Osakkeiden ja valtionlainojen hinnoittelun eriytyminen kertoo poikkeuksellisesta tilanteesta
Kuluttajat keskittyvät korona-aikana päivittäistavaroihin – hypermarkettien myynti kasvoi lokakuussa 17,3 prosenttia
Suomalaisten kuluttajaluottamus elpyi hiukan marraskuussa

Kuluttajat keskittyvät korona-aikana päivittäistavaroihin – hypermarkettien myynti kasvoi lokakuussa 17,3 prosenttia

Kauppaketjujen myynti on rajussa nousussa.
Kesko päivittäistavarakauppa kauppa kauppaketju Kesko päivittäistavarakauppa kauppa kauppaketju

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2020 lokakuussa 1 674,7 miljoonaa euroa, mikä oli 13,3 prosenttia enemmän kuin vuoden 2019 lokakuussa. Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.

Kasvanut kysyntä heijastui myös hintoihin. Jäsenyhdistyksen tiedotteen mukaan päivittäistavarakaupan hintaindeksin mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat lokakuussa 1,9 prosenttia vuoden 2019 lokakuusta. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos eli inflaatio oli lokakuussa 0,2 prosenttia. Syyskuussa inflaatio oli myös 0,2 prosenttia.

Päivittäistavaroiden hinnat nousivat koko vuonna tammi-lokakuussa yhteensä 2,0 prosenttia vuoden 2019 vastaavasta ajanjaksosta.

Päivittäistavarakauppa ry:n mukaan päivittäistavaroiden myynti kasvoi lokakuussa eniten hypermarketeissa, yhteensä 17,3 prosenttia vuodentakaisesta. Suurten supermarkettien myynti kasvoi lokakuussa 13,2 prosenttia ja pienten supermarkettien vastaavasti 12,2 prosenttia vuotta aiemmasta. Valintamyymälöiden myynti kasvoi samaan aikaan 7,7 prosenttia.

Pienmyymälöiden myynti kasvoi vain 0,5 prosenttia vuoden 2019 lokakuuhun verrattuna.

”Päivittäistavaroiden myynnin kasvu oli lokakuussa poikkeuksellisen voimakasta. Koronaepidemian toinen aalto on lisännyt etätyöskentelyä ja kotona ruokaa laittavien kuluttajien määrää, mikä näkyy selkeästi myynnin siirtymänä ravintoloista ruokakauppaan”, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Sama ilmiö näkyy myös koko vuoden tilastoissa Koko tammi-lokakuun aikana päivittäistavaroiden myynti kasvoi eniten hypermarketeissa, yhteensä 12,0 prosenttia. Suurissa supermarketeissa myynti kohosi tammi-lokakuussa 8,8 prosenttia ja pienten supermarkettien osalta 8,2 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti kohosi yhteensä 4,1 prosenttia ja pienmyymälöiden myynti sen sijaan laski 2,9 prosenttia vuoden 2019 tammi-lokakuuhun verrattuna.

Kaupat ovat varautuneet kasvaneeseen kysyntään joulun alla.

”Päivittäistavarakaupan joulusta odotetaan ennätyksellisen vilkasta. Kaupat ovat varautuneet joulumyyntiin kasvattamalla tilausmääriä ja varmistamalla, että myymälöissä on riittävästi henkilökuntaa”, Luoto kertoo.

Luodon mukaan ruuhkien estämiseksi useat kaupat pidentävät joulun alla jo entisestään laajoja aukioloaikojaan ja palvelutiskit palvelevat monin paikoin pidempään.

Kauppaketjujen myynnin kasvu on näkynyt kauppaketju Keskon osakekurssissa. Kuluvan vuoden aikana se on kivunnut jo 46 prosenttia.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Wall Street osakemarkkinat osakkeet sijoittaminen pörssi

Osakkeiden ja valtionlainojen hinnoittelun eriytyminen kertoo poikkeuksellisesta tilanteesta

Seuraava artikkeli
kuluttajaluottamus talous kuluttajat talous

Suomalaisten kuluttajaluottamus elpyi hiukan marraskuussa