
Verkkokauppa.com julisti loka-joulukuun tulosraportin viime viikolla. Yhtiön liikevaihto kasvoi loka-joulukuussa 10,1 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Liikevaihto kasvoi 16,1 miljoonaa euroa ja oli 176 miljoonaa euroa. Erityisesti kasvoi suurten ja pienten kodinkoneiden, urheilutarvikkeiden, lelujen, toimistotarvikkeiden sekä kodin ja valaistuksen myynti.
Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Panu Porkka kertoi, että siirtyminen kivijalasta verkkoon kiihtyi entisestään koronaviruspandemian aikana, jolloin ihmisten täytyi vähentää vierailuja kivijalkaliikkeisiin ja he tottuivat verkko-ostamisen ja kotiinkuljetusten helppouteen. Verkkokauppa.com hyötyi tästä trendistä selkeästi.
”Vuoden vilkkain ostossesonki alkoi Black Friday -kampanjasta ja jatkui jouluun saakka. Tämän kaikkien aikojen verkko-ostossesongin aikana ostamisen siirtyminen verkkoon näkyi myös Verkkokauppa.comin liiketoiminnassa, sillä jo 66 prosenttia kaikista ostoksista tehtiin verkossa ja 65 prosenttia näistä ostoksista toimitettiin kotiin”, Porkka toteaa.
Porkan mukaan liikevaihdon kasvun ajureina olivat vahva myynti keskisuurissa tuotekategorioissa, erityisesti suurissa kodinkoneissa ja urheilutarvikkeissa. Kuitenkin vientiliiketoiminta kärsi edelleen koronaviruksen aiheuttamista matkustusrajoitteista.
Ennätystulos ja osinkoyllätys
Verkkokauppa.comin kannattavuus kehittyi myös myönteisesti viimeisellä vuosineljänneksellä. Yhtiön myyntikate kasvoi 15,1 prosenttiin liikevaihdosta edellisvuoden 13,9 prosentista.
Porkan mukaan kannattavuuden parantuminen johtui erityisesti keskisuurten, parempikatteisten tuotekategorioiden hyvästä myynnistä.
Vertailukelpoinen liiketulos saavutti kaikkien aikojen ennätyksen 6,2 miljoonaa euroa, kun se vuosi sitten oli 4,5 miljoonaa euroa. Yhtiö saavutti Porkan mukaan vuoden 2020 jokaisena vuosineljänneksenä kyseisen neljänneksen kaikkien aikojen parhaan vertailukelpoisen liiketuloksen.
Viimeisellä vuosineljänneksellä Verkkokauppa.comin vertailukelpoinen liiketulos oli yhtiön historian paras.
Yhtiön vertailukelpoinen liikevoitto viimeisellä vuosineljänneksellä jäi kuitenkin hieman Evlin odotuksista. Evli oli odottanut 6,6 miljoonan euron vertailukelpoista tulosta.
Yhtiön osinkoehdotus ylitti Evlin mukaan kirkkaasti odotukset, sillä yhtiö esittää yhteensä 0,45 euron osinkoa. Evlin ja analyytikoiden konsensus oli vain 0,23 euron osinko.
Useat tekijät tukevat kasvua jatkossakin
Verkkokauppa.com pitää kasvunäkymiään yhä positiivisina. Yhtiö uskoo, että se onnistuu kasvattamaan markkinaosuuttaan valitsemissaan tuotekategorioissa. Vahva tase mahdollistaa toiminnan strategian mukaisen laajentamisen.
Yhtiö on hyötynyt koronapandemian vauhdittamasta muuttuvasta kuluttajakäyttäytymisestä, ja verkkomyyntikanavien myynti on kasvanut voimakkaasti. Yhtiö odottaa, että tämä trendi jatkuu mitä pidempään pandemia kestää ja että nopeutunut siirtyminen verkkomyyntikanaviin jatkuu.
Lyhyen aikavälin riskinä on, että pandemia ja siihen liittyvät rajoitukset jatkuvat Suomessa arvioitua pidempään. Tällä saattaa olla vaikutusta yhtiön toimintaan ja kykyyn turvallisesti palvella asiakkaita kivijalkakaupoissa.
On myös mahdollista, että pandemia aiheuttaa vielä ennakoimattomia vaikutuksia kokonaistalouden kehitykseen, kuluttajakysyntään sekä kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja yritysmyyntiin vastaisuudessa. Yhtiön näkemyksen mukaan se on kuitenkin hyvin asemoitunut ja on suhteellinen voittaja ”uuden normaalin” liiketoimintaympäristössä tulevaisuudessa.
Verkkokauppa.com odottaa liikevaihdon olevan 570–620 miljoonan euron välillä, kun se vuosi sitten oli 554 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisen liiketuloksen yhtiö odottaa olevan 20–26 miljoonan euron välillä. Viime vuonna vertailukelpoinen liiketulos oli 20,4 miljoonaa euroa.
Evlin mukaan yhtiön parantunut brändimielikuva, kohonnut asiakastyytyväisyys ja investoinnit toimintojen tehostamiseksi tukevat näkemystä siitä, että yhtiö pystyy kannattavaan kasvuun myös tulevaisuudessa.
”Olemme nostaneet 21E-22E liikevaihtoennusteitamme 4-7 prosentilla ja odotamme kuluvan vuoden liikevaihdon olevan 592 milj. euroa (7% kasvu). Odotamme vertailukelpoisen liikevoiton olevan 22 milj. euroa (3,7% marginaali)”, Evli toteaa.
Evli toistaa Verkkokauppa.comin ostosuosituksen ja nostaa tavoitehinnan 8,3 eurosta 9,5 euroon. Evlin tämän vuoden 0,37 euron tulosennusteella Verkkokauppa.comin P/E-kerroin on 26x ja osinkotuotto nousee 4,7 prosenttiin.
Verkkokauppa.comin osake on ollut jyrkässä nousussa vahvan tulosraportin julkistuksen jälkeen. Osake on kivunnut lähes 9,7 euroon.