KAUPALLINEN YHTEISTYÖ

Näin autoilun päästöt saadaan alas – jopa renkailla on merkitystä

Autoilun päästöjen vähentämisessä tarvitaan monenlaisia keinoja.

Autoilun päästöjen vähentämisessä tarvitaan monenlaisia keinoja.

Suomen tavoitteena on puolittaa vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 päästötasoon nähden. Lopullisena tavoitteena on, että tulevien vuosikymmenten aikana liikenne olisi kokonaan hiilineutraalia.

Tavoitteiden mukaisesti tieliikenteen hiilidioksidipäästöjen määrä saisi olla vuonna 2030 enintään 5,9 miljoonaa tonnia. Nykykehityksen perusteella tieliikenteen päästöjen määrä olisi vuonna 2030 noin 7,4 miljoonaa tonnia, joten tavoitteen saavuttaminen edellyttää lisätoimia noin 1,4 miljoonan tonnin verran, laskee Autoalan tiedotuskeskus.

Autoilun päästöt voivat syntyä yllättävistäkin seikoista.

Autojen tuottamista hiukkaspäästöistä jopa 85 prosenttia ovat niin kutsuttuja ei-pakokaasupäästöjä, kertoo Saksan ympäristöviraston teettämä tutkimus. Tällaisia päästöjä syntyy renkaiden ja tienpinnan kulumisesta sekä auton nostaessa ilmaan jo laskeutuneita hiukkasia tienpinnalta.

Näin renkaista aiheutuvat päästöt ja kuluminen saadaan alas

Renkaan kulumisesta johtuvien hiukkaspäästöjen vähentäminen on kuitenkin mahdollista jokaiselle autoilijalle. Hyvälaatuiset auton renkaat, oikeat ilmanpaineet ja oikeat renkaiden suuntaukset pidentävät renkaiden käyttöikää ja vähentävät hiukkaspäästöjä.

Tehokkain tapa vaikuttaa autonrenkaiden aiheuttamiin päästöihin on pienentää niiden vierintävastusta, kertoo Autotalli.com-sivusto. Renkaiden vierintävastukseen kuluu 15-20 prosenttia polttoaineesta ja vastaavan suuruinen vaikutus on auton päästöihin.                           

Renkaiden vierintävastusta kuvataan indeksillä, jossa A-kirjaimella merkittyjen renkaiden vierintävastus on alhaisin. Autotalli.comin mukaan A-luokan vierintävastuksen renkaiden ero polttoaineenkulutuksessa voi olla yli 0,5 litraa sataa kilometriä kohden verrattuna G-luokan renkaisiin. A-luokan renkaan aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ovat 14 grammaa pienemmät jokaista kilometriä kohden.

Milloin renkaat sitten kannattaa vaihtaa?

Pienet halkeamat kumin seinämässä tarkoittavat, että renkaiden kumi alkaa olla jo vanha. Isot halkeamat ovat jo kriittinen merkki siitä, että on aika vaihtaa renkaat.

Renkaan ikääntymisen näkee myös kumin irtoamisesta renkaan pinnalta. Jos renkaista kuuluu vinkunaa kääntyessä, ovat ne luultavasti kuluneet. Kannattaa huomioida myös renkaan vanhenemispäivä, jonka valmistaja on ilmoittanut. Normaali lukema on 5-6 vuotta valmistuspäivästä. Autojen renkaita löytyy laaja valikoima autonvaraosat24.fi-sivustolta.

Oikeanlaisella veroporkkanalla autokanta uudemmaksi

Toinen merkittävä autoilun päästöihin vaikuttava tekijä on tietenkin autokannan ikä.

Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan, liikenteen verotuksen rakennetta tulisi uudistaa siten, että autokannan uusiutuminen nopeutuisi. Tämä voitaisiin Suomessa toteuttaa siirtämällä verotuksen painopiste hallitusti ja riittävän pitkän siirtymäajan kuluessa auton hankinnasta sen käyttöön.

Autokannan kierron nopeuttaminen on Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan yksi tärkeimmistä päästövähennystoimista erityisesti tulevina vuosikymmeninä, kun uusien autojen hiilidioksidipäästöt alenevat huomattavasti valmistajille asetettujen päästötavoitteiden vaikutuksesta.

Kehitys on ilman verouudistuksia hidasta, sillä autokannan kiertoaika on Suomessa nykyisin yli 20 vuotta.

Autoalan tiedotuskeskuksen mielestä kilometrivero on polttoaineveron korotuksia ja ruuhkamaksuja tehokkaampi toimenpide autoilun päästöjen vähentämisessä.

Tällaiseen kilometriveroon siirtyminen on ajankohtaista viimeistään 2030-luvulla, jolloin liikenteen nykyinen veropohja murenee sähköautojen ja biopolttoaineiden osuuden kasvaessa.

Kommentoi
Ylös
>