Kasvuosakkeet

Verkoston tuoma vallihauta, case Netflix

Iso koko ja iso verkoston koko ei ole sama asia.

Sijoittamisessa vallihaudalla tarkoitetaan pysyvää kilpailuetua. Näiden pysyvien kilpailuetujen takia kilpailijoiden on vaikea päästä yrityksen markkinoille ja ainakin periaatteessa sijoittaja hyötyy vallihaudan omaavien yritysten omistamisesta.

Netflix on osake, jonka kohdalla sijoittajat seuraavat ennen kaikkea tilaajamäärien kasvua. Tilaajamäärien kasvu on Netflixin kohdalla lyhyellä aikavälillä tulosta tärkeämpi tekijä, koska varsinaisten tuottojen odotetaan tulevan vasta tulevaisuudessa.

Netflix keräsi vuoden viimeisellä neljänneksellä 8,3 miljoonaa uutta tilaajaa. Analyytikot olivat odottaneet noin 6,3 miljoonaa uutta tilaajaa, joten tilaajamäärien kasvu oli hurjat 31,7 prosenttia odotettua voimakkaampaa.

Tilaajamäärien kasvu oli sikälikin vaikuttavaa, että Netflix aloitti viimeisen vuosineljänneksen aikana hintojen noston. Hintojen noston seurauksena Netflixin liikevaihto kasvoi 35 prosenttia vuodentakaisesta.

Nämä viimeisimmän tulosjulkistuksen tiedot saivat Netflixin osakkeen nousemaan jälkimarkkinoilla yhdeksän prosenttia.

Mutta miksi sitten tilaajamäärät ovat niin tärkeä tekijä? Verkostoteorian pohjalta vastaus on, että verkosto kasvaa nopeinta vauhtia verkostoituneimmasta kohdastaan ja Netflixin tapauksessa tuo verkostoitumisen määrä on tilaajien lukumäärä.

Asia aukeaa parhaiten konkreettisen esimerkin kautta

Yrityksen koko ja verkoston koko

Netflixillä on markkina-arvolla mitattuna itseään suurempia kilpailijoita. Netflixin markkina-arvo on noin 120 miljardia dollaria, Disneyn 160miljardia, eivätkä Time Warner tai Universal Studios:kaan ole mitään pieniä tekijöitä.

Elokuvamaailmasssa työskennellyt Showbiz Insider tuo Seeking Alphan artikkelissaan esille kolme syytä siihen, miksi Disneyn, Time Warnerin ja Universal Studion on vaikea pärjätä Netflixin liiketoimintamallille.

1) Perinteisten toimijoiden on vaikea päästä irti vanhasta liiketoimintamallistaan. Perinteisen liiketoimintamallin mukaan elokuva julkaistaan ensin elokuvateattereihin ja siitä maksullisen kaapelitelevision ja vuokrauksen kautta perinteiseen televisioon.

Netflix puolestaan julkaisee tekemänsä elokuvan samanaikaisesti kaikille tilaajilleen.

Disneyn suunnitelmiin kuuluu oman suoratoistopalvelun avaaminen vuonna 2019 ja hinnasta on kerrottu, että se tulee olemaan Netflixiä edullisempi.

Tällä hetkellä Disneyn elokuvista ja televisiosta syntyy liikevaihtoa noin 2,5 miljardia dollaria vuosineljännestä kohti. Samankokoinen suoritus 10 dollaria             kuussa maksavan suoratoistopalvelun kautta vaatisi 83 miljoonaa tilaajaa Showbiz Insider laskee. Disneyn ongelmana on, että näin suureen tilaajamäärään pääsemisen vaatisi pitkän ajan, siitäkin huolimatta että itse tuote olisi hyvä.

2) Tilaajien lukumäärän kasvattaminen on vaikeaa. Disneyn, Foxin, Universalin ja Warnerin yhteisyritys Hulu on ollut pystyssä vuosikymmenen ja saanut sinä aikana kasaan 17 miljoonaa tilaajaa, kun taas Netflixillä on 117 miljoonaa tilaajaa.

Foxilla on vuoteen 2022 sopimus HBO:n kanssa ja Disneyllä Netflixin kanssa vuoden 2019 loppuun asti. Menee siis vuosia ennen kuin Hulu pystyy hyödyntämään parhainta materiaaliaan täyteen mittaan.

Sinä aikana Netflix ehtii kasvaa entistä suuremmaksi ja saa entistä isompia skaalaetuja.

3) Filmintekijät kaihtavat riskiä. Showbiz Insiderin mukaan perinteiset toimijat haluavat pelata varman päälle ja toistavat vanhoja hyväksi todettuja konsepteja.

Uskaltaako perinteinen toimija haastaa itseään suuremman verkoston?

Elokuvien kävijämäärät ja televisiomedian saamat mainostulot ovat Yhdysvalloissa laskussa. Trendi luo painetta perinteisille toimijoille siirtyä perinteisestä toimintamallista uusiin toimintatapoihin kuten suoratoistoon.

Perinteisillä toimijoilla on kokoa, osaamista ja brändiä, mutta heillä on vastassaan Netflixin keräämät tilaajat. He voivat tuottaa erittäin hyvää viihdettä, mutta täydellinen siirtyminen Netflixin toimintamalliin tarkoittaisi käytännössä luopumista nykyisistä rahanlähteistä ja suurta riskinottoa ja haasteellista kilpailutilannetta vuosien ajaksi.

Yrityksen koko ja verkoston koko eivät ole sama asia. Netflix on rakentanut vallihautaansa määrätietoisesti ja pitkään tasolle, jolla se tuo kilpailijalle jo merkittävän kokoisen haasteen.

Tästä rakentuu Netlixin ja Netflixin kaltaisten digitaalisia verkostoja hyödyntävien yritysten kilpailuetu perinteisiä toimijoita vastaan.

2 kommenttia

2 kommenttia

  1. Janne

    19.2.2018 at 17:39

    Netflix kampittaa itseään ”original” -tuotannoilla, jotka järjestäin muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta aivan kuraa. Taso on laskenut, kuin lehmän häntä ja jos jatkossa oikeasti hyvät elokuvat (mm. Disneyn tuotannot) yhä vähenevät, niin ei ole ruusuinen Netflixin tulevaisuus.

  2. Henri Blomster

    Henri Blomster

    20.2.2018 at 12:06

    Siihen suuntaanhan se nyt näyttäisi erittäin suurella todennäköisyydellä menevän, että Disneyn tuotanto Netflixistä häviää.

    Mutta onko se Netlflixin originaalien taso niin huono? Kuitenkin kasa Oscar-ehdokkuuksia ja päin pois https://www.vanityfair.com/hollywood/2018/01/netflix-oscars-2018-mudbound-nominations

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info@salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Copyright © 2018 Salkkumedia Oy

Ylös