senttiä osakkeelta.
Liikevaihto oli hivenen odotettua korkeampi. Odotukset olivat 3,69 miljardia dollaria. Liikevaihto oli 3,7 miljardia dollaria.
Liikevaihdolla mitattuna vaikuttaa siltä, että Netflixin kasvu ei ole hiipumassa mihinkään. Päinvastoin, viime vuoden ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihdon kasvu oli 34,7 prosenttia vuoteen 2016 verrattuna.
Vuoden 2018 ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi puolestaan 40,4 prosenttia. Netflixillä on edelleen myös DVD-pohjaista liiketoimintaa ja puhtaan suoratoiston liikevaihto kasvoi vieläkin kovempaa vauhtia eli 43,2 prosenttia. Netflixin mukaan suoratoiston liikevaihdon kasvu oli nopeampaa kuin koskaan koko yrityksen historiassa.
Liikevaihdon kasvua selittävät sekä tilaajamäärien kasvu, että myös keskimääräisen tilaushinnan nousu 14 prosentilla. Netflix nosti hintojaan vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä.
Netflixin osake nousi tulosjulkistuksen jälkeen jälkimarkkinoilla ja osakkeen nousua selittää pääosin tilaajamäärien ennustettua nopeampi kasvu.
StreetAccount oli odottanut tilaajamäärien kasvuksi 6,5 miljoonaa, kun tuloksena oli 7,41 miljoonaa uutta tilaajaa. Kypsillä Yhdysvaltojen markkinoilla uusia tilaajia oli 1,96 miljoonaa, kun odotuksena oli 1,48 miljoonaa. Nertflixillä on nyt tilaajia 125 miljoonaa.
Kasvuun panostetaan edelleen voimakkaasti
Netflix on aiemmin kertonut lisäävänsä panostuksiaan merkittävästi markkinointiin, koska datasta pystyy näkemään, että näin kannattaa tehdä.
Netflixin panostukset markkinointiin kasvoivatkin hurjat 77 prosenttia 479 miljoonaan dollariin. Tilaajamäärien kasvu tukee sitä ajatusta, että markkinointiin panostaminen tosiaan kannattaa.
Uusia itse tehtyjä sarjoja markkinoimalla Netflix pyrkii rakentamaan keskustelua sarjojen ympärille, ja näin lisäämään sarjojen arvoa. Markkinointi auttaa pitämään Netflixin nykyisiä tilaajia asiakkaina ja myös saamaan uusia asiakkaita.
Koon tuomaa kilpailuetua
Netflix voidaan nähdä verkostona, jossa isoin toimija todennäköisesti voittaa. Netlixin liiketoimintamallin yhtenä vahvuutena on, että tilaajamäärien kasvattaminen vie aikaa.
Koska tilaajamäärien kasvu vie aikaa on perinteisellä aikaikkuna-mallilla toimivien kilpailijoiden hankalaa päästä aidosti haastamaan Netflixiä. Vaikka osaamista ja kokoa perinteisiltä kilpailijoilta löytyykin, on jakelukanava erilainen ja tämä tuottaa kilpailijoille haasteita.
Elokuva menee ensin elokuvateattereihin ja siitä kaapelikanaviin ja videovuokraamoihin ja perinteiseen televisioon. Jos elokuva lisätään suoratoistoon näiden jakelukanavien jälkeen, ei tuote ole enää tuore. Perinteisten jakelukanavien hylkääminenkään ei ole Netflixin kilpailijoille mieluisa vaihtoehto, koska kestäisi pitkän aikaa kasvattaa tilaajamäärät tasolle, jossa niiden tuoma liikevaihto riittäisi kattamaan elokuvantuotannosta syntyviä kuluja. Lisäksi perinteiset tuottajat kaihtavat riskiä.
Netflixin etuna on myös sen saama data siitä mitä katsotaan, missä katsotaan ja kuinka pitkään mitäkin sarjaa katsotaan.
Kevin Boutten mukaan Netflix on mestari käyttämään keräämänsä dataa omien sarjojen tuotannossaan. Dataa yhdistetään metadataan, jonka pohjalta voidaan rakentaa malli siitä minkälaisista palasista rakennettua kokonaisuutta ketkäkin ihmiset haluavat katsoa. Tuotanto on todella kohdennettua, sillä eri mikrogenre-luokkia on käytössä noin 80 000.
Mallin kautta tiedetään minkälaisista palasista rakennettua kokonaisuutta mikäkin mikrogenre haluaa katsoa. Näin syntyy elokuva, jossa on oikea kombinaatio näyttelijöitä, ohjaajaa, huumoria ja romantiikkaa.
Sijoittajakirjeessään Netflix kertoo, miten se voi hyödyntää toimimistaan eri markkinoilla. Eri markkinat mahdollistavat asioiden kokeilemisen. Netflix pyrkii jatkuvasti kuuntelemaan asiakkaitaan ja tekemään sitä mikä toimii. Vuosien hurja kasvu osoittaa, että Netflix osaa aidosti hyödyntää jatkuvaa datapohjaisen parantamisen strategiaa.
Alla olevalta videolta voi katsoa eilisen tulosjulkistukseen liittyvän haastattelun.