Pienemmät toimijat kiilasivat isojen pankkien ohi, kun Kuluttaja-lehti testasi 10 pankin henkilöasiakkaille suunnatut peruspalvelut.
Kuluttaja-lehden testin voitti kirkkaasti Säästöpankki, jonka palvelut Kuluttaja arvioi paremmaksi kuin yhdelläkään toisella pankilla.
Isot pankit eivät henkilöasiakkaiden peruspalveluissa loistaneet. Isoista pankeista OP ylsi neljän parhaan joukkoon, mutta Nordea ja Danske Bank saivat testissä vain tyydyttävän kokonaisarvosanan. Kuluttaja arvioi niiden palvelut keskimääräistä heikommiksi. Lisäksi tanskalaisomisteisen Danske Bankin asiakastyytyväisyys on testin toiseksi huonoin.
Testin mukaan pankkien yhdistelmäkortti, käyttötili ja verkkopankki maksavat pankeissa keskimäärin vajaat 60 euroa vuodessa. Hintaeroja kuitenkin on, sillä esimerkiksi Aktia voi veloittaa peruspalvelupaketista yli 100 euroa vuodessa.
Sekä digitaalisissa palveluissa että konttoripalveluissa on isoja eroja pankkien välillä. Kaikilla pankeilla on älypuhelinsovellus, joka sisältyy verkkopankin hintaan, mutta puolet pankeista tarjoaa sovelluksessaan mahdollisuuden meno- ja tulotyyppien seuraamiseen. Testivoittaja Säästöpankin lisäksi Aktia, Danske Bank, Nordea ja OP tarjoavat menojen ja tulojen seuraamisen mahdollisuuden.
Henkilökohtainen yhteyshenkilö voi olla yksi tärkeä osa hyvää pankkipalvelua. Pienillä pankeilla POP Pankissa, Omassa Säästöpankissa, Aktiassa ja Handelsbankenissa tällainen yhteyshenkilö löytyy.