Kasvuosakkeet

Puuilo ei vaikeasta toimintaympäristöstä hätkähdä – nippusiteitä myydään olosuhteista riippumatta

Halpakauppa on perinteisesti pärjännyt hyvin vaikeina taloudellisina aikoina. Se näkyy Puuilon toisen vuosineljänneksen luvuissa.

Halpakauppaketju Puuilon liikevaihto kasvoi vahvasti toisella vuosineljänneksellä. Liikevaihdon kasvu johtui pääosin kahdesta komponentista; erityisesti asiakasmäärän, mutta myös keskiostoksen kasvusta. Tämä näkyi lähes kaikissa yhtiön myymälöissä.

Puuilon oikaistu liikevoitto oli huhti-kesäkuussa 18 miljoonaa euroa ja se kasvoi 1,2 miljoonaa euroa edelliseen vuoteen verrattuna.

”Kulunutta Q2-raportointikautta voisi kuvailla kaupallisesti erittäin onnistuneeksi, ottaen huomioon haasteet toimintaympäristössä”, kertoo Puuilon toimitusjohtaja Juha Saarela.

Saarelan mukaan Puuilo on onnistunut siirtämään hinnankorotukset melko hyvin myyntihintoihin, mikä selittää osaltaan keskiostoksen kasvua. Hinnankorotusten osuus myynnin kasvusta on kuitenkin maltillinen, koska yhtiö haluaa pitää edullisesta hintatasosta kiinni.

”Suurin onnistumisemme oli asiakasmäärän kasvu”, toimitusjohtaja toteaa.

Euromääräisen oikaistun liikevoiton kasvua selittää Saarelan mukaan myynnin kasvu ja hyvin kontrollissa pysyneet liiketoiminnan kulut.

”Onnistuimme kasvattamaan hyväkatteisten tuotteiden osuutta. Avainasemassa olivat strategian mukainen omien tuotteiden osuuden vahva kasvu edelliseen vuoteen verrattuna. Lisäksi olemme pystyneet purkamaan Q2:n aikana meitä alkuvuonna rasittanutta ylivarastotilannetta ja vaihto-omaisuustaso on laskenut noin 10 milj. euroa Q2 aikana. Katettamme rasittaa edelleen jonkin verran ylimääräiset ja korkeammat kuljetus- ja varastointikustannukset, joissa on kuitenkin nähtävissä jo selkeää tasaantumista.”

Puuilolla on ”defensiivinen konsepti”

Puuilo jatkaa kasvun tiellä. Se avasi syyskuun alussa uuden myymälän Sastamalaan ja seuraavaksi vuorossa ovat lopputilikauden aikana vielä Tornio ja Lieto. Saarelan mukaan Puuilo on tehnyt tilikaudelle 2023 vuokrasopimukset yhteensä neljästä uudesta myymälästä, jotka avataan Keravalle ja Vihdin Nummelaan sekä kaksi muuta pääkaupunkiseudulle.

Vähittäiskaupan toimintaympäristössä on kuitenkin tällä hetkellä haasteita tavallista enemmän.

”Kulutusta on siirtynyt alkuvuoden aikana palveluihin ja matkailuun, lisäksi kuluttajien luottamus on matalalla. Yleinen inflaatio, energian raju kallistuminen, Venäjän hyökkäyssota ja koronarajoitusten mahdollinen paluu pitävät meidät kiireisinä myös tulevaisuudessa”, Saarela toteaa.

Saarelan mukaan Puuilon lähes defensiivinen konsepti mataline hintoineen on kuitenkin osoittanut toimivuutensa myös vaikeina aikoina – ilmastointiteippiä ja nippusiteitä myydään tasaisesti riippumatta taloudellisista olosuhteista.

”Emme ole immuuneja maailman tapahtumille, mutta uskomme pärjäävämme näiden keskellä keskimääräistä paremmin, koska halpakauppa on perinteisesti pärjännyt hyvin vaikeina taloudellisina aikoina.”

Myynti kasvaa, mutta jää tavoitteesta

Lopputilikauden aikana yhtiö keskittyy jo aiemmin kerrottuihin asioihin: myymäläverkoston kasvattamiseen, markkinointiin, kulukontrolliin sekä varastotasojen ja varastointikustannusten optimointiin.

Puuilo ennustaa liikevaihdon kasvavan. Liikevaihdon kasvun ennustetaan kuitenkin jäävän kuluvalla tilikaudella pitkän aikavälin vuotuisen 10 prosentin orgaanisen kasvutavoitteen alapuolelle.

Euromääräisen oikaistun liikevoiton Puuilo ennustaa olevan 40–50 miljoonaa euroa, kun se viime vuonna oli 48 miljoonaa euroa.

Tilikauden 2022 näkymiin liittyy edelleen epävarmuustekijöitä, jotka liittyvät energiakriisiin, koronapandemian kehittymiseen, Ukrainan sotaan, korkojen nousuun, yleiseen inflaatiokehitykseen ja siitä johtuvaan ostovoiman alenemiseen.

Yhtiö nosti tulosohjeistustaan pörssitiedotteella 7. syyskuuta. Aiemmin yhtiö ennusti euromääräisen oikaistun liikevoiton olevan 35–45 miljoonaa euroa. Liikevaihtoennuste pysyi ennallaan.

Kommentoi
Ylös
>