
Konsernin liikevaihto kasvoi tammi–maaliskuussa 22,7 prosenttia vertailukaudesta ja oli 52 miljoonaa euroa. Kehitystä vauhditti erityisesti kasvu Pohjois-Amerikassa. Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettu liikevaihto kasvoi 21,4 prosenttia. Orgaaninen liikevaihdon kasvu oli 14,1 prosenttia.
Liikevaihto kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä kaikilla myyntialueilla. Liikevaihdon kasvu oli erittäin merkittävää Pohjois-Amerikassa, kohtalaista APAC & MEA -myyntialueella ja Manner-Euroopassa sekä vaatimatonta Pohjois-Euroopassa.
Ensimmäisellä vuosineljänneksellä Harvian liikevaihto kasvoi kaikissa tuoteryhmissä varaosia ja palveluita lukuun ottamatta. Höyrytuotteiden voimakas kasvu johtui pääosin höyrygeneraattoreita ja muita höyrytuotteita myyvän ThermaSolin ostamisesta vuonna 2024.
Tuloskehitys ei silti ollut yhtä vauhdikasta.
Harvian oikaistu liikevoitto nousi viime vuoden 10,1 miljoonasta eurosta 11,9 miljoonaan euroon.
Harvian toimitusjohtaja Matias Järnefelt kertoo, että yhtiö ylsi ensimmäisellä neljänneksellä kaikkien aikojen korkeimpaan myyntiin. Pohjois-Amerikka selittää kasvua selvästi.
”Pohjois-Amerikka muodosti yli 80 prosenttia kokonaisliikevaihdon kasvusta. Kuten kahdella edellisellä vuosineljänneksellä, ThermaSolin hankinta kasvatti odotetusti kokonaismyyntiämme”, Järnefelt toteaa.

Järnefeltin mukaan globaalin talouden ja kauppapolitiikan aiheuttama yleinen epävarmuus lisääntyi ensimmäisellä vuosineljänneksellä, millä oli kuitenkin vain vähäinen vaikutus saunamarkkinan olosuhteisiin ja Harvian suoritukseen.
”Pohjois-Amerikassa markkinakysyntä pysyi vahvana korkean kysynnän talvikauden edetessä. Kampanjoilla ja alennuksilla oli pienempi rooli alueen myynnissä verrattuna vuoden 2024 viimeiseen neljännekseen. Toteutimme myös hinnoittelutoimenpiteitä, joilla kompensoitiin materiaalien kustannuksissa tapahtuneita muutoksia.”
Euroopan markkinaolosuhteissa ja myyntisuorituksessa alueella näkyi vain vähäisiä muutoksia ensimmäisellä neljänneksellä, toimitusjohtaja kertoo. Suomi on tällä hetkellä Harvialle vaikea markkina.
”Vaikka Euroopan saunamarkkinat ovat osoittaneet asteittaista positiivista kehitystä usean vuosineljänneksen ajan, olosuhteet pysyivät haastavina – erityisesti Pohjois-Euroopassa. Elpyminen oli hitainta Suomessa, missä kuluttajaluottamus ja rakennusalan aktiivisuus pysyivät alhaisella tasolla.”
Kannattavuuteen ja kassavirtaan vaikuttivat positiivisesti onnistuneet toimenpiteet toimitusketjun, hinnoittelun ja nettokäyttöpääoman hallinnassa. Lisäksi kannattavuutta tuki myyntivolyymien kasvu sekä matalamman hintatason kampanjamyynnin pienempi osuus.
Hyvien lyhyen aikavälin tulosten saavuttamisen lisäksi Harvia on jatkanut investointeja innovaatio- ja portfoliokehitykseen, brändin rakentamiseen, kaupalliseen toteutukseen sekä henkilöstön ja organisaation kehittämiseen.
Järnefeltin mukaan Harvian pitkän aikavälin kasvua tukevat keskeiset ajurit ovat edelleen vahvat.
”Kiinnostus saunoihin ja niiden terveyshyötyihin jatkaa kasvuaan maailmanlaajuisesti, ja saunamarkkinat tarjoavat Harvialle sekä orgaanisia että epäorgaanisia kasvumahdollisuuksia.”
Lyhyellä aikavälillä kuitenkin globaalin talouden ja erityisesti Yhdysvaltain tullien muutosten nopeus ja ennakoimattomuus voivat aiheuttaa Harvialle satunnaisia haasteita. Harvian etuna on se, että noin 70 prosenttia Pohjois-Amerikassa myymistämme tuotteista valmistetaan paikallisesti Yhdysvalloissa, mikä pienentää tullien vaikutusta Harviaan.
Tuttuun tapaanHarvia ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä.
Yhtiön tulosraportti kelpasi sijoittajille, sillä osake lähti 8,8 prosentin nousuun keskiviikkona noin kello 10.40.