Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa

Onko ennuste polttomoottoriautojen hintaromahduksesta liioittelua?

Ekonomisti ennustaa polttomoottoriautojen hintaromahdusta. Autotoimittaja on eri linjoilla.
auto ratti kojelauta autoilu autot auto ratti kojelauta autoilu autot

Sanna Marinin hallituksen fossiilittoman liikenteen tiekarttatyöryhmän loppuraportissa esitetään keskeisenä päästövähennyskeinona polttoaineen hinnan korottamista verotuksen tai kansallisen päästökaupan avulla. Raportissa puhutaan jopa 40 sentin hinnannoususta diesellitraa kohden.

Polttoaineiden mahdollinen veronkiristys nostaisi luonnollisesti polttomoottoriautolla ajamisen kustannuksia.

EVA:n ekonomisti Sanna Kurronen ennustaa polttomoottiautojen hintojen rajua laskua. Hän muistuttaa, että samaan aikaan polttomoottoriautoja ollaan myös kieltämässä maailmalla monissa kaupungeissa, jolloin käytettyjen autojen arvo putoaa edelleen.

Lisäksi suuret autonvalmistajat ovat lopettamassa polttomoottoriautojen tuotantoa.

”Autonvalmistajat ovat rehellisiä ja kertovat hyvissä ajoin suunnitelmistaan ajaa alas polttomoottoriautojen tuotanto. Viimeisimpänä Yhdysvaltain autojätti General Motors ilmoitti, ettei se valmista henkilöautoja polttomoottoreilla, edes hybrideinä, enää vuoden 2035 jälkeen”, Kurronen muistuttaa.

Ekonomisti ennustaa, että Suomessa kyllä ajellaan polttomoottoriautoilla vielä 10 vuoden kuluttua, mutta arvoa niillä ei ole.

”Suomesta voi tulla käytettyjen polttomoottoriautojen loppusijoituspaikka kymmenen vuoden kuluessa, mutta se tarkoittaa, että niiden arvo sukeltaa. Siis myös sen polttomoottoriauton, jolla sinä ajat.”

Iltalehden autotoimittaja Pentti J. Rönkkö ei purematta niele ekonomistin hintaennustetta.

”Hintapelottelussa ei ole otettu huomioon sitä, että uusien ladattavien autojen yleistymisestä huolimatta perään jää yli 2 miljoonan polttomoottoriauton laahus dieselautoja, bensa-autoja, kaasuautoja ja biopolttoainetta käyttäviä autoja. Autoja, joilla on käyttöikää hyvinkin toistakymmentä vuotta vielä vuonna 2030”, Rönkkö kirjoittaa Iltalehden artikkelissaan.

Rönkön näkemyksen mukaan kestää pitkään ennen kuin sähköautot pystyvät korvaamaan Suomen keskimäärin yli 12,5-vuotiaaksi ikääntyneen autokannan. Muutos vaatii hänen mukaansa pari vuosikymmentä.

Rönkkö muistuttaa, että sähköautojen luvatussa maassa, Norjassa, on jo yli 500 000 ladattavaa autoa. Silti perheissä on usein toisena autona polttomoottoriauto.

Lisäksi sähköautot ovat vielä pitkään monelle suomalaiselle yksinkertaisesti liian kalliita, autotoimittaja muistuttaa.

”Halventuessaankin sähköautot ovat liian kalliita parin tonnin hintaisilla Toyotilla ajeleville syrjäkyläläisille, joiden ajotarpeet parin tonnin bensa-auto täyttää hyvin.”

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Plug Power vetytrukki sijoittaminen vety vetytalous

Vety-yhtiö Plug Power on kallis osake, mutta silti analyytikoiden suosikki

Seuraava artikkeli
Elon Musk Tesla

Sähköautoyhtiö Tesla lisää kierroksia bitcoinin ympärillä