Kasvuosakkeet

Musti Groupilta odotetaan kovaa kasvua

Musti Groupin kasvutavoitteet ovat kovat. Se edellyttää laajentumista uusille markkinoille.

koira Jack Russell eläin lemmikkieläin

Musti ratsastaa vahvalla lemmikkieläintrendin aallonharjalla. Lemmikkieläinten määrä kasvaa ja lemmikkeihin panostetaan rahallisesti yhä enemmän.

Pet Parenting -ilmiö eli ”lemmikkivanhemmuus” tarkoittaa ihmisten taipumusta kohdella lemmikkejään perheenjäseninä. Tämä trendi on kasvattanut korkealaatuisten premium-ruokien sekä monipuolisemman tuote- ja palveluvalikoiman kysyntää.

Lisäksi Musti panostaa vahvasti kanta-asiakkuuteen. Syventääkseen asiakkaidensa sitoutumista, yhtiö kehittää parhaillaan Pohjoismaiden lemmikkivanhemmille ekosysteemimallia, jonka tavoitteena on kasvattaa entisestään Mustin osuutta nykyisten kanta-asiakkaiden kokonaiskulutuksesta ja lisätä kanta-asiakkaiden määrää tukemalla ”Mustilla on kaikki, mitä tarvitset” -ajattelumallia lemmikkien koko elinkaaren ajan.

Nämä kaikki tukevat yhtiön kasvua.

Lemmikkieläinmarkkinat ovat luonteeltaan laskusuhdanteita kestävät, ja ne saavat tukea välttämättömien tuotteiden ostamisesta.

Yhtiön mukaan kategoriat, jotka eivät ole harkinnanvaraisia, kuten lemmikinruoka, kissanhiekka ja eläinlääkäripalvelut, muodostavat noin 75 prosenttia kaikista ostoista, ja niille on ominaista ostojen toistuvuus suhdanteista riippumatta. Kuluttajat ovat valmiita käyttämään rahaa välttämättömiin tuotteisiin entiseen tapaan, vaikka he leikkaavat kustannuksiaan muissa kategorioissa.

Kuva: Musti Group.

Kovat kasvutavoitteet

Mustin tavoitteena on liikevaihdon kasvu vähintään 500 miljoonaan euroon tilikauteen 2024 mennessä vahvana jatkuvan asiakashankintavauhdin ja osuuden kasvattamisen kokonaiskulutuksesta tukemana. Viime kesäkuussa päättyneellä tilikaudella yhtiön liikevaihto oli 315 miljoonaa euroa, joten kasvutavoite on kunnianhimoinen.

Lisäksi tavoitteena on vähintään 13 prosentin oikaistu EBITA-marginaali keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä, tasaisesti paranevalla profiililla. Tätäkin tavoitetta voi pitää kunnianhimoisena, kun viimeisimmällä tilikaudella EBITA-marginaali oli 9,8 prosenttia. EBITA-marginaalin kasvun yhtiö odottaa toteutuvan tasaisen myyntikatteen sekä kiinteiden kustannusten skaalautuvuuden kautta.

Tammi-kesäkuussa Musti Groupin liikevaihto nousi 9,0 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta ja toisella vuosineljänneksellä kasvu oli 8,2 prosenttia vertailukaudesta. Yhtiön liikevoitto nousi huhti-kesäkuussa 9,9 miljoonaan euroon edellisvuoden 6,7 miljoonasta eurosta.

Analyytikoiden konsensusodotus toisen kvartaalin liikevoitolle oli 8,5 miljoonaa euroa, joten tuloskehitys ylitti odotukset.

Yhtiön toimitusjohtaja David Rönnberg kertoo, että ruoka ja kulutustuotteet, jotka muodostavat yli 70 prosenttia yhtiön myynnistä, toimivat edelleen myynnin vahvana tukijalkana koko vuosineljänneksen ajan.

Kasvu edellyttää laajentumista uusiin maihin

Mustin kannattavuuden kannalta Ruotsin ja Norjan kruunujen valuuttakurssien vastatuuli näyttäisi jatkuvan, mikä todennäköisesti heikentää Mustin lukuja jatkossa, arvioi Danske Bankin analyytikko Calle Loikkanen.

”Uskomme, että tämä piilottaa parantuneen toiminnan vipuvaikutuksen, joka johtuu muun muassa myymälän hitaammasta laajenemisesta sekä keskusvaraston tehokkuuden paranemisesta. Odotamme operatiivisen vipuvaikutuksen parantumisen näkyvän paremmin vuonna 2024”, Loikkanen toteaa.

Miten Musti voi ylläpitää kovaa kasvuvauhtiaan? Analyytikon vastaus on yksinkertainen.

”Säilyttääkseen historiallisen kasvuvauhtinsa, Mustin on laajennettava uuteen maahan”, Loikkanen toteaa.

Tällä hetkellä yhtiö toimii Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Suomi on Musti Groupin kehittynein markkina, sillä yhtiöllä on lemmikinruokien ja -tarvikkeiden kokonaismarkkinoista Suomessa 31 prosentin markkinaosuus.

Mustille sopivan uuden maan hakuprosessi on ollut käynnissä jo jonkin aikaa ja sen vuoksi Danske Bank uskoo, että laajentuminen saattaa tapahtua vuoden 2024 aikana, ehkä jopa ennen joulusesongin alkua.

”Musti näkee mahdollisuuden avata 20–25 uutta myymälää. Uskomme, että uuteen maahan siirtymisestä saatetaan ilmoittaa pian, ja tämä nopeuttaisi kasvua entisestään”, Loikkanen arvioi.

Danske Bankin diskontattuun kassavirtaan perustuva osakkeen arvostusmenetelmä antaa antaa 12 kuukauden tavoitehinnaksi 21 euroa, mikä ylittää tämän hetken 18,7 euron kurssinoteerauksen. Pankki säilyttää osakkeen ostosuosituksen.

1 kommentti
  • Tietäjä sanoo:

    Musti Group kasvua voidaan myös edes auttaa lisäämällä asiantuntevia myyjiä enemmän eikä palkata opiskelijoita, jotka hädin tuskin tietävät että mikä koira tai kissa on.

    Musti Group ei kuuntele myyjiä, eikä asiakkaita ja en usko että sillä menolla pitkälle pötkitään. Musti Group tienaa tällä hetkellä vain valheellisella tiedolla, liian vähäisellä henkilökunnalla ja järkyttävillä hinnan nousuilla. Kukaan fiksu ei osta tavaraa yritykseltä, jota ei kiinnosta lemmikkien hyvinvointi vaan raha

  • Ylös
    >