Useita suuria yrityksiä on liittynyt Yhdysvalloissa mukaan mainosboikottiin, jolla vastustetaan yhtiön moderointipolitiikkaa.
Yhdysvalloissa useat suuret yritykset ovat ilmoittaneet lopettavansa mainonnan sosiaalisen median jättiläisen Facebookin palveluissa, koska yritys ei niiden mielestä ole kitkenyt vihapuhetta riittävän hyvin palveluistaan.
Boikotti sai alkunsa viime viikolla, kun useat vaikutusvaltaiset yhdysvaltalaiset kansalaisoikeusjärjestöt kehottivat yrityksiä boikotoimaan Facebook-mainontaa heinäkuun ajan. Järjestöt haluavat tiedotteensa mukaan lähettää Facebookille viestin siitä, etteivät yhtiön ”voitot tule koskaan olemaan vihan, fanaattisuuden, rasismin, antisemitismin ja väkivallan tukemisen arvoisia”. Kampanja leviää internetissä hashtagilla #StopHateforProfit
Aikaisemmin boikottiin ovat ilmoittautuneet osallistuvansa suurista yrityksistä muun muassa jäätelövalmistaja Ben & Jerry’s, vaatebrändi The North Face ja freelance-alusta Upwork.
Tänään torstaina boikottiliike otti uusia kierroksia, kun suuri Goodby Silverstein -mainosyhtiö ilmoitti liittyvänsä mukaan kampanjaan. Goodby Silversteinin asiakkaisiin kuuluu Yhdysvalloissa useita tunnettuja yrityksiä, kuten autovalmistaja BMW, teknologia-alalla toimivat HP, PayPal ja Adobe sekä virvoitusjuomajätti Pepsi.
Facebookilla takanaan poliittisesti hankala kuukausi
Mainosboikotti on jatkoa useille Facebookia viime aikoina Yhdysvalloissa vaivanneille poliittisille kiistoille.
Viime viikolla Yhdysvaltain oikeusministeriö ehdotti Facebookin ja muiden sosiaalisen median yhtiöiden laillisen aseman muuttamista niin, että yritykset joutuisivat kantamaan aikaisempaa enemmän vastuuta niiden alustoilla julkaistusta laittomasta sisällöstä.
Kesäkuun alussa taas osa Facebookin omista työntekijöistä osoitti mieltään yhtiötä vastaan, koska yhtiön johto kieltäytyi puuttumasta presidentti Donald Trumpin kirjoituksiin Facebook-sivuillaan. Osa yhtiön työntekijöissä suuttui tuolloin siitä, ettei Facebook Twitterin tapaan piilottanut Trumpin julkaisuja, jotka joidenkin mielestä ihannoivat palvelun omien sääntöjen vastaisesti väkivaltaa.
Boikotilla tuskin merkittäviä taloudellisia vaikutuksia
Vaikka uusin mainosboikotti onkin Facebookin kannalta kiusallinen, ei sen uskota juurikaan näkyvän Facebookin tuloksessa. Erilaisia mainosboikotteja on nähty Yhdysvaltain lähihistoriassa useita, eikä niistä useimmilla ole ollut lopulta merkittävää vaikutusta pidemmällä tähtäimellä.
Esimerkiksi videopalvelu YouTubea vastaan aloitettiin Yhdysvalloissa vuonna 2017 suuri mainosboikotti, koska videopalvelu näytti mainoksia erilaisten ääriliikkeiden videoiden yhteydessä. Tuolloin muun muassa autovalmistaja General Motors sekä päivittäistavarajätit Johnson & Johnson sekä Procter & Gamble ilmoittivat lopettavansa mainostamisen palvelussa. Kohun laannuttua kaikki kolme kuitenkin palasivat takaisin YouTube-mainontaan.
Vastaavalla tavalla audiolaitevalmistaja Sonos ja pankkijätti Commerzbank ilmoittivat vuonna 2018 lopettavansa Facebook-markkinoinnin, koska yhtiö oli ryvettynyt pahasti Cambridge Analytica -skandaalissa. Kumpikin kuitenkin lopetti boikottinsa 1–4 viikon kuluessa sen alkamisesta.