Talouden trendit

Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko on vuoden muutosjohtaja

Tiina Alahuhta-Halme Marimekko
Tiina Alahuhta-Halme, Marimekon toimitusjohtaja.

Hyvää muutosjohtajuutta osoittaa rohkeus mennä vastavirtaan.

Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko saa tänä vuonna Vuoden transformaatiojohtajan tunnustuksen. Kyseessä on vuosittain myönnettävä tunnustus, jolla halutaan nostaa esille johtajia, jotka ovat onnistuneet johtamaan organisaatioita menestyneesti läpi muutoksen.

Talouden asiantuntijoista koostuvan valitsijaraadin mukaan Alahuhta-Kasko on onnistunut pitkäjänteisellä työllään kehittämään ja uudistamaan Marimekko-brändiä. Marimekon osakkeen arvo on kasvanut Alahuhta-Kaskon aikana yli 690 prosenttia. Tunnustuksen jakaa vuosittain konsulttiyhtiö Boston Consulting Group.

Tiina Alahuhta-Kasko aloitti Marimekon toimitusjohtajana huhtikuussa vuonna 2015.

Marimekon markkina-arvolla mitattuna Alahuhta-Kaskon onnistuminen on ollut häikäisevää.

Aloittaessaan toimitusjohtajana Marimekon osakkeen arvo oli 10,8 euroa. Koronapandemian aikana yhtiö on onnistunut edelleen kasvamaan, ja osakkeen arvo on nyt lähes 86 euroa. Osake on kivunnut tuona aikana yli 690 prosenttia.

Samaan aikaan Marimekon liikevaihto on noussut 94 miljoonasta eurosta 124 miljoonaan ja vertailukelpoinen liikevoitto lähes nelinkertaistunut 5,6 miljoonasta eurosta 20,2 miljoonaan vuonna 2020.

Brändiuudistus laajemmalle kansainväliselle kohdeyleisölle

Yhtiö on nostanut tänä vuonna vuoden 2021 näkymiään jo kahdesta. Marimekko odottaa liikevaihdon vuonna 2021 kasvavan edellisvuodesta, jolloin se oli 124 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin Marimekko odottaa olevan edellisvuotta korkeampi, jolloin se oli 16,3 prosenttia.

Tulokset ovat seurausta pitkäjänteisestä brändityöstä ja digitaalisen liiketoiminnan kehittämisestä. Koronapandemian epätavallisista olosuhteista huolimatta Marimekko onnistui kasvattamaan kilpailukykyään muun muassa verkkokaupassa, ja onnistui sitä kautta tavoittamaan asiakkaat.

Kannattavuuslukujensa perusteella Marimekko onkin huippumuotiyhtiöiden joukossa.

”Lähdimme useampi vuosi sitten rohkeasti modernisoimaan brändiämme ja mallistojamme puhuttelemaan entistä laajempaa globaalia kohdeyleisöä, ja on ilo nähdä, miten tämä uudistustyö on alkanut kantaa hedelmää. Viime vuosina rakentamamme kilpailukyky on myös auttanut meitä luovimaan tässä erittäin haastavassa pandemiatilanteessa vahvistaen entisestään luottamustamme kansainväliseen kasvustrategiaamme”, Alahuhta-Kasko kertoo.

Toimitusjohtajan mukaan Marimekossa uskotaan, että menestys lähtee rohkeudesta olla aito oma itsensä ja kulkea omaa polkuaan.

”Toivomme, että esimerkkimme inspiroi myös muita yhtiötä uudistustyöhön”, hän toteaa.

Rohkeutta ja reagointikykyä vastatuulessakin

Valinnan tehneen asiantuntijaraadin mukaan hyvää muutosjohtajuutta osoittaa rohkeus mennä vastavirtaan.

”70-vuotista taivaltaan tänä vuonna juhliva Marimekko on brändinä suomalaisille jo entuudestaan tuttu, mutta tunnettuus on nostettu uudelle tasolle vetoamalla yhä laajempaan kuluttajakuntaan. Marimekon omaleimaiset kuviot ja värit näkyvätkin katukuvassa yhä nuoremmilla kuluttajilla”, raati perustelee.

Marimekko lanseerasi tänä vuonna myös urheiluvaatteisiin keskittyvän yhteistyömallistonsa Adidaksen kanssa. Kokoelmaa tähdittää Maija Isolan vuonna 1964 suunnittelema Unikko, joka nähdään nyt ensimmäistä kertaa urheiluvaatteissa.

Yhteistyömallistot eivät kuitenkaan ole Marimekolle täysin uutta ja vierasta, yhtiö teki esimerkiksi viime vuonna kaksi yhteistyömallistoa globaalin japanilaisen vaatebrändin Uniqlon kanssa.

Raati perustelee Alahuhta-Kaskon valintaa myös muun muassa sillä, että siinä missä korona näyttäytyi monille muotiyhtiöille haastavana, tuntui Marimekko saavan siitä tuulta purjeisiinsa. Reagointikyky näkyy esimerkiksi uusien, innovatiivisten mallistojen lanseeraamisella.

Vuoden muutosjohtajana valintaprosessi oli kaksivaiheinen. Ensin konsulttiyhtiö Boston Consulting Group (BCG) keräsi ehdotuksia* palkinnon saajaksi noin neljältäsadalta Suomessa toimivien yritysten johtohenkilöltä sekä täydensi listaa osakkeenomistajilleen eniten kokonaistuottoa tuottaneiden yritysten toimitusjohtajilla (liikevaihto yli 100 miljoonaa euroa). Toisessa vaiheessa asiantuntijaraati valitsi voittajan nimettyjen ehdokkaiden joukosta. Viime vuonna voiton vei Sanoma Groupin toimitusjohtaja Susan Duinhoven.

Asiantuntijaraatiin kuuluivat viestintä- ja työelämäasiantuntija, toimittaja Miia Savaspuro sekä analyysiyhtiö Inderesin perustaja, toimitusjohtaja Mikael Rautanen. Raadin puheenjohtajana toimi BCG:n Pohjoismaiden johtaja Tuukka Seppä.

Tiina Alahuhta-Kasko

  • Marimekon toimitusjohtaja huhtikuusta 2015, Finnairin hallituksessa vuodesta 2019
  • Nousi toimitusjohtajan rooliin 33-vuotiaana
  • Aloitti Marimekossa alunperin kesätyöntekijänä
  • Koulutus: Kauppatieteiden maisteri, CEMS MIM
  • Harrastukset: Tennis, laskettelu, vaellukset.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös