Yritysuutiset

Kriisiyhtiön pelastamiseen löytyy kolme keinoa

Miten kriisiyhtiön kelkka käännetään? Boston Consulting Groupin Raportti löytää kolme yhteistä nimittäjää.

Usein yritys putoaa niin syvään kuoppaan, että sieltä pääsee ylös vain tekemällä täydellisen suunnanmuutoksen. Kuitenkin lolme neljästä liiketoiminnan suunnanmuutosta yrittävästä yrityksestä ei onnistu nostamaan itseään takaisin pinnalle, kertoo tänään julkaistava The Boston Consulting Groupin tuore selvitys, joka analysoi pohjoismaisten yritysten onnistuneita suunnanmuutoksia vuosien 2011 ja 2016 välillä. 

”Ylimpään neljännekseen pörssimenestyjistä sijoittui 27 yhtiötä. Näistä noin 40 prosenttia oli tehnyt niin sanotun turnaroundin, eli suunnanmuutoksen liiketoimissaan viime vuosien aikana”, sanoo The Boston Consulting Groupin osakas ja yksi raportin kirjoittajista Mikko Nieminen.

Yritysten selviytymistarinoista nousi esiin kolme yhteistä nimittäjää onnistuneeseen suunnanmuutokseen.

Ensimmäinen askel oli muutoksen pidemmän aikavälin rahoittaminen ja kilpailukyvyn palauttaminen. Kun johto oli tehnyt päätöksen suunnan muuttamisesta, prosessiin irrotettiin varoja esimerkiksi myymällä kannattamatonta liiketoimintaa ja tehostamalla jäljelle jäävää.

Toinen yhteinen askel yrityksille oli liiketoimien suuntaaminen uudelleen ja voiton varmistaminen keskipitkällä aikavälillä. Päästäkseen voiton syrjään kiinni yrityksen oli suunnattava liiketoimintojaan uusille toimialoille tai markkinoille sekä suunniteltava liiketoimintamallinsa uusiksi.

”Onnistuneissa tapauksissa yritykset ovat keskittyneet rohkeasti vahvimpiin liiketoimintoihin, kokonaan uusiin tuotteisiin sekä tuotantotapojen tai asiakaspalvelun modernisointiin”, Mikko Nieminen sanoo. 

Kolmas yhdistävä tekijä kaikille onnistujille oli organisaation ja kulttuurin uudistaminen. 

”Olennaisin osa muutosta ovat olleet uuden organisaatiokulttuurin luominen sekä oikeat ihmiset oikeilla paikoilla johtamassa muutosta ja toteuttamassa strategiaa”, Nieminen sanoo.

Raportti nostaa onnistuneiksi esimerkeiksi yrityksiä, joiden joukossa ovat myös suomalaisyhtiöt Nokia, Metsä Board sekä UPM-Kymmene.

Vuoteen 2008 mennessä Metsä Board oli menettänyt 90 prosenttia markkina-arvostaan. Yhtiö joutui etsimään pakotien ahdingosta ja suuntasi voimavaransa kannattamattomasta paperiliiketoiminnasta pakkauskartonkiin. Vuoteen 2016 mennessä yhtiö oli luopunut 78 prosenttia paperintuotannostaan, mutta sen markkina-arvo oli kymmenkertaistunut vuodesta 2008.

Myös UPM-Kymmene sai osansa paperiteollisuuden romahduksesta, ja vuodesta 2006 asti se karsi rajusti paperintuotantoaan. Kulukuurin jälkeen yhtiö järjestyi uudelleen kuuteen liiketoiminta-alueeseen, joihin kuuluvat mm. vahvasti kehittyvät sellu ja vaneri. Yhtiöllä on myös biojalostamo ja se panostaa jatkuvasti innovaatioihin.

Kolmas suomalaisjätti, jonka raportti nostaa esiin, on Nokia. Kun Nokian markkina-arvo oli romahtanut, yhtiö teki päätöksen luopua matkapuhelintoiminnoistaan. Se keskittyi verkkoliiketoimintaan, hankkiutui eroon kumppanistaan Siemensistä ja myöhemmin myös karttapalvelubisneksestä. Alcatel-Lucent-kaupan avittamana Nokia nosti itsensä verkkoliiketoiminnan huipulle ja takaisin Suomen arvokkaimmaksi brändiksi. Vuodesta 2012 vuoteen 2017 sen markkina-arvo kasvoi yli 500 prosenttia.

”Näinä aikoina yritystoiminnassa on oltava rohkeutta tarttua toimeen ja uusiutua. Nämä tarinat toimivat hyvänä esimerkkinä mille tahansa yritykselle, joka painii muutoksen kanssa”, Nieminen sanoo.

Tutustu raporttiin täällä.
Raportti ladattavissa täältä.

 

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:


< !—ReadPeak peruskoodi -->
< !—Improve Media -->

Copyright © 2018 Salkkumedia Oy

Ylös