Yritysuutiset

Alma Median tuloskehitys odotettua kovempaa – antoi positiivisen tulosvaroituksen

Yhtiö odottaa nyt selvää liikevoiton kasvua tälle vuodelle.

Alma Media muuttaa ohjeistustaan koskien vuoden 2021 jatkuvien toimintojen liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kehitystä. Tuloskehitystä nostaa Alma Median kaikkien liiketoimintasegmenttien ennakoitua vahvempi liiketoiminnan kehitys huhti–kesäkuussa.

Alma Media on monikanavainen mediaytiö, jonka tunnetuimpia brändejä Suomessa ovat muun muassa Kauppalehti, Talouselämä, Iltalehti, Etuovi.com, Nettiauto sekä Nettimoto. Yhtiössä työskentelee noin 1 500 ammattilaista ja se toimii 11 Euroopan maassa. Alma Median vuoden 2020 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 230 miljoonaa euroa.

Uuden ohjeistuksen mukaan mediayhtiö arvioi jatkuvien toimintojen vuoden 2021 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kasvavan selvästi vuoden 2020 tasosta. Vuoden 2020 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 230 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoitto 45,4 miljoonaa euroa.

Aiemmassa, 5.3. Nettix-kaupan johdosta annetussa ja 21.4.2021 toistetussa tulosohjeistuksessa Alma Media arvioi jatkuvien toimintojen vuoden 2021 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kasvavan vuodesta 2020.

Toisen vuosineljänneksen odotettua parempaan kehitykseen ovat vaikuttaneet Alma Career rekrytointiliiketoiminnan aiemmin arvioitua nopeampi palautuminen koronaepidemian aiheuttamasta kysynnän laskusta. Vilkastuneen rekrytointimarkkinakehityksen taustalla arvioidaan myös olevan koronaepidemian aiheuttaman patoutuneen kysynnän realisoitumista.

Muissa liiketoimintasegmenteissä toisen vuosineljänneksen liikevaihto ja liikevoitto ylittivät myös aiemmin arvioidun tason.

Huhti–kesäkuussa mediamainonnan myynti kasvoi lähes 70 prosenttia vertailuvuoden vastaavasta ajanjaksosta. Vertailukaudella mainonnan myynti oli poikkeuksellisen alhaisella tasolla koronaepidemian vaikutuksesta.

Digitaalisten tilausten, asumisen ja autoilun markkinapaikkojen sekä vertailupalveluiden kysyntä on jatkunut vahvana vuoden toisella vuosineljänneksellä. Myös Alma Talentin palveluiden myynti on kasvanut selvästi vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Orgaanisen kasvun lisäksi liikevaihtoa ja liikevoittoa kasvattavat tehdyt yritysostot.

Koronaepidemian kehityksen vaikutuksia on edelleen vaikea arvioida ja siitä johtuen epävarmuus Alma Median toimintaympäristössä jatkuu loppuvuonna 2021.

Alma Median alkuvuosi alkoi väkevästi. Yhtiön jatkuvien toimintojen oikaistu liikevaihto oli tämän vuoden ensimmäisellä kvartaalilla eli tammi-maaliskuussa lähes 62 miljoonaa euroa. Analyytikoiden konsensusodotus jatkuvien toimintojen liikevaihdolle oli 60 miljoonaa euroa.

Yhtiön jatkuvien toimintojen oikaistu liiketulos oli tammi-maaliskuussa 11,2 miljoonaa euroa kun analyytikoiden konsensus odotti sen olevan 10 miljoonaa euroa. Vertailukaudella se oli 11,5 miljoonaa euroa.

Mediakonserni on kulkenut viime vuosina läpi tuntuvan murroksen liiketoiminnan painopisteen siirryttyä korkean kannattavuuden digitaalisiin liiketoimintoihin. Digitaaliset liiketoiminnot ovat nyt Alma Median arvonmuodostuksen pääajuri.

Alma Media julkistaa osavuosikatsauksen huhti-kesäkuulta 21.7.2021 klo 8.00.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös