Talouden trendit

Kivijalkakauppaa uhkaa nurkan takana koronakriisin lisäksi jo toinenkin uhka

Seuraavaksi kauppaa voi heiluttaa Amazon.

Vähittäiskaupan työllisyys on pienentynyt trendinomaisesti kesästä 2018 lähtien ja koronapandemia tulee heikentämään sitä vielä lisää, varoittaa Kaupan liitto.

Koko kansantalouden työllisyyskehityksellä on suora vaikutus kaupan kysyntään ja sen myötä alan työllisyyteen. Kauppa on palvelualojen suurin työllistäjä, joka tarjoaa toimeentulon lähes 300 000 suomalaiselle. 

Kaupan liiton mukaan vähittäiskaupassa työllisyys on pienentynyt trendinomaisesti kesästä 2018 lähtien, ja puolen vuoden tasaantumisen jälkeen uudelleen koko syksyn 2019. Laskeva kehitys jatkui myös tammi-helmikuussa 2020.  

”Koronaepidemian vaikutus ei tilastoissa näy vielä kunnolla, mutta tulee omalta osaltaan syventämään vähittäiskaupan laskevaa kehitystä”, kertoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja

Vaikka kivijalkakauppa ja kauppakeskukset ovat nyt vaikeuksissa koronakriisin vuoksi, eivät haasteet jää täthän.

Seuraava mullistus voi olla kuitenkin jo nurkan takana, niin perinteiselle kaupalle kuin suomalaiselle verkkokaupallekin.

”Asiantuntijoiden aika yksimielinen arvio on, että Amazon on pian tulossa Suomeen. Kyllä tässä uusi isku suomalaiselle kaupalle on tulossa. Esimerkiksi #pelastetaankauppa -kampanjamme on tuonut jo satoja ahdinkoon joutuneita kauppiaita verkkoon, mutta kyllä meidän pitäisi Suomessa nyt varautua Amazonin tuloon ihan kautta linjan”, verkkokauppatoimittaja Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski kertoo.

Amazon tulee luomaan paineita kautta linjan: perinteisen kaupan ja suomalaisen verkkokaupan lisäksi myös suomalainen tuotanto joutuu entistä suurempaan puristukseen.

”Toivon hartaasti, että verkkokaupan miljardikasvusta mahdollisimman suuri osuus sataisi Suomen omaan laariin. Toki tämä on kiinni kauppiaistakin, mutta avainasemassa ovat tietysti suomalaiset kuluttajat. Ruotsiin verrattuna ostamme verkostakin paljon enemmän ulkomaisia tuotteita.”, vertaa Korkiakoski.

Korkiakosken mukaan suomalaisten pitäisi nähdä verkon kansainvälisyys mahdollisuutena: Suomalaisten pitäisi tähdätä entistä enemmän omaan vientiin verkkokaupan kautta.

Myös ETLA:n toimitusjohtaja korostaa tarvetta Suomen omaan kansainvälistymiseen digitalisaation myötä.

”Suomalaisten on keskityttävä olemaan entistä parempia ja entistä kansainvälisempiä, mikään siilipuolustus ei tässä auta. Panostukset tutkimukseen ja innovointiin ovat kansallisesti välttämättömiä, jotta suomalaiset tuotteet pärjäävät kilpailussa, joka tulee vain kovenemaan. Tämä koskee myös suomalaista verkkokauppaa. Mitä laadukkaammin, kansainvälisemmin ja paremmin tuottein verkkokauppa operoi, sen paremmin koko kauppa menestyy”, arvioi Kangasharju.

Korkiakoskella on neuvo tukalassa tilanteessa tuskaileville kauppiaille ja muille yrittäjille, jotka vielä eivät ole verkkoon lähteneet:

”Apua on nyt mahdollisimman helpolla tarjolla, ja ilmaiseksi. #pelastetaankauppa-kampanja on kaikille avoin pelastusrengas, ilmainen verkkokauppa käyttöön jopa yhdessä päivässä. Ei kannata turhaan odotella! Muutoksen voi kääntää mahdollisuudeksi.”

Kommentoi
Ylös
>