Yritysuutiset

Verkkokauppa.comin liikevaihdosta suli 10 prosenttia toisella vuosineljänneksellä

Verkkokauppa.comin haasteena on vaikea markkinaympäristö ja kiristyvä kilpailu.

Yhtiö on kohdannut viime vuonna haastavan markkinaympäristön ja se on näkynyt yhtiön myynnissä, tuloksessa, näkymissä ja osakkeen kurssikehityksessä.

Vuoden 2022 keväästä alkaen kuluttajaluottamus on heikentynyt merkittävästi ja yleinen talouden epävarmuus, inflaatiopaineet sekä korkojen nousu ovat heikentäneet kuluttajien ostovoimaa.

Yhtiö kertoi 16. tammikuuta 2023 sopeuttavansa liiketoimintaansa vastaamaan laskenutta kysyntää ja aloittavansa tulosparannusohjelman. Osana tulosparannusohjelmaa yhtiö käynnisti yhteistoimintalain mukaiset muutosneuvottelut organisaation rakenteiden uudistamiseksi ja henkilöstömäärän ja -kulujen sopeuttamiseksi vallitsevaan kysyntätilanteeseen.

Haasteet ovat näkyneet myös yhtiön markkina-arvossa. Osake on laskenut vuodessa kolmanneksen eli 34 prosenttia.

Verkkokauppa.com julkisti toisen vuosineljänneksen tulosraportin edelleen heikon kysynnän markkinassa.

Yhtiön liikevaihto laski huhti-kesäkuussa vajaaseen 113 miljoonaan euroon, kun edellisvuonna liikevaihto oli ollut lähes 126 miljoonaa euroa.

Tuloskehitys odotettua parempaa

Myyntikate laski 19,4 miljoonasta eurosta 18,8 miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen liikevoitto nousi kuitenkin plussalle 1,0 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin se oli pakkasella -0,2 miljoonaa euroa.

Toteutunut vertailukelpoinen liikevoitto ylitti selvästi analyytikoiden konsensusennusteen, joka odotti -0,4 miljoonan euron vertailukelpoista liiketappiota.

Osakekohtainen tulos oli 0,00 euroa, kun vuotta aiemmin se oli -0,02 euroa.

Toimitusjohtaja Panu Porkka kertoo yhtiön vuoden 2023 ensimmäisellä vuosipuoliskolla keskittyneen kilpailukyvyn vahvistamiseen heikon kysynnän markkinassa.

”Tulosparannusohjelma eteni suunnitellusti. Parantunut operatiivinen tehokkuus, valikoimamuutokset sekä lukuisat muut kannattavuutta parantavat toimenpiteet vaikuttivat positiivisesti tuloksenteko-kykyymme”, Porkka toteaa.

Kuluttajat ovat hintatietoisia

Verkkokauppa.comin markkinaympäristö pysyi haastavana toisella neljänneksellä ja hintakilpailu kiristyi verrattuna vuoden ensimmäiseen neljännekseen, Porkka kertoo.

”Korkea kustannusinflaatio ja korkojen nousu ovat selvästi supistaneet ostovoimaa ja pitäneet kuluttajat entistä hintatietoisempina ja harkitsevina ostopäätöksissään. Talouden epävarmuus vaikutti heikentävästi myös pienten ja keskisuurten yritysasiakkaiden kysyntään. Kesän sesonkimyynti lähti liikkeelle vaisusti ja sesongin toivottu myynnin piristyminen jäi pääosin toteutumatta.”

Sekä kuluttaja- että yritysasiakasmyynti olivat vertailukautta matalammalla tasolla. Online-kauppa laski 9,9 prosenttia ja sen osuus myynnistä oli 62 prosenttia. Tuotekategorioista muun muassa kodinkoneet ja pelaaminen myivät hyvin, kun taas tietokoneiden ja puhelinten kysyntä oli vertailukautta heikompaa, toimitusjohtaja kertoo.

Laskeneesta kysynnästä huolimatta Verkkokauppa.com onnistui Porkan mukaan hallitsemaan varastotasoja ja samalla huolehtimaan tehokkaista tavaravirroista.

”Keväällä paransimme edelleen toimitusnopeuttamme asiakkaille. Logistiikan automaation myötä tarjoamme ainoana verkkokaupan toimijana 600 000 pääkaupunkilaiselle yli 30 000 tuotteen toimituksen tunnissa tilauksen teosta kotiovelle.”

Strategiassa päivitystarpeita

Toimitusjohtajan mukaan Online-asiointikokemuksen kehittäminen ja verkkokauppamme toiminnallisuuksien mittava uudistaminen ovat edenneet suunnitelmien mukaisesti.

”Merkittäviä parannuksia myynnin tueksi on testattu kevään aikana ja toiminnallisuudet ovat nyt käytössä. Raportointikaudella otimme osassa valikoimaa käyttöön uuden dynaamisen hinnoittelutyökalun, joka varmistaa hintojemme pysymisen jatkuvasti kilpailukykyisinä”, Porkka kertoo.

Vuoden ensimmäisellä puoliskolla yhtiö on arvioinut nykyistä strategiaa voimakkaasti muuttuneessa toimintaympäristössä ja tunnistanut päivitystarpeita.

”Jatkamme valittujen teemojen työstämistä syksyn aikana, ja tulemme julkistamaan vuoden jälkimmäisellä vuosipuoliskolla päivityksen nykyiseen strategiaan sekä taloudellisiin tavoitteisiin”, Porkka kertoo.

Verkkokauppa.com odottaa vuoden 2023 liikevaihdon laskevan ja vertailukelpoisen liikevoiton kasvavan vuodesta 2022. Vuonna 2022 liikevaihto oli 543 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto oli 3,5 miljoonaa euroa.

Kommentoi
Ylös
>