Kasvuosakkeet

Musti ja Mirri jatkaa vakuuttavaa tuloskasvua – verkkokaupassa 30 prosentin kasvu

Lemmikkitarvikeketjun osakekohtainen tulos yli kaksinkertaistui viime vuodesta.

Lemmikkieläinbisnes on tuottoisa kasvuala. Houkutus tällaisiin johtopäätöksiin on ilmeinen, kun lukee Musti ja Mirrin tilinpäätöstiedotetta.

Musti Groupin liikevaihto nousi viime vuodesta 19,2 prosenttia 76,9 miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen konsernimyynti kasvoi 12,2 prosenttia. Vuosineljänneksen aikana Musti ja Mirri avasi neljä uutta omaa myymälää ja osti yhden franchise-myymälän.

Konsernin liiketulos oli 7,8 miljoonaa euroa, kun se oli vuotta aiemmin 4,8 miljoonaa euroa. Raju tuloskasvu oli odotettuakin kovempaa, sillä analyytikoiden konsensusodotus oli 7,5 miljoonan euron tuloskasvu. Osakekohtainen tulos nousi viime vuoden 0,08 eurosta 0,18 euroon.

Konsernin liikevaihtoa kasvatti erityisesti vertailukelpoisen konsernimyynnin kasvu kaikissa maissa, jota vauhditti pääasiassa uusien asiakkaiden kasvava määrä sekä omien myymälöiden lisääntynyt lukumäärä, kertoo toimitusjohtaja David Rönnberg.

Myymälämyynti kasvoi 17,3 prosenttia 56,3 miljoonaan euroon, ja sitä kasvatti Rönnbergin mukaan myymälöiden määrän kasvu ja vertailukelpoisen myymälämyynnin vahva kasvu.

Verkkokaupan myynti kasvoi peräti 30,0 prosenttia 17,0 miljoonaan euroon.

”Verkkokaupan osuus kokonaisliikevaihdosta oli 22,1 prosenttia vuosineljänneksellä. Koronapandemian aiheuttama myyntikanavan muutosvaikutus myymälöistä verkkokauppaan oli pienempi kuin kolmannella neljänneksellä, ja olemme alkaneet havaita siirtymää verkosta myymälöihin ja kanavajakauman palautumista normaalitasolle”, toimitusjohtaja kertoo.

Musti Groupin peruskasvu on jatkunut vahvana neljännen vuosineljänneksen jälkeen.

”Vahvana jatkuvan ja koronapandemian vauhdittaman lemmikkivanhemmuustrendin seurauksena lemmikkien lukumäärän ja koiranpentujen rekisteröinnin on havaittu kasvavan läpi vuoden markkinoilla, joilla Musti Group toimii.  Musti Groupin uusien pentuasiakkaiden lukumäärä on kasvanut 22 prosenttia neljännen neljänneksen aikana verrattuna kolmanteen neljännekseen ja osuus pentuasiakkaista onkin suuremi kuin markkinaosuutemme koko markkinasta”, Rönnberg kertoo.

Koiranpentuasiakkaiden lukumäärän jatkuva lisääntyminen tilikauden 2020 aikana tukee kasvua pitkällä aikavälillä. Yhtiö näkee kasvumahdollisuuksia maantieteellisesti kaikissa toimintamaissa, ja se arvioi kasvattavansa omien liikkeidensä lukumäärää 25–35 liikkeellä raportointikauden 2021 aikana.

Konserni odottaa suotuisan markkinasuuntauksen jatkuvan myös vuonna 2021.

”Lisäämällä omien liikkeidemme lukumäärää pystymme tavoittamaan entistä enemmän asiakkaita monikanavaisen liiketoimintamallimme avulla”, toimitusjohtaja kertoo.

Rönnbergin mukaan Musti keskittyy kannattavaan kasvuun, jota tukee skaalautuva alusta ja tehokas kustannusten hallinta.

”Tämä työ jatkui vahvana neljännen neljänneksen kannattavuuskehityksessä Musti Groupin oikaistun EBITA:n kasvaessa 44,6 prosenttia 10,1 miljoonaan euroon edellisvuoden vertailukaudesta. Myyntikate laski 44,0 prosenttiin (45,2) pääasiassa verkkokaupan kasvaneesta osuudesta johtuvien korkeampien jakelukustannusten, omien ja eksklusiivisten brändien heikomman myynnin sekä meneillään olevaan varastojen keskittämishankkeeseen liittyvien kertaluontoisten kulujen johdosta. Liikevoitto kasvoi 63,5 prosenttia 7,8 miljoonaan euroon.”

Heinä-syyskuu oli Musti ja Mirrin tilikauden viimeinen vuosineljännes. Yhtiön hallitus ehdottaa 21.1.2021 kokoontuvalle yhtiökokoukselle, että osakkeenomistajille maksetaan sijoitetun vapaan oman pääoman rahastosta pääomanpalautusta 0,38 euroa osakkeelta, yhteensä noin 12,7 miljoonaa euroa, ja että 30.9.2020 päättyneeltä tilikaudelta ei jaeta osinkoa. Pääomanpalautus vastaa noin 80 prosenttia tilikauden tuloksesta ennen 4,3 miljoonan euron kertaluontoisia oikaisuja.

Pääomanpalautus on 0,38 euroa osakkeelta. Se tarkoittaa tämän hetken 20,8 euron kurssinoteeraukseen suhteutettuna 1,8 prosentin tuottoa.

Avainluvut Heinä – syyskuu 2020

  • Konsernin liikevaihto oli 76,9 (64,5) miljoonaa euroa ja se kasvoi 19,2 prosenttia.
  • Vertailukelpoinen konsernimyynti kasvoi 12,2 prosenttia.
  • Oikaistu EBITA oli 10,1 (7,0) miljoonaa euroa, ja se kasvoi 44,6 prosenttia.
  • Oikaistu EBITA-marginaali oli 13,1 (10,8) prosenttia.
  • Liikevoitto kasvoi 63,5 prosenttia 7,8 (4,8) miljoonaan euroon, ja oli 10,2 (7,4) prosenttia liikevaihdosta.
  • Kauden tulos oli 5,9 (2,3) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos, laimentamaton oli 0,18 (0,08) euroa.
  • Vuosineljänneksen aikana avattiin neljä uutta omaa myymälää ja ostettiin yksi franchise-myymälä.

Avainluvut lokakuu 2019 – syyskuu 2020

  • Konsernin liikevaihto oli 284,4 (246,6) miljoonaa euroa ja se kasvoi 15,3 prosenttia.
  • Vertailukelpoinen konsernimyynti kasvoi 11,5 prosenttia.
  • Oikaistu EBITA oli 29,8 (21,9) miljoonaa euroa, ja se kasvoi 36,2 prosenttia.
  • Oikaistu EBITA-marginaali oli 10,5 (8,9) prosenttia.
  • Liikevoitto kasvoi 56,5 prosenttia 19,6 (12,5) miljoonaan euroon, ja oli 6,9 (5,1) prosenttia liikevaihdosta.
  • Kauden tulos oli 11,8 (3,0) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos, laimentamaton oli 0,37 (0,10) euroa.
  • Myymälöiden määrä kasvoi 293: een (277).
  • Kanta-asiakkaiden määrä kasvoi 1 151 (1 018) tuhanteen.
  • Musti Group Oyj:n hallitus ehdottaa 21.1.2021 kokoontuvalle yhtiökokoukselle, että osakkeenomistajille maksetaan sijoitetun vapaan oman pääoman rahastosta pääomanpalautusta 0,38 euroa osakkeelta, yhteensä noin 12,7 miljoonaa euroa, ja että 30.9.2020 päättyneeltä tilikaudelta ei jaeta osinkoa. Pääomanpalautus vastaa noin 80 prosenttia tilikauden tuloksesta ennen 4,3 miljoonan euron kertaluontoisia oikaisuja.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös