Viking Line elpyy koronakuopasta voimalla

Viking Line ylsi selvästi positiiviseen liikevoittoon toisella vuosineljänneksellä, vaikka polttoaineiden hinnat kaksinkertaistuivat.
Viking Line laiva meri majakka matkailu Viking Line laiva meri majakka matkailu

Varustamokonsernin liikevaihto kasvoi tammi-kesäkuussa 179,5 prosenttia vertailukaudesta ja oli 199,8 miljoonaa euroa, kun se vertailukaudella oli 71,5 miljoonaa euroa. Myös toisella vuosineljänneksellä kasvu oli kovaa. Huhti-kesäkuun liikevaihto nousi 141 miljoonaan euroon vertailukauden 46,9 miljoonasta eurosta.

Matkustajatoiminnan tuotot kasvoivat peräti 249,7 prosenttia 175,2 miljoonaan euroon. Rahtitoiminnan tuotot kasvoivat vain vähän, 20,4 miljoonasta eurosta 23,2 miljoonaan euroon.

Koronapandemia ja siihen liittyvät rajoitukset vaikuttivat aluksi edelleen ensimmäisen kvartaalin tulokseen. Matkustajaliikenteen kysyntä kasvoi helmikuun puolivälistä lähtien, ja samaan aikaan tavaraliikenteen kysyntä pysyi vakaana.

Helmi- ja maaliskuussa Suomen ja Ruotsin hallitukset ilmoittivat, että suurin osa rajoituksista poistettaisiin asteittain. Tällä oli myönteinen vaikutus maaliskuun ja sitä seuraavan kauden kysyntään.

Helmikuun lopussa Venäjä aloitti sodan Ukrainaa vastaan, mikä vaikutti rajusti energian hintoihin.

Myyntikate nousi 55,2 miljoonasta eurosta 151,7 miljoonasta eurosta. Käyttökuluissa etenkin polttoainekulut kasvoivat 26,8 miljoona euroa, mikä oli lähes 170 prosenttia. Myynnin kova kasvu riitti kuitenkin nostamaan käyttökatetta kasvaneista kuluista huolimatta.

Liiketulos oli kuitenkin tappiollinen -8,0 miljoonaa euroa, kun se oli plussalla 4,5 viime vuonna. Mariella myytiin vertailukaudella, ja kaupalla oli 13,1 miljoonan euron positiivinen vaikutus tulokseen.

Toisella vuosineljänneksellä liiketulos kuitenkin kipusi plussalle 10,1 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin se oli 12,2 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Jan Hanses kertoo, että vuoden 2022 alku oli Viking Linelle haastava.

”Omikron-virusmuunnos levisi nopeasti yhteiskunnassa ja vaikutti kysyntään. Matkustajamäärät kääntyivät jälleen laskuun, ja jouduimme lisäämään henkilökunnan lomautuksia. Ne tulivat voimaan helmikuun alussa, mutta markkinat elpyivät hiihtolomakauden alkaessa”, Hanses toteaa.

Elpyminen jatkui tammi-kesäkuun aikana, ja kesä alkoi lupaavasti.  Uusi Viking Glory aloitti liikennöinnin Turun, Ahvenanmaan ja Tukholman välillä 1. maaliskuuta. Hansesin mukaan alus on saanut hyvän vastaanoton markkinoilla. Lisäksi Viking Glory on vaikuttanut merkittävästi katsauskauden tulokseen, erityisesti toisen kvartaalin tulokseen.

Viking Linen toisen kvartaalin tulos parani merkittävästi verrattuna edellisvuoden vastaavan jakson vertailukelpoiseen tulokseen, mutta myös verrattuna vuoteen 2019.

”Tämä on ilahduttavaa, koska tulos on saavutettu polttoaineen hintojen kaksinkertaistumisesta huolimatta”, toimitusjohtaja hehkuttaa.

Polttoainehintojen nousulla on ollut vähäinen vaikutus Viking Linen matkustajamääriin. 

Hansesin mukaan henkilöstön lomautukset päättyivät toukokuussa, mutta merihenkilöstön saatavuudessa on ollut haasteita huippusesonkina. 

Viking Line ei aiemmin antanut arviota lähiajan näkymistä, mutta nyt yhtiö tarkentaa näkemystään hieman.

Yhtiön mukaan tilikauden 2022 liiketulos tulee olemaan hieman heikompi kuin vuonna 2021. Myyntivoitot vaikuttivat viime vuoden tulokseen huomattavasti enemmän kuin tämän vuoden tulokseen. Geopoliittinen tilanne ja sen vaikutus energian hintoihin, inflaatioon, korkoihin ja valuuttoihin sekä näiden epävarmuustekijöiden vaikutus matkustushalukkuuteen, kysyntään ja kustannuksiin aiheuttavat edelleen merkittävää epävarmuutta.

Aiemmin Viking Line oli arvioinut, että etenkin geopoliittinen tilanne huomioon ottaen on vielä liian aikaista arvioida vaikutusta Viking Linen vuoden 2022 liiketulokseen, eikä yhtiö sen vuoksi ennustetta esittänyt. Varustamoyhtiön tulosraportti ei ollut markkinoille yllätys, eikä osake juurikaan reagoinut tulosraporttiin.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Jerome Powell Fed pääjohtaja

Osakeindeksit jyrkkään laskuun – syynä haukkamainen keskuspankin pääjohtaja

Seuraava artikkeli
Fortum energiayhtiö

Fortumin tilanne saattaa olla pahempi kuin luullaan - joutuuko valtio pelastamaan yhtiön?