Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa

Bensa-autojen kulutus laskenut 20 prosenttia ja selvästi diesel-autoja enemmän – tässä syyt

LeasePlanin leasingautojen tilastoaineisto paljastaa, että bensa-autojen keskimääräinen kulutus on laskenut selvästi dieselautoja enemmän.
Nissan Qashqai auto automalli suosituimmat autot autoilu talous Nissan Qashqai auto automalli suosituimmat autot autoilu talous
Nissan Qashqai nousi elokuun myydyimmäksi uudeksi automalliksi.

LeasePlanille palautuneiden leasingautojen tilastoaineisto vuosilta 2005–2020 kattaa yli 30 000 henkilöautoa ja yli 5000 pakettiautoa. Tilastot osoittavat mielenkiintoisia seikkoja autojen kulutuksen kehittymisestä.

LeasePlanin mukaan dieselkäyttöisten autojen keskimääräisessä polttoaineen kulutuksessa on tapahtunut pientä edistystä. Niiden kulutus on laskenut vuoden 2009 6,7 litrasta sadalla kilometrillä 12 prosenttia vuoden 2020 5,9 litraan sadalla kilometrillä.

Bensa-autojen kulutuksen lasku on huomattavasti dramaattisempi. Niiden keskikulutus vuosina 2006–2007 oli 8,7 litraa sadalla kilometrillä ja vuonna 2020 noin 20 prosenttia alempi eli 6,9 litraa sadalla kilometrillä.

Vertailussa on kuitenkin syytä huomata, että bensa-autojen vertailujakso on hiukan pidempi.

Miksi bensa-autojen kulutus on sitten laskenut peräti viidenneksellä?

”Bensa-autojen keskikulutuksen pieneminen johtuu muun muassa siitä, että isommissa autoissa on siirrytty dieselkäyttöisiin, joissa kulutus, päästöt ja autovero ovat pienempiä. Isot bensiinikäyttöiset autot ovat yhä harvinaisempia”´, kertoo LeasePlanin kaupallinen data-analyytikko Anton Holmström.

Holmströmin mukaan bensa-autoissa yleistyneet turboahtimet sekä iskutilavuudeltaan aiempaa pienemmät moottorit ovat lisäksi vaikuttaneet keskikulutuksen pienenemiseen.

”Kiristyneiden päästömääräyksien takia erityisesti dieselautoissa monimutkaistunut päästöjen hallinta ja pienhiukkaset ovat osin syöneet niiden energiatehokuuden edistymistä”, Holmström kertoo.

Myös automerkkien välillä on tapahtunut muutoksia keskikulutuksessa vuosina 2005-2020.

Jos tarkastellaan sekä dieseleiden että bensakäyttöisten kaikkia malleja yhdessä, kuluttivat Volvo ja Audi vuonna 2005 selkeästi enemmän kuin Skoda, Volkswagen ja Ford. Nyt tilanne on kuitenkin toinen: viiden suosituimman merkin keskikulutus on 6,0–6,5 litraa sadalla kilometrillä, ja Volvo on Volkswagenin rinnalla nykyään vähäruokaisin.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
NIBE lämpöpumput sijoittaminen

Pankilta ostosuositus ruotsalaisen rakennustekniikkayhtiön osakkeille

Seuraava artikkeli
Sanna Marin hallitus tiedotustilaisuus

Komitea tyrmäsi maakuntaveron - vero kiristäisi työn verotusta ja kasvattaisi verotuksen alueellisia eroja