Musti Groupin myynti kasvaa lukuisista syistä johtuen. Alkuvuosi lähti liikkeelle vauhdikkaasti.
Lemmikkitarvikeyhtiö Musti Group julkisti tänään puolivuotiskatsauksen sekä päivityksen pitkän aikavälin tavoitteisiinsa. Molemmat raportit olivat mannaa sijoittajille ja osake on tiistaina noin kello 9.10. lähes 3,6 prosentin nousussa.
Mustin alkuvuosi alkoi väkevästi. Konsernin liikevaihto nousi viime vuoden 68 miljoonasta eurosta yli 82 miljoonaan euroon tammi-maaliskuussa, jolloin kasvua tuli 20,5 prosenttia. Vertailukelpoinen konsernimyynti kasvoi 11,6 prosenttia.
Liikevaihtoa kasvatti erityisesti vertailukelpoisen konsernimyynnin kasvu kaikissa maissa sekä uusien asiakkaiden ja omien myymälöiden kasvava määrä.
Myymälämyynti kasvoi 21,5 prosenttia 59,3 miljoonaan euroon, ja sitä kasvattivat myymälöiden määrän kasvu sekä vertailukelpoisen myymälämyynnin vahva kasvu erityisesti Ruotsissa ja Norjassa. Vertailukelpoinen myymälämyynti kasvoi 8,6 prosenttia.
Verkkokaupan myynti kasvoi vieläkin enemmän, 24,1 prosenttia miljoonaan euroon.
Verkkokauppa kovassa kasvussa
Verkkokaupan osuus vuosineljänneksen kokonaisliikevaihdosta oli 24,4 prosenttia. Verkkokauppamyynnin kasvu oli vahvaa Suomessa ja Norjassa. Ruotsissa kasvu oli hitaampaa johtuen alustanvaihdoksen aiheuttamasta lyhytaikaisesta negatiivisesta vaikutuksesta, varastojen konsolidoinnista sekä vahvasta koronaviruspandemian aiheuttamasta myyntikanavan muutoksesta edellisvuoden vertailukaudella.
Oikaistu käyttökate nousi viime vuoden 5,5 miljoonasta eurosta 7,7 miljoonaan euroon, ja se kasvoi 39,0 prosenttia. Luku sisältää 0,8 miljoonan euron lyhytaikaisen, varastojen konsolidointiin liittyvän negatiivisen vaikutuksen.
Musti Groupi toimitusjohtaja David Rönnberg kertoo, että pohjoismaisten yhteiskuntien avautuessa hiljalleen ja sopeutuessa pandemianjälkeiseen aikaan ei yhtiön asema voisi olla parempi.
”Uusien lemmikkien määrä kasvoi räjähdysmäisesti vuonna 2020, ja kasvu jatkuu edelleen ihmisten kiinnostuttua lemmikkivanhemmuuden riemuista ja lemmikin tuomasta seurasta. Lemmikkitalouksien määrä ylipäätään on kasvanut selvästi. Tämä laajentaa myös markkinoiden Musti Groupille tarjoamaa mahdollisuutta vuosiksi eteenpäin, ja olemme innoissamme tämän kehityksen myötä syntyvistä uusista pitkäkestoisia asiakassuhteista”, Rönnberg toteaa.
Toimitusjohtajan mukaan koiranpentujen rekisteröinnit ovat jatkuneet korkealla tasolla, ja Ruotsissa rekisteröintien määrän kasvu oli 31 prosenttia maaliskuussa 2021. Edellisvuoden vastaavaan neljännekseen verrattuna Musti Groupin uusien koiranpentuasiakkaiden määrä kasvoi 44 prosenttia toisella vuosineljänneksellä. Se on selkeästi enemmän kuin Musti Groupin markkinaosuus uusista koiranpentuasiakkaista.
Lisäksi Musti Groupin uusien koiranpentuasiakkaiden ostokset ovat selvästi keskimääräistä isompia.
Toistuvan myynnin ennustaminen on nyt aiempaa helpompaa, Rönnberg toteaa.
”Uudet koiranpentuasiakkaamme ovat myös entistä lojaalimpia. Uusien asiakkaiden myötä saamme siis ennustettavan ja toistuvan myyntivirran vuosiksi eteenpäin. Osuuden kasvattaminen asiakkaiden kokonaiskulutuksesta on keskeinen osa kasvustrategiaamme. Viimeisen neljän vuosineljänneksen aikana hankkimamme asiakasryhmät olivat parhaita Musti Groupin historiassa lukumäärältään sekä uudelleenostokäyttäytymiseltään.”
Uudet pitkän aikavälin tavoitteet
Musti Groupin hallitus on päättänyt päivittää yhtiön pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteita. Päivitetyt pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ovat:
- Liikevaihdon kasvu vähintään 500 miljoonaan euroon tilikauteen 2024 mennessä vahvana jatkuvan asiakashankintavauhdin ja osuuden kasvattamisen kokonaiskulutuksesta tukemana.
- Vähintään 13 prosentin oikaistu EBITA-marginaali keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä, tasaisesti paranevalla profiililla. EBITA-marginaalin kasvun odotetaan toteutuvan tasaisen myyntikatteen sekä kiinteiden kustannusten skaalautuvuuden kautta.
- Säilyttää pitkällä aikavälillä nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen alle 2,5-kertaisena.
- Jakaa osinkona 60–80 prosenttia nettotuloksesta. Mahdollisen osingon jakamisessa huomioidaan yritysostot, yhtiön taloudellinen asema, rahavirta ja kasvumahdollisuudet.
Rönnbergin mukaan Musti Group on hyvässä vauhdissa ja sitoutunut toteuttamaan suunnitelman ja saavuttamaan päivitetyt pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet.
Jatkamme keskittymistä prioriteetteihimme, joita ovat kannattavuuden parantaminen, uusien asiakkaiden voittaminen ja osuuden kasvattaminen asiakkaiden kokonaiskulutuksesta. Näitä kaikkia tukee laajentuva tuotteiden ja palveluiden valikoimamme jatkuvasti kehittyvässä Musti Group -ekosysteemissä. Näin vahvistamme markkinajohtajan asemaamme pandemian hellittäessä ja tulevina vuosina”, toimitusjohtaja toteaa.