Heinä-syyskuussa halpakauppaketju Tokmannin liikevaihto kasvoi 13,1 prosenttia viime vuodesta lähes 262 miljoonaan euroon. Erityisen vahvasti kasvoivat piha- ja puutarhakalusteiden, urheilu- ja harrastustuotteiden, kodin pesu- ja puhdistusaineiden sekä papereiden ja elintarvikkeiden myynnit.
Verkkokaupan liikevaihto kasvoi peräti lähes 155 prosenttia viime vuodesta.
Myymäläverkoston laajentaminen on yksi keskeisimmistä Tokmannin liikevaihdon ja tuloksen kehittämisen keinoista. Halpakauppaketjun tavoitteena on kasvattaa myymäläverkostonsa yli 200 myymälään ja lisätä vuosittain uuden myyntipinta-alan määrää nettomääräisesti laskettuna noin 12 000 neliömetrillä, mikä tarkoittaa noin viittä uutta, laajennettua tai uudelleensijoitettua myymälää.
Syyskuun lopussa Tokmannilla oli 190 myymälää. Alkuvuoden aikana Tokmanni avasi uudet myymälät kauppakeskus Myyrmannissa, Aurassa ja Pudasjärvellä sekä laajentanut myymälöitä Helsingin kauppakeskus Citycenterissä ja Kauhajoella. Tokmanni-myymälät suljettiin alkuvuoden aikana Tampereen Tammelassa, Äänekosken keskustassa, kauppakeskus Myllyssä Raisiossa ja Vantaan kauppakeskus Isomyyrissä.
Lisäksi Tokmanni avasi myymälän kauppakeskus REDIin Helsingissä lokakuussa. Loppuvuoden aikana Tokmanni avaa vielä uuden myymälän Pietarsaareen.
Tokmannin kolmannen vuosineljänneksen vertailukelpoinen liiketulos 24 jäi selvästi analyytikoiden konsensusodotuksesta, mikä oli 27 miljoonaa euroa. Viime vuoden kolmannen vuosineljänneksen liiketulos oli 21,9 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liikevoittomarginaali heikkeni 9,2 prosenttiin viime vuoden 9,5 prosentista.
Tokmanni ennustaa vahvaa liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevaihdon kasvua vuodelle 2020. Konsernin kannattavuuden (vertailukelpoinen liikevoittomarginaali) odotetaan paranevan viime vuodesta.
Tokmanni julkaisi torstaina suhteellisen hyvän kolmannen vuosineljänneksen tuloksen, arvioi Evli aamukatsauksessaan.
”Vaatteiden myynti on ollut pandemiasta johtuen tahmeaa, ja tähän yhtiö tavoitteli parannusta alennusmyynnein kuluneella kvartaalilla. Tämä vaikutti negatiivisesti yhtiön vertailukelpoiseen myyntikatteeseen, joka oli 34,0% (Q3’19: 35,4%). Tokmannin Q3 vertailukelpoinen liikevoitto oli 24 miljoonaa euroa (25,8/27,3 Evli/konsensus)”, Evli toteaa.
Evlin mukaan epävarmoina aikoina Tokmanni on lukeutunut talouden hyötyjiin, sillä näinä aikoina matalat hinnat ja laaja valikoima ovat houkutelleet kuluttajia.
Evli uskoo Tokmannin verkkokaupan jatkavan kasvuaan.
”Pandemian aikana yhtiön asiakasmäärät sekä keskiostos ovat kasvaneet, kuten myös myynti verkkokaupassa. Verkkokaupan myynti on vielä pienimuotoista (1% liikevaihdosta), mutta odotamme kasvun jatkuvan Q4:lla sesonkituotteiden vetämänä.”
Evli muistuttaa, että viimeinen kvartaali on Tokmannille vuoden tärkein sekä liikevaihdon että kannattavuuden osalta.
”Joulusesonki on alkanut tänä vuonna normaalia aiemmin ja osa joulutuotteista onkin jo saapunut tavarataloihin.”
Evli on tehnyt ennusteisiinsa pieniä muutoksia, ja odottaa vuosiliikevaihdon kasvavan 11 prosenttia 1046 miljoonaan euroon ja vertailukelpoisen liikevaihdon olevan 89 miljoonaa euroa.
Evli säilyttää Tokmannin suosituksen ja 18,4 euron tavoitehinnan. Evlin tämän vuoden tulosennusteella Tokmannin P/E-kerroin on 12,6x.