Yritysuutiset

Admicom panostaa isosti tuotekehitykseen ostamalla kaksi ohjelmistoyritystä

Admicom tekee merkittävän investoinnin tuotekehitykseen ja tuotteisiin ostamalla Aitio Finland Oy:n ja Hillava Oy:n.

Admicom pyrkii vahvistamaan asemaansa ja kilpailukykyään hankkimalla ohjelmistokehitykseen erikoistuneen jyväskyläläisen Aitio Finland Oy:n osakekannan enemmistön sekä samaan yritysryhmään kuuluvan jyväskyläläisen ohjelmistoyhtiö Hillava Oy:n koko osakekannan.

Yritysostojen kautta Admicomin henkilömäärä kasvaa yli 20:llä ohjelmistoalan kehittäjällä ja asiantuntijalla.

Admicom on vuonna 2004 perustettu rakentamisen, talotekniikan ja teollisuuden järjestelmäkehityksen kokonaisvaltainen ohjelmisto- ja tilitoimistokumppani. Yhtiön tuote on pilvipalveluna toimiva SaaS-pohjainen Adminet-toiminnanohjausjärjestelmä.

Vuonna 2007 perustettu Aitio Finland toimittaa asiakkailleen räätälöityjen ohjelmistoratkaisuiden kehityspalveluita, sekä niihin liittyviä integraatio- ja ylläpitopalveluita, mobiilisovelluksia ja pilvipalveluratkaisuja. Hillava puolestaan kehittää ja markkinoi pilvipohjaista toiminnanohjausjärjestelmää erityisesti kenttätyön suunnitteluun ja ohjaamiseen. Hillavan tuotteen kehitys on aloitettu vuonna 2014 osana Aitio Finlandin liiketoimintaa.

Aitio Finlandin ja Hillavan yhteenlaskettu liikevaihto vuodelta 2020 oli 2,3 miljoonaa euroa ja käyttökate 25,5 prosenttia liikevaihdosta. Liikevaihdosta noin 0,4 miljoonaa euroa koostui vuonna 2020 toistuvista ohjelmisto- ja ylläpitotuotoista.

Aitio Finlandin vuoden 2021 liikevaihdon arvioidaan olevan noin 2,0 miljoonaa euroa ja käyttökatteen noin 0,5 miljoonaa euroa. Hillavan liikevaihdon arvioidaan olevan vuonna 2021 noin 0,6 miljoonaa euroa ja käyttökatteen 0 miljoonaa euroa.

Aitio Finlandin ja Hillavan asiakaskunta koostuu pääosin pienistä ja keskisuurista talotekniikan, rakentamisen ja teollisuuden yhtiöistä. Yhtiöiden referenssiasiakkaita ovat mm. talotekniikkayhtiö Terawatt Oy, Seinäjoen Energia Oy ja Puustelli Group Oy.

”Osana jatkuvaa strategiatyötä ja yrityskauppaprosessia olemme identifioineet merkittäviä investointimahdollisuuksia uusiin tuoteratkaisuihin, nykyisen tuoteportfoliomme edelläkävijyyden ja kasvun vahvistamiseksi, sekä teknologisen kilpailukyvyn varmistamiseksi.  Aitio Finlandin ja Hillavan henkilöstön ohjelmistotuotteisiin, talotekniikan ja rakentamisen toimialaan sekä teknologiaan liittyvä osaaminen täydentää loistavasti Admicomin ja Tocomanin osaamista, ja voimme yhdessä viedä ohjelmistoratkaisuidemme kehitystä entistä vauhdikkaammin eteenpäin, hyödyntää identifioimamme kasvumahdollisuudet ja parantaa asiakaskokemusta”, toteaa dmicomin väliaikainen toimitusjohtaja Petri Aho.

Yritysosto kasvattaa merkittävästi Admicom-konsernin tuotekehitysresursseja ja kriittistä teknologista osaamista, ja siten vahvistaa yhtiön pitkän aikavälin kilpailukykyä, jatkuvuutta ja markkinapotentiaalia. Järjestely kasvattaa Admicomin mukaan myös sen integraatiokyvykkyyttä, avaten siten uusia mahdollisuuksia yritysostoihin, kumppanuuksien kehittämiseen ja ekosysteemin laajentamiseen.

Järjestelyn myötä Admicom laajentaa tuote- ja palvelutarjoamaansa ja asiakaskuntaansa erityisesti liikkuvan työn toiminnanohjausratkaisuissa strategisilla ydintoimialoilla talotekniikassa ja rakennusteollisuudessa.

Konsernin strategiakauden ja pitkän aikavälin taloudellisten tavoitteiden saavuttamisen tukeminen. Admicomin taloudellisena tavoitteena on vuosien 2021-2023 strategiakaudella keskimäärin yli 20 prosentin liikevaihdon kasvu ja 40-50 prosentin kannattavuus käyttökatteella mitattuna.

Yritysostolla ei ole vaikutusta Admicomin vuodelle 2021 antamaan tulosohjeistukseen.

Yhtiö tulee tarkentamaan yritysoston vaikutuksia Admicom konsernin vuoden 2022 liikevaihdon ja kannattavuuden kehitykseen vuoden 2021 tilinpäätöstiedotteen yhteydessä.

Lyhyellä aikavälillä Aitio Finlandin ja Hillavan liiketoiminta jatkuu ennallaan.

Admicomin tavoitteena on kuitenkin arviolta vuodet 2022-2023 kestävän integraatio-/siirtymävaiheen päätyttyä hyödyntää Aitio Finlandin kehittäjäresursseja täysimääräisesti yhtiön oman tuotekehityksen ja liiketoiminnan arvonluontikyvyn vahvistamiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ulkoisen laskutuksen osuus Aitio Finlandin liiketoiminnasta tulee laskemaan asteittain ja Admicom konsernin yhtiöille tehtävän laskutuksen osuus vastaavasti kasvaa yli ajan.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös