Oma talous

Onko ennuste polttomoottoriautojen hintaromahduksesta liioittelua?

Ekonomisti ennustaa polttomoottoriautojen hintaromahdusta. Autotoimittaja on eri linjoilla.

Sanna Marinin hallituksen fossiilittoman liikenteen tiekarttatyöryhmän loppuraportissa esitetään keskeisenä päästövähennyskeinona polttoaineen hinnan korottamista verotuksen tai kansallisen päästökaupan avulla. Raportissa puhutaan jopa 40 sentin hinnannoususta diesellitraa kohden.

Polttoaineiden mahdollinen veronkiristys nostaisi luonnollisesti polttomoottoriautolla ajamisen kustannuksia.

EVA:n ekonomisti Sanna Kurronen ennustaa polttomoottiautojen hintojen rajua laskua. Hän muistuttaa, että samaan aikaan polttomoottoriautoja ollaan myös kieltämässä maailmalla monissa kaupungeissa, jolloin käytettyjen autojen arvo putoaa edelleen.

Lisäksi suuret autonvalmistajat ovat lopettamassa polttomoottoriautojen tuotantoa.

”Autonvalmistajat ovat rehellisiä ja kertovat hyvissä ajoin suunnitelmistaan ajaa alas polttomoottoriautojen tuotanto. Viimeisimpänä Yhdysvaltain autojätti General Motors ilmoitti, ettei se valmista henkilöautoja polttomoottoreilla, edes hybrideinä, enää vuoden 2035 jälkeen”, Kurronen muistuttaa.

Ekonomisti ennustaa, että Suomessa kyllä ajellaan polttomoottoriautoilla vielä 10 vuoden kuluttua, mutta arvoa niillä ei ole.

”Suomesta voi tulla käytettyjen polttomoottoriautojen loppusijoituspaikka kymmenen vuoden kuluessa, mutta se tarkoittaa, että niiden arvo sukeltaa. Siis myös sen polttomoottoriauton, jolla sinä ajat.”

Iltalehden autotoimittaja Pentti J. Rönkkö ei purematta niele ekonomistin hintaennustetta.

“Hintapelottelussa ei ole otettu huomioon sitä, että uusien ladattavien autojen yleistymisestä huolimatta perään jää yli 2 miljoonan polttomoottoriauton laahus dieselautoja, bensa-autoja, kaasuautoja ja biopolttoainetta käyttäviä autoja. Autoja, joilla on käyttöikää hyvinkin toistakymmentä vuotta vielä vuonna 2030”, Rönkkö kirjoittaa Iltalehden artikkelissaan.

Rönkön näkemyksen mukaan kestää pitkään ennen kuin sähköautot pystyvät korvaamaan Suomen keskimäärin yli 12,5-vuotiaaksi ikääntyneen autokannan. Muutos vaatii hänen mukaansa pari vuosikymmentä.

Rönkkö muistuttaa, että sähköautojen luvatussa maassa, Norjassa, on jo yli 500 000 ladattavaa autoa. Silti perheissä on usein toisena autona polttomoottoriauto.

Lisäksi sähköautot ovat vielä pitkään monelle suomalaiselle yksinkertaisesti liian kalliita, autotoimittaja muistuttaa.

“Halventuessaankin sähköautot ovat liian kalliita parin tonnin hintaisilla Toyotilla ajeleville syrjäkyläläisille, joiden ajotarpeet parin tonnin bensa-auto täyttää hyvin.”

Kommentoi

No Comment.

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2021 Salkkumedia Oy

Ylös