Talouden trendit

Autoliitto: Uuden hallituksen suunnittelemat liikenteen lisäverot iskevät työssäkäyviin kaupunkilaisiin

Antti Rinteen johtamassa uudessa hallituksessa on tarkoitus lisätä autoiluun liittyvää verotusta.

Hallitusohjelmassa uusi hallitus kertoo, että se aikoo säätää lain, joka antaa kunnille mahdollisuuden ottaa käyttöön tiemaksut. Lisäksi fossiilisten polttoaineiden verotusta on tarkoitus korottaa noin 250 miljoonalla eurolla hallituskauden aikana.

Liikenteen ohjailemiseksi suunniteltu tiemaksu on perustuslain mukaan vero, huomauttaa Autoliitto tiedotteessaan. Sen mukaan kansainvälisessä vertailussa Suomessa tieliikenne on jo nyt kireästi verotettua.

Autoliiton mielestä uudet autoilua rasittavat verot ovat nykyisiä tehottomampia ja merkittävä osa tieveroista valuu pienessä maassa verojärjestelmien rakentamiseen ja niitä pyörittäville yrityksille sekä hallinnolliseen byrokratiaan.

”Tämä on todettu joka kerta, kun tieveroja on aiemmin suunniteltu”, Autoliitto toteaa.

Käytännössä tiemaksut olisivat Autoliiton mielestä kaupunkiasumiseen kohdistuva lisävero.

”Suomalaiset kaupunkiseudut ovat niin hajanaisia, että julkisenliikenteen palvelukyky ei riitä niissäkään täyttämään ihmisten päivittäisen liikkumisen tarpeita. Näin ollen tieverosta muodostuisi uusi kaupunkiasumisen lisävero, joka iskee tasaverona erityisesti työmatkaliikenteeseen ja työssäkäyntialueiden laidoilla asuviin.”

suurilla kaupunkiseuduilla tehdään Suomen pisimpiä työmatkoja, muistuttaa Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

”Vaikuttaa siltä, että päättäjät eivät myöskään ymmärrä sitä, että kun kaupunkilaiset luopuvat autoistaan ja jäävät kaupunkeihin, niin suurin häviäjä on maaseutu”, Nieminen huomauttaa.

Niemisen mukaan yksistään polttoaineveron korotus viidellä sentillä ja siihen lisättävällä arvonlisäverolla nostaa vuosittaista polttoainelaskua noin 80 eurolla, jos polttoaineenkulutus on 6,5 litraa/100 km ja ajosuorite 20 000 kilometriä vuodessa.

Hallitusohjelmassa kaavailtu 300 miljoonan euron perusväylänpidon lisärahoitus ja 20 miljoonan euron lisärahoitus talvikunnossapitoon sekä lisäpanostus yksityistieavustuksiin saavat Autoliitolta kuitenkin kiitosta. Liiton mukaan ne ovat järkeviä ja kannatettavia toimenpiteitä.

”Tiestön päällysteiden kunto on heikentynyt huolestuttavalla tavalla ja nyt on aika panostaa erityisesti päällysteiden kunnostamiseen, jotta vaurioiden paheneminen saadaan estettyä”, Autoliitto toteaa.

Kommentoi
Ylös
>