
H&M eli Hennes & Mauritz on kansainvälisesti toimiva vähittäiskaupan konserni, jonka valikoimissa on naisten, miesten ja lasten vaatteita sekä kosmetiikkaa sekä vuodesta 2009 kodintekstiilejä. Yrityksen vaatemerkkejä ovat H&M, Cos, Monki, Weekday, Cheap Monday sekä & Other Stories.
Viimeiset vuodet ovat olleet yhtiölle vaikeita H&M:n tuloksen on laskenut vuosi vuodelta. Vuonna 2016 osakekohtainen tulos oli 11,3 kruunua osakkeelta, kun viime vuonna se jäi vain 0,75 kruunuun. Liikevaihto laski viime vuonna 187 miljardiin kruunuun edellisvuoden 233 miljardista kruunusta.
Yhtiöllä on ollut useita erilaisia ongelmia, joista päällimmäisenä kivijalkakaupan epävarma tulevaisuus. H&M on luottanut vankasti perinteisiin kivijalkakauppoihin verkkokauppojen sijaan, ja yhtiö onkin investoinut jatkuvasti uusiin kivijalkamyymälöihin eri puolille maailmaa. Markkinat eivät ole ottaneet uusia kivijalkakauppoja vastaan innolla, vaan vaatekauppamarkkinoiden siirtyminen yhä enemmän internettiin huolettaa H&M:n omistajia.
Tänä vuonna tuli lisää kiviä rattaisiin, kun Kiina aloitti rankaisutoimet vaatekauppaketjua kohtaan yhtiön kritisoitua Kiinaa orjatyövoiman käytöstä.
Kiina päätti sulkea alkuvuodesta useita ketjun myymälöitä ja maan sosiaalisessa mediassa vaadittiin laajasti boikottia kauppaketjua kohtaan. Lisäksi H&M poistettiin kokonaan monista Kiinassa toimivista nettisovelluksista.
Danske Bank uskoo kuitenkin, että nyt kysyntä H&M:n tuotteille on nousussa useimmissa osissa maailmaa ja perusteet jyrkästi paranevalle kannattavuudelle ovat paikallaan pandemian vaimentuessa.

”Q2 liikevaihto osoittaa kohti -12 % verrattuna Q2 19:ään paikallisessa valuutassa. Arvioimme liikevaihdon olevan 48,1 miljardia Ruotsin kruunua Q2 21:llä, mikä viittaa 77 %:n nousuun paikallisessa valuutassa verrattuna Q2 20:een, mutta 12 %:n laskuun verrattuna Q2 19:ään”, Danske Bankin analyytikko Daniel Schmidt kertoo pankin aamukatsauksessa.
Schmidtin mukaan vaatejätin liikevaihto markkinoilla, kuten USA:ssa, Venäjällä, Etelä-Koreassa, Sveitsissä ja Australiassa, on todennäköisesti ollut viime vuoden toisen vuosineljänneksen tason yläpuolella, kun taas markkinat, kuten Saksa, Ranska ja Intia, tulisivat olla reilusti alapuolella johtuen jatketuista sulkemisista.
Koronapandemia on väistymässä ja väliaikaisesti suljettujen liikkeiden määrä on laskenut 140:een, analyytikko muistuttaa.
Lisäksi tilastot markkinoilta, kuten USA:sta ja Iso-Britanniasta, ovat hyvin rohkaisevia ja indikoivat merkittävää patoutunutta kysyntää vaatteille, analyytikko muistuttaa.
”Lähes kaikkien liikkeiden ollessa jälleen auki Q3:lle mentäessä, arvioimme liikevaihdon (paikallisessa valuutassa) ylittävän Q3 19 -tasot tulevina kvartaaleina.”
Danske Bank laskee Hennez & Mauritzin osakkeen käyväksi arvoksi historiallisten keskimääräisten arvostuskertoimien perusteella 240 kruunua, kun osakkeen viimeisin kurssinoteeraus Tukholman pörssissä oli perjantaina hieman alle 215 kruunua. Osakkeessa on siis selvä nousupotentiaali, mikäli pankin laskelmat pitävät paikkansa.
Danske Bankin suositus H&M:n osakkeelle on osta.
Analyytikoiden konsensusodotus on, että H&M:n viime vuoden 0,75 kruunun osakekohtainen tulos nousee tänä vuonna todella jyrkästi. Odotuksissa on keskimäärin peräti 6,0 kruunun osakekohtainen tulos. Ensi vuodelle odotetaan keskimäärin jo 8,9 kruunun tuloskäännettä.
Ensi vuoden konsensusennusteella Hennes & Mauritzin P/E-kerroin on 24x ja EV/Ebitda 8,8x.