Yritysuutiset

Yhdysvaltain suurimmat vähittäiskaupat rikkoivat keväällä ennätyksiä

Walmart, Home Depot ja Target löivät koronasta piittaamatta toisella vuosineljänneksellä analyytikkojen ennusteet.

Yhdysvaltalaisen vähittäiskaupan alkuvuosi on ollut hyvin ristiriitainen. Koronakriisi on ajanut useita maan perinteisiä tavarataloketjuja konkurssiuhan alle, mutta samaan aikaan vähittäiskauppa-alan suurimmat toimijat kertoivat jo keväällä alkuvuoden sujuneen odotuksia paremmin.

Alkuvuodesta parhaiten selvinneisiin yhtiöihin kuuluneet Walmart, Home Depot ja Target julistivat uusimmat, touko-heinäkuun osavuosikatsauksensa tällä viikolla. Osavuosikatsausten perusteella vaikuttaa siltä, että kuilu koronapandemian voittajien ja häviäjien välillä on Yhdysvalloissa kasvamassa entisestään.

Walmartin nettikauppa lähes tuplaantui

Yhdysvaltain suurin päivittäistavarakauppaketju Walmart julkaisi viimeisimmän osavuosikatsauksensa tiistaina. Osavuosikatsauksen positiivisimmat uutiset tulivat yrityksen nettikaupasta, jonka liikevaihto lähes tuplaantui edellisvuoteen nähden. Huikea kasvu johtuu tietysti maailmanlaajuisesta koronapandemiasta, joka on tuonut nettikauppoihin valtavan määrän uusia asiakkaita.

Walmartin tärkeimmällä markkina-alueella Yhdysvalloissa yhtiön kivijalkamyymälöiden asiakaskäyntien määrä tippui peräti 14 prosenttia, mutta samaan aikaan asiakkaiden keskimääräinen asiointiaika myymälöissä kasvoi reilulla neljänneksellä. Yhtiön mukaan tämä kertoo siitä, että yhdysvaltalaiset kuluttajat ostavat nyt koronan vuoksi aikaisempaa enemmän tavaraa kerralla asioidakseen myymälöissä harvemmin.

Koko Walmartin liikevaihto kasvoi edellisvuoteen verrattuna 5,6 prosenttia, ollen yhteensä noin 138 miljardia Yhdysvaltain dollaria (noin 115 miljardia euroa). Yrityksen vertailukelpoinen liikevoitto oli 1,56 dollaria osakkeelta, mikä löi selvästi analyytikkojen odotukset 1,25 dollarin osakekohtaisesta tuloksesta.

Walmartin osake kävi pian tulosjulkistuksen jälkeen kaikkien aikojen ennätyslukemissa, mutta kääntyi vielä myöhemmin samana päivänä loivaan laskuun.

Home Depotin liikevaihto lähti jyrkkään kasvuun

Myös Yhdysvaltain suurin rautakauppaketju Home Depot kertoi tiistaina sen toisen vuosineljänneksen sujuneen hyvin. Yhtiön liikevaihto kasvoi vuosineljänneksen aikana 23 prosenttia 38,1 miljardiin dollariin (noin 31,9 miljardiin euroon). Home Depotin myynti ei ole kasvanut yhtä nopeasti lähes 20 vuoteen. Liikevaihdon kasvu yllätti myös analyytikot, jotka uskoivat liikevaihdon nousevan vain 34,5 miljardiin dollariin.

Koronapandemian myötä yhdysvaltalaiset kuluttajat ovat olleet tavallista kiinnostuneempia kotitalousremonteista, koska ihmiset ovat joutuneet viettämään tavallista enemmän aikaa kodeissaan. Lisäksi muiden aktiviteettien, kuten lomamatkojen ja kuntosalijäsenyyksien, kysynnän romahtamisen myötä kuluttajilla on ollut aikaisempaa enemmän rahaa käytettävissään kodin kunnostukseen.

Home Depotin osakekohtainen liikevoitto oli vuosineljänneksellä 4,02 dollaria per osake. Tämä ylitti reilusti paitsi edellisvuoden 3,17 dollarin osakekohtaisen tuloksen, myös analyytikkojen 3,64 dollarin konsensusennusteen.

Pian tulosjulkistuksen jälkeen Home Depotin osake käväisi kaikkien aikojen ennätyslukemissa, mutta palautui pian takaisin. Talouskanava CNBC:n arvion mukaan markkinoilla ollaan hyvästä tuloksesta huolimatta huolestuneita siitä, säilyykö yhtiön tuloskunto vielä loppuvuoden ajan.

Target murskasi analyytikkojen ennusteet

Vielä edellisiäkin paremmin toisella vuosineljänneksellä pärjäsi kuitenkin Walmartin kanssa kilpaileva Target, jonka liikevoitto kasvoi huikeat 80,3 prosenttia edellisvuodesta. Yhtiön vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, 3,38 dollaria osakkelta, ylitti tuplasti analyytikkojen konsensusennusteen 1,62 dollarista osakkeelta.

Targetin liikevaihto kasvoi 23 miljardiin dollariin (noin 19 miljardiin euroon) edellisvuoden reilusta 18 miljardista dollarista. Myös liikevaihdon kasvu ylitti selkeästi analyytikkojen ennusteet, sillä konsensusennuste toisen vuosineljänneksen liikevaihdosta oli noin 20 miljardia dollaria.

Targetin hämmästyttävän kasvun takana oli koronapandemian takia poikkeuksellisen voimakkaasti kasvanut nettimyynti. Esimerkiksi Targetin nettiostoksia toimittavan Shipt-palvelun myynti kasvoi edellisvuodesta yli 350 prosenttia, ostosten noutopistepalvelun myynti taas yli 700 prosenttia. Yritys myös kertoi saaneensa vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla yhteensä 10 miljoonaa uutta digiasiakasta.

Yksittäisissä tuoteryhmissä Target onnistui kasvamaan myyntiään erityisesti elektroniikkatuotteissa, joiden myynti kasvoi edellisvuodesta yli 70 prosenttia. Lisäksi edellisellä vuosineljänneksellä rajusti tippunut vaatemyynti kääntyi takaisin kasvuun.   

Markkinoilla Targetin osavuosikatsaus otettiin ilolla vastaan. Yhtiön osakekurssi oli keskiviikkona noin tunti kaupankäynnin alkamisen jälkeen reilun 12 prosentin nousussa.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös