Talouden trendit

Korona kiristää kulutusluottohanoja

Aniharva suomalainen kilpailuttaa kulutusluoton tai luottokortin.

Taloustutkimus selvitti luottovertailualusta Sortter Oy:n toimeksiannosta kuinka paljon suomalaiset vertailevat pankkien ja muiden rahoituslaitosten myöntämien luottojen korkoja ja palveluiden hinnoittelua. Samalla tutkittiin kuinka tyytyväisiä suomalaiset ovat pankkien ja rahoituslaitosten palveluihin. Tutkimus toteutettiin maaliskuun kahden ensimmäisen viikon aikana 2020.

”Rahoituspalveluiden kilpailutus on vähentynyt merkittävästi kuluneen kahden vuoden sisällä. Matalat ja jopa negatiiviset korot sekä tasaisena jatkunut kulutusvoiman kasvu on saanut kuluttajat väliinpitämättömiksi”, kertoo Sortter Oy:n toimitusjohtaja Markus Huhdanpää

Tutkimuksen mukaan 46 prosenttia suomalaisista on pyytänyt kilpailevan tarjouksen hakiessaan asuntolainaa. Kulutusluoton kilpailuttaa vain 34 prosenttia hakijoista, luottokortin noin 37 prosenttia ja pikavipin vain 20 prosenttia kuluttajista. Voimassa olevien luottosopimusten kilpailuttaminen on vielä vähäisempää.

Vain kahdeksan prosenttia vastaajista on kilpailuttanut asuntolainan vuoden sisällä. Vastaajista 96 prosenttia ei ole kilpailuttanut voimassaolevaa kulutusluottoaan tai luottokorttia ja vain pari prosenttia kilpailuttaa pikavipin, Huhdanpää toteaa.

Kuluttajien hakemien luottojen pääomissa tai määrissä ei ole nähtävissä muutoksia. Sitävastoin niin pankit kuin muutkin rahoituslaitokset ovat alkaneet supistaa kuluttajille myönnettäviä lainasummia ja luotonannon kokonaismäärää, kertoo Huhdanpää, viitaten Sortterin viimeisimpiin laskelmiin.

Toisin sanoen ainakin kulutusluottohanoja ollaan pikkuhiljaa kiristämässä, Huhdanpää arvioi. Sortter kilpailuttaa kuukausittain noin 90 miljoonan euron arvosta kuluttajien luottohakemuksia pankkien ja muiden rahoituslaitosten kesken.

Suomalaiset ovat parin viikon aikana lykänneet ennätyksellisesti asunto- ja kulutusluottojen maksua ja hakeneet lykkäyksiä luottokortteihin. Helpottaakseen kuluttajien asemaa, useat pankit ovat luopuneet laina-aikojen muutoksista perittävistä järjestelypalkkioista. Taloustutkimuksen raportista ilmenee, että puolet suomalaisista on käyttänyt vuoden sisällä luottokorttia tai muuta kulutusluottoa.

”Lyhennysvapaat kuukaudet tulevat monelle kotitaloudelle todelliseen tarpeeseen ja vapauttavat rahaa ensisijaisiin ostoksiin, kuten elintarvikkeisiin ja lääkkeisiin”, Huhdanpää toteaa.

”Lyhennysvapaiden jaksojen ottaminen on näissä poikkeusoloissa hyvin perusteltua, mutta kuluttajat maksavat laskun pitenevien laina-aikojen seurauksena suurempina korkokuluina ja palvelumaksuina viimeistään ensi keväästä alkaen. Pankit ja rahoituslaitokset, joilla on vahvan taseen lisäksi kehittyneet riskien ennustusmallit ovat koronakriisin voittajia.”

Tutkimuksen mukaan ylivoimaisesti tyytyväisimmät asiakkaat ovat S-Pankilla. Arvioitaessa pankkien palveluita asteikolla 1 – 5, kuluttajat antavat S-Pankille arvosanan 4,4. Hyvänä kakkosena (4,1) seuraa Osuuspankki. Sen sijaan Nordean ja Danske Bankin asiakkaat eivät ole yhtä tyytyväisiä saamaansa palvelutarjontaan.

Kommentoi
Ylös
>