Autoliike Wetteri on jatkanut vahvaa kasvua kolmannellakin vuosineljänneksellä. Konsernin liikevaihto nousi 112 miljoonaan euroon, kun viime vuoden kolmannen vuosineljänneksen vertailukelpoinen pro forma liikevaihto oli 71 miljoonaa euroa.
Oikaistu liikevoitto nousi viime vuoden vertailukelpoisesta 2,0 miljoonasta eurosta 3,2 miljoonaan euroon. Koko alkuvuonna tammi-syyskuussa oikaistu liikevoitto ylsi 8,7 miljoonaan euroon, kun vertailukelpoinen pro forma liikevoitto oli 4,0 miljoonaa euroa.
Analyysitalo Inderesin ennusteet menivät nappiin, kun yhtiö ennusti liikevaihdoksi ja oikaistuksi liikevoitoksi juuri toteutuneen mukaiset luvut, eli 112 miljoonan euron liikevaihdon ja 3,2 miljoonan euron oikaistun liiketuloksen.
Toimitusjohtaja Aarne Simula kertoo, että tammi-syyskuussa kasvua syntyi kaikissa Wetterin liiketoimintasegmenteissä, merkittävimmin raskaan kaluston ja huoltopalveluiden osalta.
”Raskaan kaluston liikevaihto nousi 21 prosenttia edellisvuodesta, oikaistu liikevoitto kasvoi 25 prosenttia ja oli lähes kolme miljoonaa euroa. Huoltopalveluiden oikaistu liikevoitto asettui liki viiteen miljoonaan euroon, kasvua edellisvuoteen kertyi peräti 64 prosenttia”, Simula kiteyttää.
Kasvulla on ollut kuitenkin hintansa.
Yhtiön korolliset velat ovat nousseet viime vuoden 89 miljoonasta eurosta 141 miljoonaan euroon ja omavaraisuusaste on alhainen, vain 15 prosenttia.
Velkojen kasvu näkyy tulosrivillä kohonneina korkomenoina, kun rahoituskulut ovat nousseet viime vuoden kolmannen neljänneksen 0,7 miljoonasta eurosta 2,3 miljoonaan euroon.
Vaikka yhtiön liikevoitto oli kolmannella neljänneksellä 2,0 miljoonaa euroa positiivinen, vetivät korkomenot tilikauden tuloksen tappiolle -0,4 miljoonaa euroa. Koko alkuvuoden tappio on -1,1 miljoonaa euroa.
Autoalan murros ajaa Wetteriä kasvuun
Simulan mukaan Wetterin tavoitteena on olla autoalan suurin ja kannattavin toimija vuoden 2025 loppuun mennessä.
Tammi-syyskuun aikana Wetteri toteutti kaksi liiketoimintakauppaa: maaliskuun alussa Autotalo Hartikainen tuli osaksi Wetteriä ja kesäkuun alussa AutoPalin liittyi joukkoon. Kasvua syntyi myös orgaanisesti.
”Näiden kauppojen myötä lisäsimme viisi uutta kaupunkia Wetterin kartalle, saimme uusia merkkiedustuksia ja vahvistimme asemaamme vanhojen merkkiedustusten osalta. Näin vahvistui myös kykymme palvella entistä laajempia asiakassegmenttejä kaikissa ajoneuvoluokissa henkilöautoista raskaaseen kalustoon. Panostimme myös orgaaniseen kasvuun ja avasimme neljä uutta vaihtoautokeskusta eri puolille Suomea, toimipisteitä meillä on jo neljäkymmentä”, Simula kertoo.
Wetteri luottaa kasvussaan autoalan murrokseen. Simulan mukaan autoalalla on käynnissä historiallinen murros, joka muokkaa toimialaa ja sen rakenteita.
”Jakelutiemallien muutokset, autoilun sähköistyminen ja kasvavat ympäristövaatimukset edellyttävät uudenlaista osaamista ja investointeja, minkä seurauksena toiminta keskittyy suuriin, kannattavampiin ja tehokkaampiin yksiköihin. Autoalan toimijoiden lukumäärä tulee vähenemään, sillä useat toimijat joutuvat puntaroimaan omien investointikyvykkyyksiensä ja liiketoiminnan myynnin välillä.”
Tänä vuonna uusien henkilöautojen ensirekisteröintien ennustetaan asettuvan 87 000 autoon, mikä on alle pitkän aikavälin keskiarvon. Myös vuodelle 2024 ennustetaan matalaa ensirekisteröintien tasoa. Tämä kehitys johtaa autokannan ikääntymiseen ja Suomen autokanta on jo nyt Euroopan vanhinta, Simula muistuttaa.
Wetterin toimitusjohtaja uskoo kuitenkin, että markkinoille on syntymässä patoutunutta kysyntää.
”Inflaation taittuminen, korkotason vakiintuminen ja talouden elpyminen lyhytaikaiseksi ennustetusta taantumasta yhdessä ikääntyneen autokannan kanssa lisäävät lähivuosina kuluttajien kiinnostusta uuden auton hankintaan. Myydyimpiin ajoneuvotyyppeihin tulossa olevat uudet ja edullisemmat täyssähköautot sekä normalisoituneet toimitusajat ovat omiaan lisäämään kuluttajien ja yritysten kiinnostusta autokannan päivittämiseen”, hän toteaa.
Autoalan näkymät kirkastuvat
Lokakuussa Wetteri osti Osuuskauppa Suur-Savon autokauppaliiketoiminnan. Kaupan täytäntöönpanon arvioidaan tapahtuvan ensi tammikuun loppuun mennessä. Ensi keväänä yhtiö avaa Vantaalle Wetteri Premium -konseptin mukaisen vaihtoautokaupan suurmyymälän, jonka myötä yhtiö voi vastata pääkaupunkiseudun kasvavaan vaihtoautojen kysyntään.
Vaihtoautokauppa ja kuorma-autokauppa ovat piristyneet kuluvan vuoden aikana verrattuna vuoden takaiseen. Uusien autojen saatavuuskapeikot ovat pääosin väistymässä vuoden 2023 aikana ja uusien autojen toimitukset jatkuvat.
Geopoliittisen tilanteen talousvaikutukset voivat painaa uusien autojen kysyntää. Viimeaikaisen signaalit korkojen vakautumisesta ja inflaation kääntymisestä laskuun voivat lisätä uusien autojen kysyntää.
Wetteri ennakoi taloudellisen ohjauksen mukaan vuoden 2023 liikevaihdoksi 460 miljoonaa euroa ja oikaistuksi liikevoitoksi 13 miljoonaa euroa. Viime vuoden pro forma liikevaihto oli 291 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoitto 3,9 miljoonaa euroa.