Oma talous

Mitä on pinkki raha? Suomessa alihyödynnetty ilmiö kannustaa tasa-arvoon

Pinkki raha on Suomessa alihyödynnetty ilmiö.

Pinkillä rahalla, englanniksi pink money, viitataan seksuaalivähemmistöjen käyttämään rahaan. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun professori Pekka Mattilan mukaan Suomessa yritykset eivät kuitenkaan osaa hyödyntää ilmiötä tarpeeksi.

– Minusta kaupan alalta, hotelleilta, ravintoloilta ja baareilta jää yksi mahdollinen sesonki käyttämättä, markkinoinnin Professori kertoo Ylelle Pride-kauteen viitaten.

“Pinkit kuluttajat” ovat uskollinen asiakasryhmä

Pinkki raha on mittava ilmiö. Maailmanlaajuisesti hlbt-vähemmistöt kuluttavat yli kolme biljoonaa dollaria vuosittain. Suomessa pinkin rahan on arvioitu tilastojen mukaan vastaavan ainakin suomenruotsalaista kansanosaa. “Pinkit kuluttajat” ovat lisäksi keskimääräisesti hyvätuloisempia asiakkaita ja muodostavat yhden uskollisimmista asiakasryhmistä. 

Ei siis ihme, että HLTB-myönteiset yritykset menestyvät kilpailijoitaan paremmin. Harvard Business Review kertoo yritysten hyötyvän hlbt-inklusiivisesta kulttuurista kolmella eri tavalla. Yritykset houkuttelevat lahjakkaampia työntekijöitä ja uskollista asiakaskuntaa, minkä lisäksi inklusiiviset yritykset osaavat kohdentaa markkinointiaan innovatiivisemmin. 

Asuntolainaa seksuaalivähemmistöille

Yhdysvalloissa on avattu seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille suunnattu luotto-osuuskunta. Osuuskunta tarjoaa asuntolainaa samaa sukupuolta oleville pareille. 

Vähemmistöjä palvelevan luotto-osuuskunnan avaamiselle on syynsä. Huhtikuussa ilmestynyt amerikkalainen tutkimus kertoo, että perinteisissä pankeissa samaa sukupuolta olevilta pariskunnilta asuntolainahakemus hylättiin 73 % todennäköisemmin kuin heteropareilta. Samaa sukupuolta olevat pariskunnat maksavat myös korkeampaa korkoa. 

Vaikka Suomessa ei kenties olekaan samanlaista tarvetta seksuaalivähemmistöille räätälöidyille asuntolainoille, luotto-osuuskunta on erinomainen esimerkki pinkin rahan hyödyntämisestä. Räätälöydyistä palveluista hyötyvät sekä asiakkaat että yritykset.

Pinkistä rahasta pinkkipesuun

Harvard Business Review’n mainitsemaan inklusiivisuuteen ei riitä pelkkä “pinkkipesu”. Pinkkipesusta puhutaan silloin, kun yritys esimerkiksi vaihtaa Pride-kuukauden ajaksi Facebook-kuvansa sateenkaarilipun väreihin, mutta ei muuten pyri tasa-arvoiseen työkulttuuriin. 

Lähteet: The Guardian, Yle, Harvard Business Review

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:


Outbound linkkien seuranta

Copyright © 2019 Salkkumedia Oy

Ylös