Yritysuutiset

Yhdysvaltain vähittäiskauppajätit kasvavat koronasta huolimatta

Walmart, Target, Best Buy ja Home Depot raportoivat ensimmäisistä koronatuloksistaan, yhtä lukuunottamatta kaikki jatkoivat kasvuaan.

Yhdysvalloissa vähittäiskaupalla on mennyt koronapandemian aikana yleisesti huonosti. Esimerkiksi viime viikolla julkaistujen myyntitilastojen mukaan maan vähittäismyynti tippui huhtikuussa yli 16 prosenttia edelliskuukaudesta ja ainakin kolme vähittäiskauppaketjua on jo hakeutunut konkurssiin.

Yhdysvaltain kaikista suurimpien vähittäismyyjien kohdalla tilanne ei kuitenkaan vaikuta olevan läheskään niin paha. Neljä Yhdysvaltain suurimpiin vähittäiskauppajätteihin kuuluvaa yritystä julkaisi tällä viikolla osavuosikatsauksensa toukokuun alussa päättyneeltä ajanjaksolta, ja näistä vain yksi kertoi liikevaihtonsa kääntyneen laskuun.

Walmart

Walmartin edellinen vuosineljännes sujui pääosin hyvin. Yrityksen liikevaihto kasvoi yhteensä 8,6 prosenttia 134,6 miljardiin dollariin. Yhtiön nettotulos kasvoi neljä prosenttia neljään miljardiin dollariin.

Walmartin myynti kasvoi Yhdysvalloissa helmi-huhtikuussa peräti 10 prosenttia, vaikka samaan aikaan yrityksen kivijalkamyymälöissä asioineiden ihmisten määrä väheni. Tulosta vauhditti eritysesti nettikauppa, joka kasvoi peräti 74 prosenttia. Lisäksi yhtiö kertoi saaneensa huhtikuussa vetoapua Yhdysvaltain hallituksen kansalaisilleen jakamasta helikopterirahasta.

Kasvaneesta myynnistä huolimatta koronakriisi on kuitenkin aiheuttanut Walmartille myös tappioita. Yhtiö kertoi käyttäneensä vuosineljänneksen aikana yhteensä 900 miljoonaa dollaria koronan aiheuttamiin ylimääräisiin kuluihin, kuten 235 000 uuden työntekijän palkkaamiseen sekä palkkojen korotuksiin.

Home Depot

Rakennustarvikkeisiin erikoistuneen Home Depotin viimeisin vuosineljännes sujui pääosin samankaltaisissa merkeissä. Yrityksen myynti kasvoi voimakkaasti, mutta kasvanutta myyntiä rokottivat niiden kanssa kasvaneet kulut.

Home Depotin vertailukelpoinen kokonaismyynti kasvoi 6,4 prosentilla edellisvuoteen nähden, vaikka samaan aikaan ostotapahtumien määrä pieneni. Myös Home Depot kertoi nostaneensa työntekijöidensä palkkoja, joka yhdessä muiden toimenpiteiden kanssa nosti yhtiön menoja peräti 17 prosentilla viimevuodesta.

Home Depotin edellisen vuosineljänneksen liikevahto kasvoi edellisvuoden 26,4 miljardista 28,3 miljardiin dollariin, joka ylitti analyytikkojen konsensusennusteen 27,6 miljardista. Yrityksen liikevoitto sen sijaan laski 2,51 miljardista 2,24 miljardiin dollariin, joka alitti reilusti analyytikkojen ennusteen. 

Target

Target kertoi myyntinsä kasvaneen voimakkaasti koronaviruksen seurauksena, kun ihmiset alkoivat nopeasti täyttämään elintarvikevarastojaan. Targetin liikevaihto oli neljänneksellä 19,6 miljardia dollaria, joka oli noin 11,3 % edellisvuotta enemmän.

Yhtiön osakekohtainen tulos romahti edellisvuoden 1,53 dollarista 0,59 dollariin. Tästä huolimatta tulos oli huomattavasti parempi kuin mitä analyytikot olivat ennustaneet, sillä osakekohtaisen tuloksen konsensusennuste oli vain 0,44 dollaria.

Myös Targetilla kivijalkakaupoissa vierailleiden asiakkaiden määrä tippui selvästi. Tilannetta kuitenkin helpotti nettikaupan räjähdysmäinen kasvu, joka kasvoi peräti 141 prosentilla. Kokonaisuutena yrityksen myynti kasvoi viimeisimmällä, toukokuun alussa päättyneellä vuosineljänneksellä 10,8 prosenttia.  Yhtiö on investoinut viime vuosina voimakkaasti juuri nettikauppaan, minkä vuoksi yhtiö kertookin sen suhteellisen markkinaosuuden kasvaneen koronapandemian aikana.

Myös Targetille koronapandemiasta on koitumassa valtavat lisäkulut. Yhtiö arvioi, että se tulee käyttämään koronapandemian aiheuttamien kustannusten hoitamiseen noin puoli miljardia dollaria heinäkuun alkuun mennessä.

Best Buy

Viikon viimeinen merkittävä vähittäisketjujen osavuosikatsaus julkaistiin torstaina, kun kuluttajaelektroniikkaan erikoistunut Best Buy julkaisi oman osavuosikatsauksensa toukokuun alussa päättyneelle ajanjaksolle. Best Buy oli tästä nelikosta ainoa, jonka liikevaihto kääntyi koronapandemian myötä laskuun, tippuen edellisvuoden 9,14 miljardista dollarista 8,56 miljardiin. Tämä ylitti silti analyytikkojen odotukset 8,24 miljardista.

Myös Best Buyn tulos laski reilusti, tippuen edellisvuoden 265 miljoonasta dollarista 159 miljoonaan. Myös tässä suhteessa lasku oli kuitenkin analyytikkojen odotuksia loivempaa, sillä analyytikot olivat odottaneet yhtiön tuloksen tippuvan vielä enemmän.  

Best Buyn myynti kasvoi koronapandemian alussa voimakkaasti, kun kuluttajat ostivat tarvikkeita kotona olemista varten. Myynti kuitenkin laski voimakkaasti pian tämän jälkeen, kun yhtiö joutui sulkemaan myymälöitään. Yhteensä ketjun vertailukelpoinen myynti laski Yhdysvalloissa noin 5,7 prosenttia vuodentakaisesta.

Nettimyynti sen sijaan sujui odotetusti myös Best Buylla hyvin. Yritys kertoi nettimyyntinsä yli tuplaantuneen Yhdysvalloissa vuosineljänneksen aikana edellisvuoteen nähden.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös