Kasvu tulee datasta

Jokaisen yrityksen on oltava teknologiayritys. Jos johto ei sitä ymmärrä, edessä on hidas kuolema.
kasvu digitalisaatio data talous kasvu digitalisaatio data talous

Alaotsikko vastaa osittain kysymykseen, sillä kyseessä on opas digiajan johtajille. Digi tuo kasvua, jos osaamme muuttaa datan tuottavuudeksi.

Mikko Mattinen tarjoaa johtajille useita tapoja hahmottaa kasvun kaavaa ja siirtyä liiketoiminnassa dokumenttien digitoinnista asiakaslähtöiseen digitalisaatioon. Tulevaisuus tuo jokaiselle johtajalle jatkuvaa muutosta ja maailmanlaajuisia mahdollisuuksia. Kaiken perustana on data, jota yritysten on osattava hyödyntää niin asiakaskokemuksen parantamisessa, tuotannon järjestämisessä kuin tuotekehityksessä.

Kirjassa on oivallisia käytännön keinoja liiketoiminnan kehittämiseen kohti datapohjaisuutta, mutta pohdiskelua olisi voinut viedä askeleen pidemmälle ja pohtia digiajan johtajan ominaisuuksia. Enää tietohallintojohtajat eivät voi istua omassa siilossaan ja liiketoimintajohtajat omassaan, koska kaiken liiketoiminnan lähtökohtana on tieto ja sen hallinta. Jokaisen yrityksen on oltava teknologiayritys. Jos johto ei sitä ymmärrä, edessä on hidas kuolema.


 
Saat jopa 20 ilmaista osaketta!
 
Avaa ja rahoita tilisi Freedom24-välittäjällä ja saat jopa 20 ilmaista osaketta, joiden arvo on jopa 800 dollaria kukin. Lue lisää artikkelistamme
 
Jokaiseen sijoitukseen liittyy riskejä.
 

Autoteollisuus ja laitevalmistajat keräävät meistä jatkuvasti enemmän tietoa kuin uskommekaan. Liikennekäyttäytymisen ohella auto tallentaa puhelut ja musiikkivalintamme sekä paljon muuta, mitä emme tiedä.
Kirjoitin hiljattain maatalouden digitalisaatiosta, jossa tietoa kerätään vastaavalla tavalla käyttäjien tietämättä sen sijaan, että tietoa hyödynnettäisiin yhdessä tuottajien kanssa tuottavuuden parantamiseen ja uusien jakamisalustojen kehittämiseen.

Kun autot sähköistyvät, autonvalmistajat ja energiayhtiöt ottavat haltuunsa yhä suuremman määrän kotitalouksiin liittyvää digitaalista tietoa. Auton latauspiste avaa uuden väylän nopeaan tiedonsiirtoon.

Tieto muuttaa yritysten tapaa toimia. Maatalous ja autoteollisuus ovat yksi esimerkki, finanssialarakentaminen ja terveydenhuolto toinen. Nokian toimitusjohtaja Rajeev Suri uskoo, että heikon tuottavuuskehityksen ajat ovat pian ohi, kun digitalisaatio valtaa alaa perinteisessä teollisuudessa. Hän odottaa jopa 35 prosentin tuottavuusloikkaa, kun tekoäly, koneoppiminen, robotiikka, asioiden internet ja 5G-verkot alkavat olla laajasti käytössä vuodesta 2028 eteenpäin.

Kasvua tulee, jos sen osaa ottaa. Jokaisen liiketoimintajohtajan pitää ymmärtää viimeisimmän teknologian mahdollisuudet ja osata laskea digitalisaation vaatimien investointien kustannukset ja tuotot. Vastaavasti jokaisen tietohallintojohtajan pitää ymmärtää liiketoimintojen tavoitteet ja osata auttaa uusien kasvupolkujen löytämisessä.

Kaikista hyvistä ja toiveikkaista mahdollisuuksista huolimatta yksi suuri kysymys on edelleen ratkaisematta – kuka omistaa datan ja millä pelisäännöillä autotehtaat ja muu teollisuus tekevät asiakastiedolla rahaa?

Kysymys on sitäkin tärkeämpi, mitä vähemmän tiedämme, mitä meistä tiedetään. Facebook, Google ja muut globaalit alustat ovat jo osoittaneet, kuinka annamme tietämättämme kullanarvoista tietoa maailmaa pyörittävien yritysten jalostettavaksi – korvauksetta ilman minkäänlaista suojaa. Jätit kyllä tietävät, mistä kasvu tulee.

Artikkeli on julkaistu alun perin Talouden tulkki -sivustolla 21.1.2020.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
tukkipuu puu tukit metsäteollisuus talous

Metsäteollisuus: Puukauppa oli vuonna 2019 keskimääräistä hiljaisempaa - yksi syy Keski-Euroopan metsätuhot

Seuraava artikkeli
Solidium Antti Mäkinen toimitusjohtaja valtion sijoitusyhtiö

Valtion sijoitusyhtiö Solidiumin osakesijoitusten tuotto painui pakkaselle