Matkailu tuo Suomeen isot rahat ja siitä on tulossa yksi Suomen talouden tukipilareista, kertoo tutkimus.
Suomeen tehtiin viime vuonna ennätykselliset 8,5 miljoonaa matkaa, kertoo Business Finlandin matkailua edistävän Visit Finland -yksikön teettämä tutkimus. Matkailijoiden määrä on kasvanut kolme prosenttia viime vuodesta, kertoo Visit Finland tiedotteessaan. Yli puolet matkailijoista tulivat lähialueilta, Venäjältä (35 %), Virosta (10 %) ja Ruotsista (9 %).
Suomi on houkutellut myös yhä enemmän ensimmäistä kertaa maassa käyviä, joiden määrä on kasvanut 15 prosenttia.
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Yritys tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa.
Matkailijat käyttivät rahaa aiempaa enemmän
Matkailu kasvaa muuta taloutta nopeammin.
”Tilastokeskuksen tekemän matkailutilinpidon mukaan Suomen matkailuvienti on arvoltaan 4,6 miljardia euroa, kun huomioidaan kansainvälisestä matkustajaliikenteestä Suomen saama vientitulo. Matkailuteollisuuden osuus Suomen BKT:sta on jo 2,6 prosenttia ja siksi matkailumarkkinoinnin tukemiseen on panostettava yhä vahvemmin jatkossa”, kertoo Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen.
Matkailijat käyttivät viime vuonna rahaa aiempaa enemmän majoituksiin, ravintoloihin ja muihin palveluihin. Ulkomailta saapuneet matkailijat käyttivät 3,1 miljardia euroa vuonna 2018, mikä on noin 40 miljoonaa euroa enemmän kuin vuotta aiemmin. Kiinalaiset käyttivät eniten rahaa vierailua kohden, noin 910 euroa.
Yöpymisten määrä kasvoi
Suomessa kirjattiin Business Finlandin mukaan 6,8 miljoonaa ulkomaista yöpymistä. Yöpymiset lisääntyivät 1,3 prosenttia edellisvuodesta. Määrällisesti ulkomaalaisten yöpymiset keskittyivät pääkaupunkiseudulle, 2,9 miljoonaa yöpymistä, mikä oli 43 prosenttia kaikista Suomen ulkomaisista yöpymisistä.
Myös Lapin matkailu on vahvassa nousussa. Lapin osuus kaikista yöpymisistä oli neljännes. Suurin osa Lappiin matkustavista tulevat Euroopasta. Kiertomatkailu on myös kasvussa, houkutellen etenkin kiinalaisia ja japanilaisia.
Puhdas luonto ja aitous houkuttelee ulkomaalaisia
Suomen vetovoima matkakohteena koostuu monista tekijöistä, joista puhdas luonto on perinteisesti tunnetuin. Urbaanit nuoret matkailijat ovat kulttuuripainotteisia ja esimerkiksi japanilaisia motivoi entistä enemmän ostosmatkailu.
”Vetovoimatekijöitä yhdistää aitous. Puhdas, lähellä oleva luonto ja suomalainen kulttuuri ovat tärkeitä elementtejä. Visit Finlandin tämän vuoden kansainvälinen markkinointikampanja Rent a Finn vastaa juuri tähän suosittuun ”live like a local” -ilmiöön”, Virkkunen täsmentää.
Matkailualan kehittyminen näkyy myös matkailijoiden tyytyväisyydessä sekä heidän halussa suositella Suomea kohteena muille. Erityisesti lomamatkailijoiden keskuudessa suositteluhalukkuus on kasvanut.
”Lisää resursseja palvelemaan laajempaa asiakaskuntaa”
Matkailumarkkina on muuttumassa laajalti omatoimimatkailuun perinteisestä ryhmänmatkajärjestätoiminnasta.
”Tähän asti matkailualalla on pärjätty kohdennetulla btob-markkinoinnilla. Nyt tarvitaan lisää resursseja palvelemaan laajempaa ja sirpaleisempaa asiakaskuntaa sekä uusia vaikuttamisen keinoja, jotta pystytään puhutella kasvavaa omatoimimatkailun kohderyhmää”, Virkkunen jatkaa.
Kuluttajaymmärryksen tarve korostuu ja digitalisaatio on elinehto. Uusi matkailubisnes on nopealiikkeisempää ja perustuu vertaisarviointiin.
Lue myös: Suomen matkailuvienti kasvaa – alan investoinnit kasvussa.